Аграрный рынок, Инвестиции
  8632  4
Материалы по теме:

 ГЕРОЇ БІЗНЕСУ. Як колишній директор з маркетингу виробляє під Києвом органічні крупи

Юрій Віннічук, Дмитро Казанцев

Смак соку з Радянського союзу мотивував Андрія Олефіренка створити компанію з виробництва органічних круп.

ГЕРОЇ БІЗНЕСУ. Як колишній директор з маркетингу виробляє під Києвом органічні крупи 01

Фото/відео: Руслан Бершеда

Займатись переробкою органічної продукції Андрій Олефіренко вирішив після того як на одній з органічних виставок скуштував яблучний сік. Він нагадав йому смак соку в трьохлітрових банках, який дітям давали в дитячих садках в часи Радянського союзу.

"До цього (2008-2011 роки) я працював директором з маркетингу у великих компаніях. Це була не сфера харчових продуктів, а вантажні автомобілі та шини. Працював на ЛАЗі. Попрацювавши у великих компаніях з’явилося бажання заснувати щось своє. До органіки прийшов, спробувавши той органічний сій. Сьогодні органічна тема набирає обертів, адже 90% людей хочуть споживати натуральний продукт", - розповідає підприємець.

ЩО ТАКЕ ОРГАНІЧНА ПРОДУКЦІЯ

Перед тим, як розповісти про свою компанію Андрій Олефіренко пояснив, що таке органічна продукція і як отримати органічний сертифікат.

Органіка починається з поля. Наприклад, фермер "Ікс"  каже: "я хочу займатися органікою". Мотивація буває різною. Можливо він деякий час не використовував хімію на полях, чи погано збував свою продукцію і знає, що органіка продається краще і дорожче. Надбавка за органічність досить суттєва. З цього моменту він викликає до себе сертифікаційний орган.

Сертифікаційний орган каже, що для того, щоб у тебе земля отримала статус органічної, ти маєш пройти три роки перехідного періоду. За цей період тебе перевіряють кожного року. Один раз на рік – анонсована інспекція, один раз на рік – неанонсована інспекція. У тебе беруть зразки ґрунту на аналіз, ти не повинен ці три роки вносити жодної хімії.

Є обмеження на близькість землі до заводу, дороги і промислових об’єктів. І кожен рік ти проходиш інспекцію і платиш за це.

Після отримання сертифікату виробник наносить на свою продукцію "євролисток" – офіційний європейський логотип органіки. В будь-якій країні Європи, споживач знаходячи цей "євролисток", знає, що ця продукція органічна.

В Україні Єврокомісія акредитувала для сертифікації 15 сертифікаційних органів. Два, чи три з них знаходяться в Україні. Інші 12 органів – в інших країнах, але якщо ти хочеш до них звернутися, повинен оплатити всі їхні витрати. Вартість сертифікації залежить від об’єму землі, кількості рослин і т. д.

Через три роки таких поневірянь, бо в цей період врожайність падає, фермер отримує статус органічного. Відтепер вся та сировина, яка виросла на цьому органічному полі, маркується "євролистом". З цього моменту для нього відкривається ринок Європи.

Паралельно з цим ми, як переробники, також сертифікуємося в будь-якого з цих сертифікаційних органів. Що це значить? Перше і найголовніше – в виробничому циклі не повинно використовуватися жодної хімії. Тобто якщо ми робимо олію, то у нас не використовуються процеси рафінування і процеси дезодорації. Бо це хімічні процеси, після яких олія виходить як синтетичний продукт на 99,9%.

Якщо говоримо про борошно, то ми не додаємо жодних добавок (розпушувачів). Те саме і з крупами відбувається. Ми не додаємо якихось хімічних процесів у виробництві.

Друга вимога до виробництва – не повинно бути жодної хімії для боротьби мишами та комахами. Виробництво має бути чистим від цих хімікатів.

Ще один обов’язковий критерій – ми повинні мати договори лише з тими постачальниками сировини, які отримали органічний сертифікат.

Наприклад, якщо ми купили 100 тонн органічного зерна, то у нас має вийти не більше, ніж 50-60 тонн органічного борошна. Якщо вийде більше, то у сертифікаційних органів виникнуть питання, звідки взялися додаткові об'єми.

Якщо ми беремо сировину у фермера, який співпрацює з іншою організацією по сертифікації органічної продукції, то наш сертифікаційний орган погоджує з його органом кожну поставку так званими транзакційними сертифікатами. Тобто між собою вони підтверджують, що партія, яку фермер "Х" надіслав переробнику "Y", дійсно -  органічна. Такий жорсткий контроль.

Компанію "Органік Орігінал" Олефіренко з партнером, який на той час займався виробництвом звичайних неорганічних круп, заснували в 2011 році.

Потужності з виробництва органічних круп партнери розмістили у Вишгородському районі Київської області. Тоді ж в 2011 році компанія отримала і сертифікат, адже для переробки не потрібно чекати три роки.

Сировину почали закуповувати в українських фермерів, які вирощували органіку. Як виявилось, таких в Україні не мало.

"Ми просто про них не знаємо. Чому? Тому що 95% цієї органічної, сертифікованої сировини спокійно вивозиться в Європу. Таких виробників в Україні декілька сотень. Хоча тих, з якими ми зараз реально співпрацюємо – не більше десяти, - каже Олефіренко. – Свої поля у нас з’явилися, коли прийшов інвестор, який вже займався органікою в плані вирощування. Це відбулось три роки тому. Наразі в відсотковому відношенні ми беремо в своїх партнерів 40% сировини, а решту - у інших органічних фермерів".

Перші інвестиції на організацію виробництва з переробки органічної продукції становили декілька десятків тисяч доларів. Перший асортимент – шість-сім позицій круп.

"В той час ми знайшли фермера, який був готовий з нами виростити органічний кавун. В нього вже була сертифікована органічна земля. Ми заключили договір, вирішили питання по грошах. Він вирощує органічний кавун, ми забираємо цю продукцію. Це був 2011 рік. Тоді ми поставили на полицю в супермаркеті в Україні перший органічний кавун серед всіх країн пострадянського простору", - згадує Олефіренко.

З самого початку органічні крупи Олефіренка продавалися в магазинах здорового харчування, а згодом партнери вийшли на супермаркети.

"Перші контакти з супермаркетами були здобуті потом і кров’ю. Потрібно було доводити в магазинах, що ця продукція насправді органічна", - розповідає підприємець.

На даний момент компанія "Органік Оригінал" (ТМ "Екород") належить двом партнерам: Андрію Олефіренку та Олегу Жуковському, власнику компанії "Етнопродукт", яка займається органічними зерновими і органічним молоком. Компанія реалізує органічні соняшникову олію, борошно, вівсяну кашу, крупи, бобові, мед та карма для тварин.

Європейці залюбки купують органічну сировину з України, але відмовляються від готової продукції

Декілька років тому компанія "Органік Оригінал" почала поставки органічних круп в США. Отримали їхній сертифікат і почали поставки через дистриб'ютора. Однак наразі експорт до США призупинився через труднощі у дистриб'ютора. Окрім того, крупи експортувалися і в Молдову.

"В ЄС поки не поставляли продукцію. Європейці лякаються українців. Це зрозуміло для нас. Вони залюбки беруть нашу органічну сировину, в себе її перероблюють, фасують і залишають додаткову вартість, - говорить Олефіренко. – Дуже часто я бачив, що на полицях наших елітних магазинів органічна продукція приїжджає звідти, але це наша органічна продукція. Готову нашу продукцію вони не поспішають брати".

"Тому ми працюємо на внутрішній ринок. Наразі, за моїми підрахунками, органічної продукції на полицях наших магазинів – не більше 0,5% від звичайної продукції. В інших країнах Європи - 10%-15%, а в деяких може до 20% доходити. Там люди, які споживають сертифіковану органіку, розуміють за що віддають гроші".

На думку Олефіренка, Україна може стати постачальником органічної продукції для всієї Європи.

"У нас ґрунти нормальні. Їхня забрудненість в порівнянні з розвиненими країнами Європи – менша. Органіка для України може стати одним із локомотивів. Але Європу, як мінімум ще протягом 10 років, буде цікавити виключно сировина, тому що в них є виробничі потужності, вони хочуть залишати додаткову вартість в себе", - розповідає бізнесмен.

Ціни на органчну продукцію в українських магазинах можуть бути в два рази вищі від вартості звичайної. Однак деякі позиції органіки коштують лише на 10-15% дорожче від неорганічних аналогів.

"20-25 відсотуів нашого асортименту відрізняється в ціні в межах 10-15 відсотків від звичайної продукції. Наприклад наші бобові, нут, сочевиця, квасоля – майже в ціну неорганічної продукції на полиці магазину. Але решта 75% нашого асортименту відрізняється до 2-х разів, – розповідає бізнесмен. - На деяку органічну продукцію в Європі різниця в ціні становить 30-50 відсотків. Проте на дуже багато позицій ціна в Європі також десь в два рази вище, порівняно зі звичайною продукцією".

ГЕРОЇ БІЗНЕСУ. Як колишній директор з маркетингу виробляє під Києвом органічні крупи 02

ХТО КУПУЄ ОРГАНІЧНУ ПРОДУКЦІЮ В УКРАЇНІ

Для себе Олефіренко виділив декілька типів людей, які купують органіку в Україні.

Перший тип покупців органічної продукції - заможні люди, які хочуть їсти нормальну та здорову їжу.

Другий – це люди, які подорожували країнами Європи і побачили, що таке органіка.

Ще одна категорія покупців органіки – молоді сім’ї з дітьми.

ЯКА РЕНТАБЕЛЬНІСТЬ В ОРГАНІЧНІЙ ПЕРЕРОБЦІ

"За багатьма позиціями у нас рентабельність до 30%. Мені здається, що продавці звичайних круп мають націнку - ті ж самі 30%. Раніше рентабельність була трішечки вища. Останні три кризові роки ми змушені за свій рахунок зменшувати націнку. – каже підприємець. - Я, як співвласник, поки не повернув своїх інвестицій. Хоч наш бізнес росте і розвивається. Збільшуємо об’єми, оборотні кошти, багато з яких "замерзає" в супермаркетах. Поки ми ставимо питання по капіталізації компанії. Вона зростає. Команда збільшується".

Чи можна заробити мільйони на переробці органіки в Україні?

"Особисто я ще не став мільйонером. Але якщо говорити про капіталізацію компанії, то ми вже стали мільйонерами. Але це не сто і поки що не десятки мільйонів", - зізнається співрозмовник.

ГЕРОЇ БІЗНЕСУ. Як колишній директор з маркетингу виробляє під Києвом органічні крупи 03

ЗАКОН ПРО ОРГАНІКУ В УКРАЇНІ НЕ ПРАЦЮЄ

"Наразі в Україні є "органічний закон", він був прийнятий ще три роки тому, але зараз взагалі не працює. Три роки ми, як співзасновники органічної спілки "Органічна Україна", б’ємося, щоб прийняти в Україні такий жорсткий, прозорий закон, яким є європейський органічний закон. Дуже сподіваюся, що він зараз на фінішній прямій. Законопроект був ініціативою знизу, від виробників".

"Що для нас дасть цей новий закон? Підуть з полиць всі ті, які маркують продукцію, як органічна чи натуральна, але без органічного сертифікату. Вони мають або сертифікуватися, або не писати це на своїх продуктах. Коли цей закон запрацює, то буде як в Європі. І поступово українській органіці почнуть довіряти".

"Більшість виробників органіки кажуть, що може давайте не будемо взагалі відстоювати якийсь український органічний закон, щоб його не було, тому що якщо зроблять український органічний закон, то почнуть нас доїти, ставити палки в колеса. З іншого боку, хто як не ми повинні привести цей закон в Україні саме до європейських норм? Зараз по суті такого закону немає. Поки що органіка в Україні – це не бізнес, а місія".

ЧИ ПОТРІБЕН УКРАЇНІ РИНОК ЗЕМЛІ?

"З одного боку потрібно відкривати, тому що, якщо будь-який сегмент ринку самим ринком не регулюється, то це місце для корупції. З іншого боку я побоююсь цього, тому що зараз Україна знаходиться не в дуже гарному фінансовому стані і земля коштує дешевше. Світові компанії, які мають великий запас грошей, можуть перебити українських покупців і просто її скупити. Тому це питання треба дуже глибоко вивчати. Я не скажу, що я проти, але і не скажу, що цілковито за".

Источник: https://biz.censor.net.ua/r3029414
 
 
 вверх