Энергетика
  3207  2

 Андрій Герус: "Асоціація споживачів – це буде такий собі "сторожовий пес" рішень НКРЕКП"

Сергій Головньов

В інтерв'ю БізнесЦензор колишній член НКРЕКП Андрій Герус розповів про те, задля чого створив Асоціацію споживачів енергетики та комунальних послуг, кого вона має об'єднати, що має робити і звідки гроші.

Андрій Герус: Асоціація споживачів – це буде такий собі сторожовий пес рішень НКРЕКП 01

Колишній член Національної комісії з регулювання енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) 14 вересня заявив про створення Асоціації, яка має об'єднати споживачів енергоресурсів задля захисту їх прав.

Герус відомий своєю критикою спочатку закупівлі трансформаторів держкомпанією "Укренерго" у підприємства "Запоріжтрансофрматор", що належить Костянтину Григоришину. А потім – критикою нової Методики розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію, яка передбачає в тарифі для ТЕС компенсацію закупівлі вугілля по імпортному паритету.

БізнесЦензор розпитав Геруса про деталі. Наскільки можна зрозуміти, поки що Асоціація створена лише на рівні заяви. Кошти на її роботу мають бути зібрані з її учасників. Головна мета – лобіювати адекватні тарифи на електроенергію, газ, воду опалення та "комуналку".

Детальніше – в інтерв'ю БізнесЦензор.

- Чи зареєстрована юридична особа під вашу Асоціацію? Як вона називається?

- Зараз відбувається реєстрація, сподіваюсь найближчим часом ми отримаємо реєстраційні документи. Назва – однойменна.

- Наскільки я розумію, створення Асоціації стало можливим після того, як з'явилась згода від достатньої кількості членів, щоб забезпечити її діяльність. Скільки їх на сьогодні? Хто вони?

- Так, рішення було прийнято, коли стало очевидно, що ідея актуальна, важлива і затребувана.

- Звідки гроші на запуск?

- Гроші на запуск – це гучно сказано. Це ж не завод запустити. Зареєструвати організацію не складно. Формування команди, напрямків діяльності, регіональних представництв – це все нас чекає у майбутньому. І під це будемо шукати фінансування. Джерела фінансування: членські внески, благодійна допомога, гранти. Впевнений – знайдемо.

- Відомо, що найбільш зацікавленими в зниженні ціни електроенергії є феросплавні заводи, які належать Ігорю Коломойському та електрометалургійні заводи, сконцентровані, в основному, у Віктора Пінчука. Саме з Коломойським пов'язує вашу діяльність телеканал Ріната Ахметова, який робить критичні сюжети по відношенню до вас.

Чи приймають Коломийський та Пінчук участь у створенні вашої Асоціації?

- Ні Коломойський, ні Пінчук не приймають участь у створенні Асоціації. Думаю, вони про це дізналися із ЗМІ, якщо взагалі вже знають, що така асоціація утворюється.

Що стосується телеканалу Ріната Ахметова, то ви прекрасно розумієте, що їх мало цікавить об’єктивна реальність – їм треба показувати картинку виходячи із корпоративних інтересів бізнесу групи.

Коли була історія із скандальними закупівлями трансформаторів по завищених цінах, ми були найкращими друзями і через вечір мене показувала ТРК "Україна".

Коли стало питання про завищені ціни на вугілля, то вони вже не друзі. Бо тут вже вони заробляють на завищених цінах. Хоча суть та сама: ні трансформатори, ні вугілля не мають закладатися у тарифи українським споживачам по ціні "Роттердам+".

Думаю, будуть і надалі спроби дискредитувати, зокрема і Асоціацію. Бо їм вигідніше, коли споживач розрізнений, розпорошений, не задає зайвих питань, а тільки платить і ще й дякує, що "пройшли чергову зиму".

- Виходячи з вашого посту в Facebook про створення Асоціації, вона буде займатися не тільки ринком електроенергії, а і іншими енергоресурсами, які споживають українські компанії та громадяни. Які саме? Газ, вода, нафтопродукти, скраплений газ, сміття?

- Вона буде займатися тими сферами, які регулює НКРЕКП. Це буде такий собі watchdog (сторожовий пес – БЦ) рішень НКРЕКП. І можливо, також нафтопродукти, як важливим для споживачів сектором, де споживачі можуть страждати від монополізації чи недостатньої конкуренції, деяких дій або бездіяльності державних органів.

- Яку кількість юристів та аналітиків ви збираєтесь залучити до роботи в Асоціації? Де ви візьмете галузевих експертів, бо на ринках їх не так вже й багато, а ті хто не заангажований, в основному, має власні справи?

- Будемо шукати, будемо навчати, будемо переманювати експертів на сторону споживача.

- Які інструменти буде використовувати Асоціація (адвокація інтересів споживачів в державних органах, супроводження їх інтересів в судах, підготовка та публікація аналітики)?

- Всі законні, сучасні та дієві інструменти. Це і юридичні механізми, і аналітика, і участь у розробці законопроектів та нормативної бази, публічні дискусії.

Також будемо допомагати, щоб ця сфера ставала публічною та прозорою. Бо відхід від патерналізму і новий суспільний договір не передбачає тільки вищі тарифи, а передбачає і чесне, прозоре використання тарифних коштів. А з цим велика проблема.

- Що отримає споживач, вступивши до вашої Асоціації?

- Споживач, обєднавшись в асоціацію з тисячами інших споживачів, сформує голос, який має бути почутий тими, хто у державі приймає рішення. Тому етап перший – це фокус на макрорівні, де приймаються основні рішення, що мають вплив на всю країну, на всіх споживачів.

Етап другий – це регіональні представництва, щоб бути ближче до споживачів і мати можливість допомагати вирішувати типові або індивідуальні проблеми споживачів у регіонах.

- Чи можете публічно назвати розмір членських внесків для юросіб та для побутових споживачів, які хочуть приєднатися до Асоціації?

- Це буде встановлено у Положенні про членство, вже після завершення реєстрації. Вони будуть такими, щоб споживачі могли і хотіли об'єднуватися.

- Чому до вашої Асоціації мають приєднатися юридичні особи – зрозуміло. А от який сенс до вас приходити побутовим споживачам, враховуючи, що їх споживання спонсорує бізнес (дотаційні сертифікати в електроенергетиці), або держава (субсидії за рахунок групи "Нафтогаз" в газі)?

Невже ви чекаєте, що мільйон побутових споживачів свідомо будуть добиватися ліквідації перехресного субсидування, щоб сплачувати вищі тарифи?

- Нашою функцією також буде і освітня. Перехресне субсидіювання, це не просто хтось доплачує за населення і цим все закінчується.

Якщо бізнес платить високі тарифи – значить це формує вищу собівартість, а отже вищі ціни на все. І за це платить те ж саме населення.

Яскравий приклад: зростання вартості метро, вищі тарифи на воду (у водоканалів до 40% затрат – це електроенергія), які знову можуть вирости у грудні.

І навіть однією із причин збільшення тарифів на утримання будинків та прибудинкових територій, є електроенергія, яка для ЖЕКів подорожчала у 7 разів за 7 років.

А взагалі ліквідація перехресного субсидіювання може відбуватися різними способами: підвищення тарифів для населення, пониження тарифів для бізнесу і поєднання цих двох варіантів.

Я хочу нагадати, що 5 етапів підвищення тарифів для населення і відбулися саме для того, щоб ліквідувати перехресне субсидіювання. Тому зараз це потрібно поєднувати і з пониженням тарифу для бізнесу, який в Україні у 1,5-2 рази вищий, аніж тарифи для населення.

Для розуміння, у Росії та Казахстані, які є нашими конкурентами на експортних ринках, тарифи на електроенергію (е/е) для бізнесу майже вдвічі нижчі. Але там зарплати на таких підприємств майже вдвічі вищі. І, на мою думку, пониження тарифів на е/е для бізнесу в Україні має супроводжуватися джентельменською угодою, що більша частина вивільнених ресурсів бізнесу іде на підвищення зарплат.

У нас люблять казати, що це не тарифи високі, це зарплати низькі. Так тоді не завищуйте тарифи для бізнесу, залиште їм ресурс для підвищення зарплат. Це міф, що держава не має можливість впливати на зарплати навіть приватного сектору. Має можливості – і тарифи на е/е для бізнесу, які є регульованими з боку держави – одна з таких можливостей.

А вищі зарплати – це вищі відрахування у пенсійний фонд, що дає можливість збільшити пенсії, це більший військовий збір та ПДФО, це вищі споживчі витрати та менший обсяг субсидій із держбюджету.

Тому перехресне субсидіювання це не просто хтось за когось доплачує. У підсумку все одно це лягає на кінцевого споживача товарів на послуг. Це викривлення економічних взаємозв'язків, яке має негативний вплив на всіх.

І ще це зручний спосіб приховувати насправді досить високі тарифи від населення, яке за них розраховується двічі – прямо та опосередковано. Ну а деякі обрані щасливчики на цьому добре заробляють.

- Чому ви анонсували під Асоціацію декілька сайтів? В цьому форматі, коли є багато різноспрямованих ресурсів, вона схожа на інструмент піару, а не на інструмент захисту прав споживачів.

- Сайт www.consumers.com.ua  – про Асоціацію споживачів, як приєднатися і т.д., і т.п.

Сайт www.rotterdam.com.ua – буде присвячений афері, яку деякі ЗМІ визнали наймасштабнішою корупційною схемою за 26 років – про Роттердам+.

Там будуть всі матеріали присвячені цій темі українською, російською та англійською мовами. Там буде онлайн-лічильник, скільки вже мільярдів зняли з українських споживачів через Роттердам+. Кожен зможе підставити свій рахунок за е/е і вирахувати свій власний внесок у просування окремих бізнесменів з рейтингу Forbes. Випити чашку кави або прийняти душ – і дізнатися, скільки ж пішло на Роттердам+.

Піар – це public relations, зв'язки з громадськістю. Так, ці сайти є таким зв'язком. Наші опоненти хочуть, щоб ми десь у Броварах тихенько проводили круглі столи. Але ні, все буде дуже публічно, як цього вимагає новий непатерналістський суспільний договір.

- Чи зможуть стати членами асоціації підприємства групи СКМ Ріната Ахметова, враховуючи, що Ахметову належить найбільший приватний енергетичний холдинг ДТЕК? Взагалі, чи готові ви приймати в Асоціацію підприємства, що належать українським олігархам?

- Це було б навіть логічно, якби підприємства СКМ стали членом такої Асоціації, оскільки саме СКМ є найбільшим споживачем електроенергії в Україні – десь 7,5% від усього споживання. Це понад 12 млрд грн у рік витрат.

Але не думаю, що вони стануть членами Асоціації, тому що їх компанія ДТЕК виробляє біля 30% всієї е/е на суму понад 100 млрд грн. Інтереси, як виробника і продавця е/е у СКМ у багато разів переважають інтереси, як споживача.

Але якби дочірні компанії групи СКМ могли самостійно приймати такі рішення, то думаю, вони б до нас приєдналися.

Загалом для підприємств групи СКМ питання електроенергії стоїть менш гостро, бо у них діють свої спеціальні тарифи – найнижчі в Україні. Знову ж така ніби-то випадковість "по-українськи". Але насправді це результат дуже системної і професійної роботи групи СКМ по забезпеченню своїх інтересів.

Їх металургійний завод у Маріуполі, гірничо-збагачувальний комбінат у Кривому Розі, або коксохім у Авдіївці платить 1,36 грн за кВт-г, а сусідній хлібозавод там же платить тариф на 46% вище – 1,98 грн за кВт-г. А в сусідній Луганській області підприємства взагалі платять тариф на 65% вище - 2,24 грн за кВт-г.

Власне у тому числі і по цій причині на підприємствах групи СКМ непогані зарплати – бо менші витрати на електроенергію. Ніхто не проти такої моделі, але щоб були вищі зарплати скрізь – дайте і іншим можливість працювати хоча б на приблизно рівних умовах.

- Якщо, наприклад, рядові побутові споживачі Рінат Ахметов, або Дмитро Вовк виявлять бажання приєднатися до вашої Асоціації, як вони можуть це зробити?

- Процедура вступу в Асоціацію передбачатиме приєднання через сайт. Нехай вступають. Я чув, що Рінат Леонідович Ахметов зараз будує маєток у Кончі Заспі. Якщо у нього будуть проблеми із приєднанням до мереж "Київобленерго" – нехай звертається, будемо допомагати.

- Як ви можете гарантувати незалежність Асоціації від політичних партій? Поки що деякі речі, які ви озвучуєте, співпадають з меседжами "Батьківщини" Юлії Тимошенко, "Самопомочі" Андрія Садового і навіть "Радикальної партії" Олега Ляшка, який останнім часом дуже позитивно висловлюється про підприємства Ахметова.

- Давайте подивимось об'єктивно. Президент Петро Порошенко ще весною 2015 року висловив ідею деолігархізації та демонополізації. Повністю розділяю, підтримую і буду допомагати у реалізації.

Бо демонополізація – це конкуренція, а саме від конкуренції виграє кінцевий споживач. Бо чесна конкуренція без штучних бар'єрів – це двигун економіки та прогресу.

Тоді ж голова НКРЕКП Дмитро Вовк казав, що збільшення ціни вугілля з 1100 грн до 1500 грн. призведе до збільшення оптової ціни на 20%, і це дуже негативно відобразиться на промисловості, на конкурентоспроможності економіки і в кінці кінців на всьому населенні, бо у вартості товарів буде закладена вища ціна е/е.

Тоді ж Дмитро Вовк говорив, що зростання ціни вугілля на 60% не вплинуло на зарплати шахтарів. А кожні додаткові 100 грн до ціни вугілля – це 2 млрд грн для компанії ДТЕК. І я з цим згоден.

Але ціна вугілля піднята вже на 900 грн – до 2000 грн. І тепер нам говорять, що ніякого впливу ні на кого немає. Вже не говорять, кому пішли гроші, а говорять, що це все нібито виключно заради шахтарів, у яких насправді і далі борги по зарплатах.

В червні минулого року перший віце-прем'єр, міністр економіки Степан Кубів, коментуючи Роттердам+, закликав встановити адекватну ціну на вугілля. І з ним я згоден, бо формула Роттердам+ малоадекватна. Але пан Кубів вже у вересні назвав Роттердам+ "раціональною практикою".

Тому насправді мої думки співпадають з багато чиїми думками. Просто у когось вони надто різко міняються на протилежні.

Стосовно політиків. Всім, хто цікавився моєю думкою, незалежно від партійних квитків, я чесно представляв своє бачення по непростих питаннях тарифоутворення. На мою думку, розумні, відповідальні політики можуть приносити користь державі і, будучи у владі, і будучи в опозиції.

Так працюють політичні системи у всіх розвинутих демократіях. Тому наше завдання – представляти аргументовану професійну позицію. Хто хоче – прислуховується, хто не хоче – не прислуховується.

- Які умови ефективності вашої Асоціації? Ви написали, що ціль – об'єднати тисячу юросіб та мільйон побутових споживачів. А скільки потрібно грошей для її ефективної роботи? Чи потрібна підтримка парламентарів, чи якихось держорганів?

- Потрібна підтримка усіх. Єдине, що не потрібне, це підтримка бюджетними чи тарифними грошима. Участь і підтримка Асоціації є виключно добровільною. Ми плануємо своєю позицією та роботою по важливих напрямках завойовувати підтримку та довіру.

Источник: https://biz.censor.net.ua/r3033133
 
 
 вверх