Колонки Олександр Сидоренко
  1563  1

Зміна процесуальних строків суттєво змінить податкову практику

Найважливішою та найактуальнішою зміною до Податкового кодексу України, яка вплинула на податкову практику у 2019 році, є зміна процесуальних строків.

2019 рік для всіх платників податків розпочався з набрання чинності Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів", який приніс досить цікаві та неоднозначні зміни в Податковий кодекс. Їх ми розглянемо далі.

Найважливішою та найактуальнішою зміною до Податкового кодексу України, яка прямо вплинула на податкову практику у 2019 році, на мою думку, є зміна процесуальних строків.

Починаючи з 1 січня 2019 року в порядку абзацу другого пункту 44.7 статті 44 Податкового кодексу України подати заперечення на акт перевірки та/або подати додаткові документи до контролюючого органу, що проводив перевірку, платники податків можуть протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта перевірки (у попередній редакції такий строк становив лише 5 робочих днів), тобто строк для подачі заперечення збільшили вдвічі, що дало платникам податків можливість краще підготувати свої заперечення до акту перевірки або зібрати більш повний пакет документів для подальшої його подачі до контролюючого органу.

Аналогічні зміни стосовно збільшення строків подання заперечення на акт (довідку) перевірки внесено до пункту 86.7 статті 86 Податкового кодексу України.

Також збільшено строк для оскарження рішень контролюючих органів в порядку пункту 56.3 статті 56 Податкового кодексу України, в тому числі податкових повідомлень-рішень, до контролюючого органу вищого рівня протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується (у попередній редакції такий строк становив 10 календарних днів).

На перший погляд здається, що строк майже не змінився, проте в деяких випадках, за умови вихідних та святкових днів, такий строк може збільшитися майже вдвічі, що надає переваги та додаткову можливість платникам податків для захисту своїх порушених прав.

Збільшивши строки подачі заперечень на акт перевірки та/або оскарження рішень контролюючого органу, законодавець збільшив також і строки податковим органам для прийняття відповідних рішень.

Так, податкове повідомлення-рішення приймається керівником контролюючого органу протягом 15 робочих днів (п. 86.8 статті 86 Податкового кодексу України) з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень.

У попередній редакції такий строк становив 10 робочих днів. А за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та/або додаткових документів, поданих у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень та/або додаткових документів і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.

Отже, законодавець вирішив надати можливість платникам податків ретельніше підготуватися до процедури адміністративного оскарження, зібрати повний пакет документів, детально описати свої пояснення, а контролюючому органу надав більший термін для прийняття відповідних рішень та на аналіз документів платників податків, що мало на меті зменшення кількості судових процесів.

Хотілось би вірити, що така зміна строків насправді внесла істотні корективи в процес адміністративного оскарження платниками податків рішень контролюючих органів.

Однак, як показує судова практика у податкових спорах, вищезазначена новела лише збільшила строк адміністративного оскарження, проте не збільшила кількість позитивних рішень за результатами адміністративного оскарження та віру в контролюючі органи платників податків, які як і раніше вимушені шукати правду у суді.

На підтвердження зазначеного, надаю декілька судових рішень на користь платників податків у справах про оскарження податкових повідомлень-рішень саме у 2019 році:

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 15.08.2019 року у справі №640/3904/19;

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 06.09.2019 року у справі №640/9227/19;

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.09.2019 року у справі №640/5789/19.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх