Колонки Олександр Трохимець
  741  1

Як "Нафтогаз" маніпулює цінами, використовуючи монопольне становище

Чому НАК "Нафтогаз України" намагається оскаржити постанову Уряду, яка змушує обирати між чотирма сегментами ринку найнижчу ціну для постачання природного газу населенню?

За останній період відбулись дві інформаційні події, які пройшли дещо непоміченими, або ж без належного реагування. Вони можуть свідчити про чергову спробу газового монополіста НАК "Нафтогаз України" вплинути на процес формування завищеної ціни на природний газ для споживачів України.

Мова йде про те, що:

1. Нафтогаз вирішив оскаржити постанову Кабміну №485, якою були змінені розрахунки ціни газу для населення.

2. Українська енергетична біржа (УЕБ) зупинила торги природним газом із ресурсів "Нафтогазу" за спробу маніпуляцій із цінами.

Цілком вірогідно, що ці дві події можуть бути взаємопов’язаними та є спробою великих імпортерів природного газу виключити один із найважливіших факторів впливу на конкурентне ціноутворення. А саме – наявність в Україні ресурсів вітчизняного видобутку.

Мова про те, що сам "Нафтогаз" та його окремі керівники є (чи були) найбільшими імпортерами природного газу. В свою чергу, "Нафтогаз", використовуючи своє становище надає постійні преференції для імпортерів природного газу та ігнорує пропозиції, що є на ринку від внутрішніх видобувників.

Характерним в цьому плані є те, що сам "Нафтогаз", продаючи для великих імпортерів (представник одного із яких тепер керує газовим дивізіоном національної компанії) викуплені "Нафтогазом" потужності по доставці імпортованого газу до кордону України, несе прямі збитки, оскільки заздалегідь виставляє для цих імпортерів не повну вартість таких послуг.

Крім цього, дуже дивним є те, що "Нафтогаз" повністю ігнорує пропозиції щодо купівлі природного газу вітчизняного видобутку у незалежних видобувних компаній.

До недавнього часу, саме великі імпортери природного газу за мовчазної згоди та невтручання в процес конкуренції зі сторони "Нафтогазу" могли диктувати ціну на газ на внутрішньому ринку України, отримуючи до 30% маржинального доходу.

Така ситуація могла спокійно тривати і далі. Але на заваді стала постанова уряду №485, що була прийнята у червні 2019 року.

Саме ця постанова впровадила механізм обов’язкового порівняння цін що існують на ринку України. Одними із таких цін є зокрема митна ціна імпортованого газу та ціна на біржі УЕБ.

Порівнюючи такі ціни, "Нафтогаз" зобов’язаний обирати найменшу із цін для постачання газу для потреб населення.

Здавалося б, що зазначена постанова не стосується інших аспектів ринку, окрім ціни на газ для населення, але насправді це не зовсім так.

Справа в тому, що при офіційному порівнянні найменших цін при постачанні газу для населення виникає ряд запитань до "Нафтогазу".

Зокрема це питання щодо цін та обсягів закупівлі імпортованого газу. Адже дуже важко пояснити, чому "Нафтогаз", який формує ресурси газу для потреб населення, при постійній наявності на внутрішньому ринку пропозицій за меншими цінами ніж ціни митної вартості імпортованого газу, закуповує газ виключно і тільки за імпортом і не закуповує їх у незалежних видобувників?

Ця ж постанова Кабміну, по суті, змусила таки "Нафтогаз" вийти на біржу з власними пропозиціями ціни та обсягів газу. І навіть в період огляду кандидатів на посаду прем’єр-міністра "засвітити" в кінці липня на біржі найнижчу ціну імпортованого газу — 3882,65 грн за тис. куб. м (або ж $152,14) без ПДВ.

При цьому, дуже дивним є те, що митна ціна імпортованого газу за підсумками липня склала $188,51.

Виникає питання, як у буремний період огляду кандидатів на посаду прем’єр-міністра компанія "Нафтогаз", керівник якої є одним із названих претендентів на цю посаду, могла виставити ціну на $36,37 меншу від закупівельної?

Чи можливо $152,14 це і є реальна ціна імпортованого газу на кордоні України, якщо прибрати посередників? А $36,37 за тис. куб. м – це і є "навар" таких посередників ще до постачання імпортованого газу до кордону України?

Після таких метаморфоз із заниженням ціни, відбуваються інші не менш дивні події щодо реалізації "Нафтогазом" своїх ресурсів газу на біржі.

Так, 13 серпня Українська енергетична біржа зупинила торги природним газом із ресурсів "Нафтогазу", оскільки в результаті торгової сесії було виявлено дії учасників, які кваліфіковано як цілеспрямоване підвищення рівня цін, змова та спроба штучного впливу на ціни з метою маніпулювання.

В ході торгів природним газом адміністратором торгів від служби безпеки біржі було виявлено, що два учасники торгів здійснювали узгоджені цілеспрямовані дії щодо почергового підвищення ціни по одному з лотів ресурсів "Нафтогазу".

А голова Біржового комітету УЕБ наголосив на тому, що біржа – це джерело ринкових цін і відповідно до Постанови КМУ №485 котирування на біржі враховуються при визначенні ціни газу для населення. Тому всі учасники чи то маленька фірма, чи світовий трейдер, повинні діяти за єдиними правилами.

Тобто, маніпуляції на біржі щодо завищення цін на газ з ресурсів "Нафтогазу" напряму впливають на збільшення цін для побутових споживачів. І саме на заваді такому маніпулюванню стала принципова позиція Біржового комітету УЕБ.

Якби така ситуація була виявлена в США, то це було б предметом розгляду відповідного регулятора, з певними наслідками для всіх учасників маніпуляцій на ринку.

Але в Україні інакше – "Нафтогаз" просто вирішив оскаржити постанову №485 Кабінету міністрів, якою були змінені розрахунки ціни газу для населення.

Відповідний позов надійшов до Окружного адміністративного суду міста Києва. В цьому позові Нафтогаз просить суд визнати протиправною та нечинною постанову Уряду від 5 червня 2019 року №485 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів від 3 квітня 2019 року №293".

Відмінивши зазначену постанову, "Нафтогаз" не тільки зможе знову по суті одноосібно визначати ціну на газ для населення, але й відновити можливості для великих експортерів диктувати свої ціни на газ для споживачів України в обхід конкурентних умов.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх