Энергетика
  5954  4

 Яким має бути тариф для облгазів


Автор: Андрій Бондаренко

Незважаючи на перевірки НКРЕКП та загрозу санкцій облгази продовжують приводити обсяги спожитого населенням газу до стандартних умов. Який вихід із ситуації?

Яким має бути тариф для облгазів 01

Національна комісія з регулювання енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) завершує кампанію по перевірці операторів газорозподільчих мереж (операторів ГРМ, або облгазів) щодо використання ними приведення газу до стандартних умов для населення.

Вже сім операторів (три 22 березня та ще чотири – 26 березня) отримали акти перевірок – із однаковим текстом про те, що таке приведення є порушенням та підпадає під штраф.

Перевірки почались через те, що облгази з листопада 2018 року вказують в рахунках для населення обсяги спожитого газу із приведенням до стандартних умов.

За твердженням облгазів, через підвищення температури повітря, в квітні таке приведення ніяк не вплине на фінальний обсяг споживання. А починаючі із травня деякі рахунки за газ навіть будуть менше, ніж до застосування стандартних умов.

Що таке стандартні умови?

Доставка газу до будинків споживачів відбувається за різних температурних умов – влітку це плюсова, а взимку мінусова погода. При падінні температури на кожні 10 градусів фактичний обсяг газу зменшується на 3,6%.

Більшість газу споживається саме в зимовий період, при холодних температурах. Тож для коректного обліку впродовж року обсяги газу обраховують як при єдиних умовах – їх називають "стандартними". Це стан газу при температурі +20 градусів за Цельсієм і тиску 760 мм ртутного стовпчика.

Згідно закону "Про ринок природного газу" та галузевих кодексів непобутові споживачі – всі юридичні особи – з 2016 року сплачують за спожитий газ, обсяги якого приведені до стандартних умов.

Для непобутових споживачів газу в Україні діють таки ринкові умови споживання ресурсу, як у країнах Евросоюзу.

Таким чином, по всьому ланцюгу доставки газу до юридичних осіб цей ресурс обліковується із приведенням до стандартних умов – або автоматично, за допомогою спеціальних лічильників в системі магістральних чи розподільчих газопроводів та на промислових та інших об’єктах.

Або таке приведення проводять із застосуванням спеціальних коефіцієнтів, яким корегують показники звичайних лічильників.

По іншому складається при забезпечені газом населення. При формуванні рахунків для побутових споживачів до останнього часу не враховували дію температури, а використовували звичайний облік – газ обраховували в так званих "робочих" умовах.

Саме так і утворювалась різниця в обсягах, яку називають "температурними втратами" – вони виникають через те, що обсяги спожитого населенням газу не приводили до стандартних умов.

Є два шляхи для врахування таких втрат: перший, це застосування стандартних умов для всіх без виключення споживачів, тобто і для побутових. Таке просте рішення працює в усіх країнах Енергетичного співтовариства.

Облгази почали рух по першому. НКРЕКП наполягає, що рухатись треба другим, "тарифним" шляхом.

Чому НКРЕКП перевіряє облгази

23 листопада 2018 року НКРЕКП заборонила операторам ГРМ проводити "температурне" донарахування в платіжках за природний газ для населення, мотивуючі це тим, що компенсація за такі втрати врахована в тарифах на розподіл газу.

Тому регулятор прийняв постанови про заборону донарахування по кожному окремому облгазу.

В свою чергу, газорозподільні підприємства наполягають на тому, що компенсація по "температурних" втратах в тарифах не застосовуються ще із 2016 року.

Тому вони продовжують приведення до стандартних умов та інформують про це споживачів. На додачу, оператори ГРМ вказують на юридичну прогалину: згідно висновку Державної регуляторної служби, постанови НКРЕКП є регуляторними актами, які набирають чинності після оприлюднення в газеті "Урядовий кур’єр", чого досі не відбулося.

При цьому оператори ГРМ залишають для себе місце для відступу. Вони подали позови до Окружного адміністративного суду Києва.

В них є вимога: або скасувати заборону НКРЕКП, або переглянути тариф для операторів ГРМ з 2016 року. За позовами "Сумигазу" та "Івано-Франківськгазу" дію постанов регулятора навіть призупинено.

Ось приклади таких позовів до НКРЕКП: від ПАТ "Рівнегаз", ПАТ "Харківгаз", ПАТ "Дніпропетровськгаз".

В знайдених судових провадженнях, на першому етапі суд частково задовільнив позови операторів ГРМ, зобов'язавши НКРЕКП переглянути свої попередні рішення та встановити економічно обґрунтований тариф для операторів ГРМ.

З чого складається тариф операторів ГРМ?

Він складається з двох частин. Перша – це операційні витрати: заробітна плата працівників, утримання техніки, закупівля палива, інструменту та інше.

Друга частина тарифу – це компенсація нормативних та виробничо-технологічних втрат газу (ВТВ). Обсяг ВТВ для кожного оператора ГРМ залежить від кількості споживачів, протяжності газорозподільчих мереж, кількості газорозподільчих пунктів та інше. Детально БЦ повідомляв про структуру ВТВ в серпні 2017 року.

Для розуміння: в 2017 році витрати на ВТВ склали половину тарифу на розподіл газу. А в 2018 році вони майже зрівнялись із загальною тарифною виручкою облгазів.

Саме через цю, другу частину судяться оператори ГРМ. За їх твердженням, фактичні витрати на ВТВ вже перевищують всі кошти, які закладені в тариф. Підтвердження цього – хронічні збитки облгазів.

ВТВ розраховуються по трьом методикам, які затверджені Міністерством енергетики та вугільної промисловості (МЕВП).

Накази МЕВП, згідно яких встановлюється обсяг ВТВ

Накази МЕВП, згідно яких встановлюється обсяг ВТВ

  1. Наказ №737 від 23 листопада 2011 року про визначення розмірів нормативних і виробничо-технологічних витрат газу. Цим документом затверджено перелік відповідних методик розрахунку ВТВ.
  2. Наказ №264 від 30 травня 2003 року про затвердження двох методик визначення втрат газу: розрахунку нормативних втрат та розрахунку ВТВ.
  3. Наказ №595 від 21 жовтня 2003 року про затвердження методики втрат газу при його вимірюваннях лічильниками у разі не приведення обсягів до стандартних умов. Це саме та методика, через яку оператори ГРМ нараховують додаткову сплату побутовим споживачам. Її також називають "третьою методикою".
  4. Наказ №116 від 26 лютого 2016 року. Цей наказ дублює "третю методику" для "суб'єктів господарювання", тобто – для юросіб.
  5. Наказ №847 від 25 грудня 2015 року зі змінами в наказі №188 від 21 березня 2016 року. Цим документом останній раз було затверджено річні обсяги виробничо-технологічних втрат операторів ГРМ. Згідно документу, по всій системі розподілу, ВТВ складають 992,1 млн кубічних метрів газу. З того часу вони не переглядались.

Чому операторам ГРМ не вистачає компенсації ВТВ

Згідно законодавства, яке діяло до запровадження ринку газу наприкінці 2015 року, Міненерго кожного року видавало наказ, яким затверджувало ВТВ.

Діяла така процедура: оператори ГРМ робили обрахунок ВТВ згідно трьох методик та відправляли їх у МЕВП. МЕВП перевіряло ці обрахунки, затверджувало та відправляло їх у НКРЕКП, яка включала їх в тариф для операторів ГРМ.

До 2016 року щорічно відбувалось одне й те саме: Міненерго затверджувало для облгазів лише частину обсягів ВТВ. В середньому, це 60-70% від загального обсягу ВТВ, розрахованих всіма облгазами.

В 2016 році, згідно з методиками МЕВП, оператори ГРМ нарахували собі ВТВ в розмірі 1,56 млрд кубів газу. А НКРЕКП заклав обсяг ВТВ, вказаний у наказі МЕВП №847 від грудня 2015 року – 0,99 млрд кубів газу.

Головна причина збиткових тарифів облгазів навіть не в тому, що Міненерго штучно занизило річні обсяги ВТВ в своїй постанові №847 від грудня 2015 року, по якій рахуються ВТВ і зараз. А в тому, що обсяги ВТВ облгази мають компенсувати, купуючи відповідні обсяги газу за ринковими цінами, які значно вищі від закладених в тариф три роки тому.

НКРЕКП обраховує вартість газу для ВТВ згідно з ринковими цінами 2016 року – близько 5,7 тис грн за тис куб. м. Натомість, в 2018 році ціна газу була майже вдвічі вища і доходила до 12 тис. грн за тис куб.м.

Відповідно, навіть при тих самих фізичних обсягах ВТВ, що затверджують Міненерго та НКРЕКП, фактично тариф для операторів ГРМ значно впав.

Наслідки необґрунтованості тарифів

За твердженням "Асоціації газового ринку" (АГРУ), в яку входять майже всі облгази, в 2012 році тариф для операторів ГРМ складав 37% у вартості газу для споживача. А в 2018 році – всього 8%.

За даними групи "Регіональна газова компанія" (РГК) Дмитра Фірташа, в 2018 році витрати на купівлю газу по ринковим цінам для ВТВ у всіх операторів ГРМ цієї групи склала 8,3 млрд грн. В той же час, загальна виручка тих самих операторів від тарифу склала всього 8,8 млрд грн.

В РГК Фірташа входить близько двох десятків операторів ГРМ. Загалом група контролює близько 70% розподілу газу в країні.

Згідно з дослідженням БЦ, в 2017 році всі оператори ГРМ в Україні отримали близько 13 млрд грн виручки та 2 млрд грн збитків.

Провал абонплати

За цей час була спроба спростити ситуацію - застосувати принцип сплати за підключену потужність для побутових споживачів. Цей принцип став відомий українцям, як "абонплата за газ", тому що передбачав виділення тарифу операторів ГРМ в окремий фіксований платіж для споживача.

Такі зміни передбачені Кодексом газорозподільчих систем, затвердженим НКРЕКП в пакеті із іншими документами по реформі газового ринку (розділ VI "Комерційні умови доступу до газорозподільної системи", глава 6. "Порядок розрахунків за договором розподілу газу" Кодексу).

Власне, саме через це ще із 2016 року Міненерго перестало кожного року затверджувати обсяг ВТВ на основі обрахунків операторів ГРМ.

Але ця реформа наштовхнулась на спротив політиків та була відкладена. На додачу, Кабмін досі так і не спромігся відмінити спеціальні обов'язки збутових компаній та запровадити ринок газу для населення.

Наразі фактичні умови тарифоутворення при розподілу газу не відповідають нормативній базі – від закону до кодексів. В таких умовах тарифи операторів ГРМ давно економічно необґрунтовані.

Сьогодні, як і раніше, тариф операторів ГРМ прив'язаний до обсягів споживання газу. Але в 2013 році споживання газу в країні становило більше 50 млрд кубічних метрів, а в 2018 році – лише 32 млрд кубічних метрів газу.

Частково це відбулось за рахунок втрати Криму, частин Донецької та Луганської областей, що не вплинуло на тариф більшості облгазів. Але здебільшого цей спад споживання стався через падіння промислового виробництва та запровадження енергоефективності.

Відповідно, зменшилась тарифна виручка операторів ГРМ. Але їх витрати на утримання газорозподільних мереж не змінились. Навпаки – по окремим облгазам зросли через збільшення протяжності утримуваних мереж.

Що робити

Є декілька варіантів вирішення проблеми. Найпростіший запропонувала голова НКРЕКП Оксана Кривенко: змінити в Законі "Про ринок газу" стандартні умови обрахунку обсягів газу – до нуля градусів по Цельсію.

В такому разі застосування приведення обсягів газу до стандартних умов майже втрачає сенс – адже різниця обсягів газу, які споживаються взимку (більше) і влітку (менше) компенсуватимуть один одного.

Другий варіант передбачає політичне рішення – виконати норми Кодексу газорозподільчих мереж та запровадити плату за потужність.

Є третій варіант, якого не вдасться уникнути в разі подальшого реформування ринку газу згідно європейських правил. Мова про введення обліку газу в енергоодиницях (наприклад, в кВт*г), що застосовується в країнах Евросоюзу та є умовою конкуренції між різними енергетичними ринками.

Споживач легко порівняє вигоду від використання електрики чи газу, отримуючи рахунки саме в кВт*г. Перехід на такий облік неможливий без прозорих правил приведення обсягів спожитого газу до стандартних умов – що і покладе край методологічним суперечкам.

Источник: https://biz.censor.net.ua/r3118704
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх