Колонки Микола Кучер
  1660  9

Про ринок землі: застереження новим реформаторам та страхи землевласників

Тема відміни мораторію й запровадження ринку землі все частіше лунає з екранів телебачення, точаться дискусії в інтернеті. Пересічні ж українці, що володіють сільськогосподарськими паями (землевласники) схвильовані. Тому що не розуміють, що їх очікує найближчим часом.

Ставши народним депутатом у 2014 році, я неодноразово зіштовхувався з різними фахівцями, експертами, економістами-реформаторами, які пропонували різні концепції впровадження ринку землі. Однак, жодна з них не враховувала інтересів людей, що є власниками паїв. Переконаний, що будь-яка реформа має виходити насамперед з інтересів людини, власника землі.

На днях я переглянув прямий ефір одного з провідних українських телеканалів, де виступали різні експерти з питань реформи земельних відносин, у тому числі з числа новообраних депутатів Верховної Ради. Я вкотре себе зловив на думці, що ніхто із спікерів не володіє темою в повній мірі. Не усвідомлює всю складність даного питання й необхідність системного підходу до провадження такої реформи.

Мені не зрозуміло, яку концепцію ринку землі пропонують: ліберальна (шокову) чи контрольовану державою, а з тим і якими будуть основоположні принципи ринку земель сільськогосподарського призначення:

щодо покупців:
- лише фізичні особи;
- лише фізичні та юридичні особи резиденти;
- будь-які фізичні та юридичні особи;

щодо об’єктів купівлі продажу:
- лише державні землі на першому етапі (до одного року);
- будь-які землі (з першого року);

щодо обмежень за площами:
- до 200 га на одну особу;
- до 500 га на одну особу;
- без обмежень.

щодо обмежень за територіями:
- не більше 5% площі сільськогосподарських земель на території області;
- не більше 35 % площі сільськогосподарських земель на території району.

За визначених умов вже можна прогнозувати справедливу ринкову вартість землі, а для землевласників якраз ціна їх паю є надзвичайно важливим питанням.

Зважаючи на прогноз вартості земель сільськогосподарського призначення, що був проведений у 2016 році IMF Group Ukraine (недержавна неприбуткова організація незалежного макроекономічного аналізу та прогнозування), ціна 1 га в 2020 році може становити 2,4 тис. доларів, а в 2022 році – майже 2,8 тис. дол./га.

Джерело: IMF Group Ukraine, 2016.

Насамкінець переконаний, що такі реформи не впроваджуються за місяць чи два. Земельна реформа – це одне з найважливіших питань розвитку національної економіки та забезпечення добробуту громадян, а тому потребує глибокого аналізу й виважених системних рішень.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх