Энергетика
  1540  0

 "Укртранснафті" за 88 мільйонів можуть продати непрацюючу систему управління технічним станом нафтопроводів


Автор: Андрій Бондаренко

В Україні за вже "обкатаною" схемою можуть вкрасти понад 88 млн грн на беззмістовній системі централізованого управління магістральними нафтопроводами "Укртранснафти". "Впровадження" аналогічного проекту, щоправда за кошти ЄС, вже потерпіло фіаско 8 років тому.

Укртранснафті за 88 мільйонів можуть продати непрацюючу систему управління технічним станом нафтопроводів 01

У грудні державна компанія АТ "Укртранснафта" оголосила тендер в системі ProZorro на впровадження Системи управління технічним станом і цілісністю нафтопроводів.

Переможець має бути визначений на початку 2019 року. Але є обґрунтовані підстави вважати, що змагатиметься за перемогу й здобуде таке замовлення компанія ROSEN Europe B.V.

Саме вона майже 10 років тому займалася освоєнням європейських коштів для впровадження аналогічної системи для "Укртрансгазу". Система, що цікаво, не використовується й досі.

Конкурс – під "своїх"?

По-перше, ROSEN Europe B.V. має багаторічну історію тісних стосунків з АТ "Укртранснафта" та його філіями у частині внутрішньотрубного діагностування магістральних нафтопроводів.

Починається вона з 1998 року, коли на нафтопроводі "Гніденці-Глинська" підприємства "Придніпровські магістральні нафтопроводи" були "застартовані" діагностичні дослідження.

Безпосередньо АТ "Укртранснафта" підписувала прямі контракти з ROSEN Europe B.V.:

  • - у 2011 році – на 1,93 млн євро,
  • - у 2014 році – на 290 тис євро,
  • - у 2017 році – на 7,16 млн євро.

По-друге, навіть поверхневий аналіз технічної документації конкурсних торгів (ДКТ) АТ "Укртранснафта" показує, що вимоги до системи на ProZorro чітко виписані саме під цього виконавця.

Вони збігаються з функціональними можливостями створеної ними системи ROAIMS.

У відкритих джерелах можна легко порівняти ДКТ від "Укртранснафти" та опис можливостей системи ROAIMS від ROSEN Europe B.V.

Для прикладу, перелік модулів СУТСЦ, що закладені в технічні вимоги чітко співпадають з модулями ROAIMS, включаючи окремі дослівні формулювання властивостей цих модулів:

  • Модуль управління даними - Asset Manager
  • Модуль зберігання документації - Document Repository
  • Модуль оцінки результатів внутрішньотрубної технічної діагностики МН - Feature Assessment
  • Модуль розрахунку швидкості корозії - Corrosion Analyst
  • Модуль аналізу ризику аварії на МН - Risk Assessment
  • Картографічний модуль - GeoSpatial Analyst
  • Модуль оцінки параметрів електрохімічного захисту МН - CP Analyst
  • Модуль оцінки напружено-деформованого стану МН - Stress Analyst
  • Модуль планування завдань - Task Manager

По-третє, ROSEN Europe B.V., нібито, вже має досвід створення та впровадження аналогічних систем в Україні. Але саме цей досвід і ставить під сумнів весь майбутній проект.

Віртуальний проект за реальні гроші

У 2008 році Європейська Комісія (European Commission) проводила проект INOGATE project "Safety and Security of main gas transit infrastructure in Eastern Europe and the Caucasus" для підвищення безпеки та надійності газотранспортної мережі України.

Європейці виділили кошти на створення Системи управління цілісністю магістральних газопроводів ДК "Укртрансгаз" (Pipeline Integrity Management System (PIMS) for DK "Ukrtransgas").

По своїй суті це був безповоротній грант Європейської Комісії Україні, де отримувачем результату (розробленої корпоративної інформаційної системи – СУТСЦ) була державна компанія ДК "Укртрансгаз" (УТГ).

Вартість робіт склала близько 1 млн євро, а самі роботи повинні були завершитися у 2009 році. Підрядником для реалізації проекту обрали компанію з Нідерландів - ROSEN Europe B.V.

Виконавець мав розробити та впровадити на пілотній ділянці магістральних газопроводів, довжиною 235 км, Систему управління цілісністю магістральних газопроводів.

Ця система дозволяла би УТГ виконувати в автоматизованому режимі оцінку існуючого технічного стану газопроводів та його ймовірнісне прогнозне моделювання. А також оцінку збитків від аварій, розрахунок економічних та соціальних ризиків.

Хоч і з запізненням, але формально роботи були завершені, а кошти освоєні. Втім, пояснювальні записки та протоколи завершальних зустрічей говорять про те, що ДК "Укртрансгаз" інформаційну систему СУТСЦ так і не отримав.

Програмне забезпечення, що було розроблене виконавцем та встановлене у філії НВЦТД "Техдіагаз" (саме ця філія УТГ технічно і організаційно супроводжувала даний проект), функціонально не відповідало технічному завданню та містило велику кількість помилок та зауважень.

Про це, зокрема, говорилося під час Заключної конференції по проекту INOGATE, яка пройшла 28 квітня 2010 року. У протоколі йдеться:

Представники НАК "Нафтогаз України" та ДК "Укртрансгаз" висловили подяку Європейській комісії за надання українській стороні можливості участі в впровадженні проекту. При цьому за результати обговорення програмного продукту представники ДК "Укртрансгаз" (Беккер М.В., Лохман І.В.) зауважили, що до сьогодні компанією ROSEN Europe B.V. не усунені повністю недоліки щодо роботи ПЗ ROAIMS, про які було проінформовано компанію ROSEN Europe B.V. під час минулих робочих зустрічей.

Так програмне забезпечення (ПЗ) ROAIMS суттєво не відповідає пункту 6.2.3 "Обязательные требования к потенциальному Поставщику по Лоту 1 "Основной исходной информации к технической спецификации для участников тендера" по проекту INOGATE "Безпека та захист магістральної газової транзитної інфраструктури у Східній Європі та на Кавказі" та приведені зауваження щодо роботи ПЗ ROAIMS …

Вирішили: 2) Компанії ROSEN Europe B.V. усунути всі зауваження та невідповідності роботи ПЗ ROAIMS в найкоротші терміни.

Укртранснафті за 88 мільйонів можуть продати непрацюючу систему управління технічним станом нафтопроводів 02

Приблизно через місяць відбулася ще одна зустріч, де підрядник мав відзвітувати про усунення усіх недоліків системи.

Втім, представник УТГ у своєму виступі "підкреслив, що в цілому зауваження представників ДК "Укртрансгаз", які були надані представникам фірми ROSEN Europe B.V. під час минулої зустрічі 19.03.10 не усунено".

Але, як виявляється з листа головного інженера "Укртрансгазу" до керівника ROSEN Europe B.V., робочої зустрічі, про яку просили українські інженери, не було проведено:

"стосовно проектів протоколів, які Ви нам направляли – коментарі планувалося розглянути з представниками Вашої компанії під час робочої зустрічі, яку ми просили організувати в травні 2010 р. (лист ДК "Укртрансгаз" №5764/16-003 від 20.05.2010 р.), на жаль, така зустріч до даного часу не відбулася".

Власне, такі багаторазові спроби з боку відповідальних спеціалістів НВЦТД "Техдіагаз" добитися від виконавця – компанії ROSEN Europe B.V. усунення суттєвих недоліків не призвели до якісного результату.

Замість Акту здачі-приймання робіт по фіналу був підписаний Протокол встановлення системи, де додатком йшов перелік недоліків та нереалізованих функцій.

Укртранснафті за 88 мільйонів можуть продати непрацюючу систему управління технічним станом нафтопроводів 03

Саме цей Протокол компанії ROSEN Europe B.V. вдалося "підсунути" в Європейську Комісію як результат успішного завершення проекту та отримати фінансову винагороду у повній мірі.

Система не використовується й досі

Цікаво, що недоліки системи компанії ROSEN Europe B.V. не усунені й досі, а функції, що взагалі не були реалізовані в ній, так і не були додані розробниками.

Про це, зокрема, свідчить лист на адресу ЄК, копія якого є у розпорядженні журналістів. Лист датовано 2014 роком (тобто через 4 роки після формального завершення проекту).

У ньому однозначно йдеться про те, що дорогу систему в "Укртрансгазі" взагалі не використовують:

Посредством этого письма подтверждаем, что ДК "Укртрансгаз" получила от фирмы ROSEN Europe B.V.: 1. Компьютерное оборудование; 2. Программное обеспечение PIMS IT (ROAIMS) … Указанное в п.2 данного письма программное обеспечение PIMS IT (ROAIMS) в производственной деятельности ДК "Укртрансгаз" не используется.

І це незважаючи на те, що на сайті компанії з Нідерландів впровадження СУТСЦ в ДК "Укртрансгаз" довгий час відмічалося як вагоме досягнення і суттєвий досвід (зараз всі посилання на проекти з сайту прибрано).

Очевидно, тільки грантовий "не український" характер фінансування проекту дозволили компанії ROSEN Europe B.V. якось фінішувати та вберегли її від переслідування державних фіскальних органів України.

Чому не вдасться знову

Є підозри, що аналогічна система, але вже для АТ "Укртранснафти", якщо її розроблятиме та сама компанія, не запрацює теж.

Крім неприємного досвіду, є низка чинників, які буквально унеможливлюють виконання поставленого на ProZorro технічного завдання компанією ROSEN Europe B.V.

Як пояснюють експерти, класичні системи управління цілісністю магістральних трубопроводів будуються на основі методології ризик-менеджменту.

При цьому чітко та об’єктивно на кількісному рівні визначаються ремонтно-експлуатаційні заходи, що мають бути виконані для забезпечення на тій чи іншій ділянці трубопроводу певного заданого рівня надійності з грошовим визначенням критичного ступеню ризику ймовірності виникнення аварій та фінансових збитків, що зазнає компанія-власник трубопроводу.

Таким чином, вдається збалансувати фінансові витрати на ремонти з витратами на компенсацію збитків при ймовірних аваріях.

Так от, у конкурсних вимогах АТ "Укртранснафта" функціонал по розрахунку збитків при аваріях на магістральних нафтопроводах та розливах нафти з забрудненням довкілля повністю відсутній.

І це тим більш незрозуміло з огляду на те, що пілотна ділянка впровадження системи визначена як нафтопровід "Дружба", що повністю перетинає заповідні Карпати.

А нафтові розливи, у свою чергу, мають нищівний вплив на природу. Якщо подивитися на доповідь світової організації Greenpeace про нафтові розливи у Росії, 97% всіх аварій спричинені зношеним обладнанням та корозією труб.

Вже після 15 років служби труб починаються витоки нафти, а нафтопровід "Дружба" побудований у 1960-ті роки. При цьому нафта є дуже токсична речовина, тож при контакті з усім живим викликає отруєння. Дрібна фауна, переважно, при контакті з нафтою гине одразу.

Чому саме інформаційна система, що буде моделювати ймовірності подібних аварій на трубопроводах, не здатна спрогнозувати екологічні збитки та об’єктивно "рекомендувати" більш суттєві компенсаційні ремонтні заходи для нафтопроводів, що вже застарілі і мають проблематику з технічним станом?

Тому що подібний програмний модуль відсутній у компанії ROSEN Europe B.V., а їх система ROAIMS "не вміє" працювати з тривимірними моделями земної поверхні і з аналізом зон розливу нафти по поверхні землі.

Для рельєфу Карпат це носить дуже критичний характер з огляду на швидкість поширення нафти з аварійних трубопроводів по стрімким схилам та багато чисельним річкам.

Ще однією цікавою особливістю технічних вимог АТ "Укртранснафта" до створюваної аналітичної інформаційної системи є вимога до оцінки небезпечності дефектів металу нафтопроводів (основний чинник аварій) по американським та норвезькому стандартам.

Натомість аналогічний діючий стандарт України (ДСТУ-Н Б В.2.3-21:2008), що в окремих позиціях більш жорсткий до забезпечення цілісності трубопроводу, повністю у вимогах проігноровано.

І відповідь тут вже очевидна – методологія національного стандарту ніяким чином не втілена в існуючій системі компанії ROSEN Europe B.V.

Ще більше – АТ "Укртранснафта" не хоче навіть обтяжувати "іноземного партнера" додатковими розробками, щоб гармонізувати створювану систему з українським правовим технічним полем.

В разі впровадження, це призведе лише до одного результату – всі аналітичні розрахунки по забезпеченню надійності та безпечності магістральних нафтопроводів, що будуть виконані в такій системі, будуть неправомірні на теренах України.

А це вже кримінальні речі в залежності від критичності наслідків можливих аварій на нафтопроводах, що не були належним чином зпрогнозовані та убезпечені.

Натомість, до вимог системи включено розробку модулю інтерактивного виробничого 3D-тренажеру оцінки кваліфікації персоналу Замовника при запуску та прийманні очисних та діагностичних поршнів.

Він до управління цілісністю відношення не має ніякого, але є у наявності у компанії ROSEN Europe B.V., основна діяльність якої і є діагностування трубопроводів поршнями.

Варто додати, що при впровадженні комплексних корпоративних систем подібного рівня складності аналітичного моделювання дуже великі вимоги ставляться до формування баз даних паспортно-технічної, просторової, діагностичної та оперативної інформації, до повноти, цілісності та узгодженості цих даних між собою.

Кваліфіковано зібрати, проаналізувати повноту, обробити та ввести в систему такі дані можуть лише спеціалісти з великим досвідом подібних робіт.

Для всіх вітчизняних підприємств, аналогічних АТ "Укртранснафта", ця проблема в рази актуальніша, бо технічні архіви дуже слабкі і дані місцями повністю втрачені.

У вимогах конкурсу відповідальність за збір даних, усунення проблем з відсутністю інформації і таке інше покладено не на кваліфікованих спеціалістів виконавця, а на Замовника, що, враховуючи ситуацію та сумний досвід, майже гарантовано зводить нанівець всю позитивність від впровадження системи, оскільки на неповних чи відсутніх даних система нічого об’єктивного не порахує і не порекомендує.

Очевидно, скоро ми станемо свідками чергового "окозамилювання" проблем автоматизації держпідприємств та даремного витрачання суттєвих державних коштів.

Источник: https://biz.censor.net.ua/r3104329
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх