Аграрный рынок, Инвестиции
  7321  1
Материалы по теме:

 Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії "Етнопродукт"

Юрій Віннічук, Дмитро Казанцев

Олег Жуковський разом зі своїми швейцарськими партнерами розвиває виробництво органічної молочної, м'ясної та зернової продукції.

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 01

Андрій Ніколаюк та Олег Жуковський

"Країна змінюється, щоб не казали популісти з телевізора. Нам значно легше працювати. Після Революції все змінилося. Якщо чиновники прийдуть і будуть вимагати чогось того, що не дозволено, то ми їм покажемо на двері. Це доволі просто зараз. Вже не та ситуація, коли в державі був один інвестор", - каже підприємець Олег Жуковський.

Він - власник компанії "Етнопродукт", яка виробляє органічну молочну та м'ясну продукцію під однойменною торговою маркою.

Крім того, "Етнопродукт" - крупний експортер органічних зернових та бобових в Європу. За словами Жуковського, європейці готові забирати всю органічну продукцію, яку він вирощує на своїх полях в Чернігівській області.

"Все почалося в 2008 році. Ідея зайнятися органічним виробництвом була пов’язана з народженням третьої дитини. Моїм синам вже за двадцять років і, коли я дізнався, що народиться донька, то занепокоївся тим, що на полицях магазинів все менше і менше того, що можна їсти", - розповідає підприємець.

На той момент Жуковський займався виробництвом будівельних матеріалів, видобутком і збагаченням кварцевого піску для виробництва скла.

"Коли я вирішив створити аграрне органічне господарство (яке б займалося виробництвом зернових та переробкою м'ясомолочної продукції), то банк Lehman Brothers ще нормально функціонував і ніхто не говорив про світову економічну кризу. Тоді мій бізнес-план говорив про те, що накопичення та доходи від бізнесу дозволяли профінансувати будівництво переробки молока, виробити товар і поставити його на полицю саме тоді, коли підприємство отримає статус органічного".

В результаті, в 2008 році Олег Жуковський придбав чотири агропідприємства з земельним банком в 8 тисяч гектарів. Інвестиції в покупку становили близько чотирьох мільйонів доларів.

"Це були вісім тисяч гектарів не найкращої землі в Чернігівській області. Крім того, ми не могли вносити в землю хімічні компоненти, які могли б сприяти збільшенню врожаю, а також приросту худоби та збільшенню надоїв, оскільки це заборонено методами ведення органічного господарства", - каже Жуковський.

"Коли я зайшов в аграрний бізнес, розпочалася світова криза. Моє життя доволі серйозно змінилося. Якщо сказати коротко – це були три роки збитків. Врожайність падала (оскільки процес сертифікації триває три роки), зупинився приріст худоби", - згадує бізнесмен.

Оскільки коштів на переробку молока у підприємця уже не вистачало, то в 2011 році, отримавши органічний сертифікат, підприємство Жуковського вперше поставило на полиці магазинів сире молоко.

"Це дещо підтримало наш фінансовий стан. До речі, ми єдині в Україні, хто має дозвіл на розлив сирого молока в пляшку. Зберігається таке молоко три доби, але реально воно може стояти і п’ять діб", - каже Жуковський.

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 02

Кардинальні зміни у "Етнопродукту" відбулися у тому ж 2011 році, після приходу швейцарських інвесторів, які влили в капітал інвестиції.

"Я довго шукав інвестора. Давав рекламу. Не простий був час. В країну тоді прийшла влада Януковича. З інвесторами було не густо…", - каже Жуковський.

Інвесторами із Швейцарії були Фелікс Фе та його дружина українка Марина. Скільки вони вклали у "Етнопродукт" Жуковський не розповідає, але за свої інвестиції нові інвестори стали власниками 25% капіталу.

Най той момент підприємство Жуковського вже отримало органічний сертифікат на вирощування жита, пшениці, спельти, люпину, вики, дикого гороху, пелюшки, овесу та гречки.

Сертифікованим було тільки сире молоко і м'ясо у живій вазі, оскільки переробки на той момент ще не було.

Швейцарські інвестори призначили свого комерційного директора – Андрія Ніколаюка.

"Він око іноземної інвестиції. Контролює, щоб інвестиції були правильно розподілені", - каже Жуковський.

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 03

"Нові інвестори знали Україну. Бізнесові ризики оцінювали адекватно, тому їм не страшно було. Вони були зацікавлені в інвестиціях в сільське господарство і просили мене подивитися, куди було б цікаво інвестувати гроші, – розповідає Ніколаюк. – Ми випадково познайомилися з Олегом, але дуже важливо було для швейцарців, що вони знали консультанта, який допомагав йому в органічному виробництві. І коли один швейцарець каже іншому, що Олегу можна довіряти, що він не шахрай і хоче дійсно робити якісний продукт, то це вагомий внесок. Так ми і почали співпрацювати в 2011 році".

Головним завданням для оновленого "Етнопродукту" було – поставити на полицю продукт переробки молока та м'яса.

Переробку молока поставили під Києвом. На той момент в Бориспільському районі  продавалося підприємство з виробництва йогуртів.

"Воно не працювало декілька років. Обладнання ми повністю винесли і поставили свої лінії. Вся начинка підприємства куплена. Обсяг інвестицій в молочну переробку становив до $500 тис", - розповідає Ніколаюк.

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 04

Виробництво м'ясної продукції "Етнопродукт" віддав підрядникам, які також мають органічний сертифікат.  

"Ми постачаємо їм свою сировину та інші інгредієнти, самі закуповуємо органічні німецькі спеції, та упаковку", - каже комерційний директор.

ЕКСПОРТ ОРГАНІКИ

В 2013 році "Етнопродукт" почав експортувати органічну продукцію, вирощену на своїх полях.

"Експорт в Європу був вагомими внеском у фінансовий стан компанії. Перший прямий контракт був укладений у 2013 році і відтоді ми з успіхом продаємо все, що у нас росте на полі. Починали з експорту спельти до Німеччини. Зараз співпрацюємо, окрім Німеччини, десь з п’ятьма країнами ЄС – Нідерландами, країнами Скандинавії, Швейцарією, Австрією. Продаємо спельту, овес, гречку, люпин, пелюшку", - каже Жуковський.

"Наразі попит з Європи перевищує те, що ми можемо виробити. Крім того, деякі культури продаємо в Азію. Експортуємо продукцію, яка відповідає трьом органічний стандартам. Це сертифікація за органічним європейським законодавством, сертифікація за Bio Suisse, а це більш жорстка сертифікація. Є ще Bioland – одна із найстаріших німецьких органічних сертифікацій", - додає Ніколаюк. 

Наразі "Етнопродукт" експортує 2-3 тисячі тонн продукції на рік. Крім того, частина продукції, яку Жуковський вирощує на полях, переробляється на крупу на підприємстві "Екород". Як писав БЦ, Жуковський виступає одним із інвесторів "Екороду".

НОВІ ІНВЕСТИЦІЇ ТА РИНОК ЗЕМЛІ

Наразі "Етнопродукт" орендує близько 4 тисяч гектарів в Городнянському районі Чернігівської області. Поголів'я корів становить 700 тварин. З них близько 250 дійних корів, решта – молоде покоління.

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 05

"Все, що у нас зараз є – ми переробляємо. Зайвого молока немає. Навпаки, нам його дуже не вистачає. Статистика така – ми можемо виробити від 2 до 4 тонн молока на добу. Попит більший, ніж пропозиція", - каже Ніколаюк.

За його словами, дефіцит молока виник, бо останні кілька років компанія робила ставку на зерно: побудували зернокомплекс, сховище, очистку зерна.

"В органічному виробництві дуже важливе питання очистки зерна, тому що на наших полях росте в тому числі і бур’ян. Коли збираєш зерно, треба надати йому товарної якості".

Інвестиції становили 600 тисяч доларів. В той же час в молочний напрямок було інвестовано менше грошей.

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 06

"У нас є план – побудувати велику, технологічну ферму", - каже Ніколаюк.

Однак, як розповідають підприємці, плани "Етнопродукту" щодо будівництва нової ферми можуть бути серйозно скориговані зняттям мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення.

"Якщо буде знятий мораторій, то всі наші гроші підуть не на будівництво тваринного комплексу, а на викуп землі, - пояснює Жуковський. –Вважаю, що не може бути так, що земля не продається. Хтось є власником землі, а хтось інший користується нею. При цьому моя точка зору, як громадянина, суперечить мені як підприємцю, аграрію. Я хотів би, щоб ситуація потрималася ще 2-3 роки, щоб ми набралися трошки м’язів і змогли купити землю".

"З однієї сторони продаж землі приведе інвестиції в Україну. З іншої - мають бути зроблені дуже виважені кроки і прописані правила гри, за якими буде викуповуватися земля. Щодо ринку землі органічного сектору, то його можна дуже просто знищити. Якась людина з валізою грошей купить органічну землю, яку я орендую, і переведе її в неорганіку. Тоді все буде втрачено. А це купа робочих місць. У нас, наприклад, працює 150 людей", - бідкається підприємець.

В Україні на законодавчому рівні відсутній розподіл землі на органічну і неорганічну.

"В органічному секторі ледь не вдвічі більше людей працюють. Це збереження села. При цьому на чотирьох тисячах гектарів землі у звичайному агрохолдингу може працювати двадцять людей, не більше, - розповідає Жуковський. – В нас працює 150 людей. Чи це буде вигідно державі, коли прийдуть люди з валізами грошей і куплять землю, яку будуть обробляти три тракториста?"

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 07

АСОРТИМЕНТ ТА РИНКИ ЗБУТУ

"Етнопродукт" виробляє класичний набір молочних продуктів: молоко пастеризоване, кефір 2,5% жирності, кефір знежирений, різного об’єму – 800 грам і 250 грам, йогурт знежирений також різного об’єму та сметану 20% жирності.

"На іншому виробництві під замовлення з нашої сировини виробляють масло селянське і два види сиру – 20% і 45%. Це виробляють наші субпідрядники, так само як і м’ясні вироби", - розповідає Ніколаюк.

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 08

Основні канали збуту м'ясної та молочної продукції "Етнопродукту" – супермаркети та невеликі магазини органічної продукції.

"Наша продукція – недешева і з невеликими термінами реалізації. Вона вимагає великої прохідної спроможності торгових точок. Мережі зацікавлені в органічній продукції, але кожного року комерційні умови погіршуються. Це не тільки стосується нас. Це такий загальний підхід. Коли менеджери проводять перемовини, то у них є KPI і їм кожного року треба віджати щось у постачальника – збільшити термін оплати, збільшити відсоток маркетингових зборів. Вони дають продажі, але з іншої сторони вони пресують на перемовинах. Умови доволі жорсткі", - ділиться Ніколаюк.

З іншої сторони супермаркети дають "Етнопродукту" об’єми продажів.

ФНАНСОВІ РЕЗУЛЬТАТИ

"Річний оборот у "Етнопродукту"  – приблизно 50 мільйонів гривень. Чистий прибуток - 10 мільйонів гривень. 50% дає продаж переробленої продукції, 50% - експорт", - розповідає Ніколаюк.

СТАРТАП- ЧЕРВ'ЯКОВА ФЕРМА

"Минулого року ми започаткували новий проект – виробництво вермікомпосту. Каліфорнійські хробаки переробляють гній від наших корів і роблять з нього високоякісний компост", - розповідає Жуковський.

"Це цінне і дороге добриво. Будемо його активно продавати. Наразі продаємо людям, які вирощують ягоди та овочі", - додає Ніколаюк.

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 09

КАДРОВІ ПРОБЛЕМИ

За словами підприємців, на даний момент їхня компанія стикається з колосальними кадровими проблемами. Галузь гостро потребує професіоналів.

"У нас відкрито багато позицій на ключові посади, зокрема, позиція головного агронома. Але аграрний сектор добре розвивається в Україні і, як правило, гарні фахівці працюють в агрохолдингах. Ніби і готуємо купу фахівців, але де ж вони?" – запитує власник "Етнопродукту".

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 10

ВІДНОСИНИ З ДЕРЖАВНИМИ ОРГАНАМИ

"З державними органами влади стосунки ділові. Нейтральні. Ми не відчуваємо якогось пресингу, тиску. Все спокійно. Держава не заважає нам працювати", - розповідає Жуковський.

"В грудні 2016 року вперше отримали часткову компенсацію наших витрат на органічну сертифікацію. По Чернігівській області є така програма. Ми були здивовані, тому що вони нам обіцяли, що ми отримаємо її ще в 2015 році. Ще хочу сказати на рахунок повернення ПДВ – ми були здивовані, але в цьому році нам дуже чітко повертають ПДВ. Ми нікого не просимо, нікуди не звертаємося. Ми просто подали декларацію і нам на рахунок прийшли гроші", - додає Ніколаюк.

"Країна змінюється, щоб не казали популісти з телевізора", - підсумовує Жуковський.

Як заробити мільйони на органічному виробництві. Історія компанії Етнопродукт 11

Источник: https://biz.censor.net.ua/r3033627
 
 
 вверх