Колонки Микола Тихонов
  1983  0

Держгеонадра: ще трошки вниз і перемога

Останнім часом не зникають скандали навколо маловідомої для пересічних громадян установи з непримітною абревіатурою Держгеонадра та її сумнозвісно-проблемного керівника Олега Кирилюка.

Воно й не дивно, адже за цією негучною назвою стоять цікаві повноваження з розподілу природних ресурсів в державі.

Якщо прослідкувати біографію цього горе-чиновника, стає зрозумілим кожному, які риси характеру є вирішальними для його раптового навіть для нього самого кар'єрного зростання та чому його неодноразово проштовхували на керівні посади.

Нерозуміння ситуації, повне ігнорування законодавства, аморальність, несамостійність та неприйнятна байдужість до людської долі є основною рушійного силою такого просування.

Пропрацювавши декілька років в Житомирі та засвітившись в гучних скандалах, пов'язаних із незаконними забудовами, які, до речі, не обійшлися без мордобою його вічного скандально відомого куратора з бандитськими замашками Олега Попова та групи керованих ним молодиків, мали наслідком не очікуване для багатьох житомирян звільнення з посади, а подальше просування кар'єрними сходинами.

Житомир зітхнув з полегшенням, коли Київ привітав нового переможця конкурсу на посаду заступника Голови Держгеонадр.

І питань, чому нікому не відомий чиновник середньої ланки ходить вулицями Житомира з декількома охоронцями і де бере на це кошти більше не виникало.

Призначення на посаду одразу не відбулось у зв'язку з низкою судових тяжб, пов'язаних із цим. Проте, це не зупинило цілеспрямованого чиновника і до служби він потрапив в 5 годині ранку через чорний вхід разом зі своєю свитою, який після цього обережно було заблоковано, аби інші прикладу не слідували.

Вдача та зелене світло почали переслідувати переможця практично одразу, оскільки саме на нього як заступника Голови служби при наявності першого заступника було покладено виконання обов'язків керівника.

Реформатори оптимістично потирали руки, надрокористувачі очікували покращень, проте це не допомогло, оскільки перше засідання Міжвідомчої комісії з питань надрокористування безпрецедентно відбулось приблизно через півроку з моменту його призначення.

Втім, поганою репутацією, негативними відгуками колишніх колег новоспечений керівник наряд чи опікувався і діяльність із самого першого дня була побудована за принципом "якщо нічого не робити, само відпаде".

Публічні скандали з блокуванням приміщення Держгеонадр працівниками геологічних підприємств, в тому числі ЄВРАЗ СУХА БАЛКА, ніхто не помітив і Олега Кирилюка було визнано таким, що пройшов випробувальний термін.

А далі почалася низка скарг, заяв та фактажних повідомлень небайдужих в інтернет-мережі, які супроводжувались пустими статтями, розміщеними на офіційному веб-сайті служби та самопіаром на платних каналах, заручившись підтримкою псевдореформаторів.

Напрацьований в Житомирі життєвий досвід та випробування смітником диктували фразу "подалі від людей", тому перш за все на вході в Держгеонадра було розміщено залізну решітку, а вхід до керівника служби перекрито чотирма зачиненими залізними дверима, між якими сидять охоронці, лякаючи звичайних співробітників служби зовнішнім виглядом.

Діяльність Держгеонадр практично одразу перетворилась на політичну арену, оскільки очільник служби та його команда, надивившись телевізор, вочевидь переплутали виконавчу технічну діяльність та дисципліну в центральному органі виконавчої влади із політичними дискусіями у Верховній Раді.

Так потреби державної компанії Укргазвидобування та тривале непродовження дозволів аргументувалось недосконалістю менеджменту компанії, а безаукціонна видача дозволів – забезпеченням енергонезалежності Держави та поясненнями про "таке в нас законодавство".

Звіт в Кабінеті Міністрів України перетворився на фарс. Гучна заява керівника про прозорість відкриття на сайті інформації про рух заяв надрокористувачів виявилась неправдивою.

Відвідавши інтернет-ресурс служби заявники не побачили нічого, окрім загальної інформації про надходження заяви, яка розміщується на сайті вже декілька років згідно зі змінами до постанови, які були запроваджені набагато раніше вступу на посаду Олега Кирилюка.

А намагання чиновника переконати всіх та вочевидь самого себе в тому, що Концепції розвитку газовидобувної галузі до 2020 року виконана на 90 відсотків, було більше схожим на намагання видати бажане за дійсне, оскільки всім бізнес-асоціаціям достеменно відомо про те, що вона, як то кажуть, "завалена Держгеонадрами на корню і реанімації не підлягає".

Тривалий час аукціони не проводились взагалі, а Міжвідомча комісія з питань надрокористування збиралась неперіодично.

Перший аукціон відбувся тоді, коли вже ні для кого не було секретом потенційне звільнення керівника на цій підставі, не дивлячись на величезну кількість заяв із цього питання.

Зокрема, серед анонсованих Концепцією 50 нафтогазоносних аукціонів до кінця 2018 року проведено лише дев'ять, й ті у 2019 році.

В той час, коли близько 40 нафтогазоносних ділянок були проведені без проведення аукціону, більше як 20 з яких за процедурою так званої апробації.

Яскравий лозунг Олега Кирилюка, розміщений в ЗМІ в лютому 2019 року, про запуск системи електронних аукціонів, можливість отримати спецдозволи з 1 січня 2019 року по 1 грудня, лише через електронні торги, скасування апробації для вуглеводів ("тепер не можна буде отримати спецдозвіл на підставі геологічної оцінки. За 2 роки Держгеонадра виконали 90% завдань плану заходів щодо реалізації концепції розвитку газовидобувної галузі до 2020 року") завершились підписанням Держгеонадрами наказу від 15.03.2019 № 86, який розміщено офіційному сайті служби, згідно з яким без проведення аукціону за результатами тієї самої скасованої апробації знову надано 5 нафтогазоносних ділянок без проведення аукціону.

ЗМІ відреагували жорстко, втім це не порушило нездоланного спокою в Держгеонадрах і у відповідь на критику на сайті Держгеонадр з'явились привітання Олега Кирилюка із призначенням на посаду Голови служби за результатами неупередженого конкурсного відбору.

Не порушило кам'яного спокою і підняте народним депутатом України питання про погодження Олегом Кирилюком продажу підвідомчою компанією частки участі у скандально відомій корпорації.

Кадрова політика Олега Кирилюка стала проявом кращих радянських сталінських та кастових традицій: розумних та адекватних – в заслання зі шлейфом негативу, недалеких – призначити та завести на кожного папірець, колектив – розвалити (неважливий результат командної роботи, важлива зручність керування).

Ключовий напрямок ліцензування очолює працівник канцелярії цього відомства, який плутається в геологічній термінології, а інші новопризначені Олегом Кирилюком особи, які своєю непрофесійністю й здирництвом заслужили повагу очільника, діючи як заслані шпигуни – руйнівники, розвалили цю галузь безповоротно.

Як повідомляють співробітники служби, апаратні наради в Держгеонадрах схожі на дитячий мультфільм, де в кожного шкідника запитують скільки поганих вчинків він сьогодні зробив, кого підставив. І за це подяки, премії та цукерки роздають. Найвищим еталоном поведінки є підставити сусіда. Чим цинічніше, то краще.

Така налагоджена ефективна та досконала, а головне результативна праця служби спіткала термінове призначення Олега Кирилюка на посаду повноцінного очільника відомства. І акурат тоді, коли вся країна опікувалась виборами, тихенько, практично безконкурентно було оголошено та проведено конкурс.

На конкурсі чиновник багато розказував про кількість продовжених дозволів, чеканив досконало зазубрений виступ, не відповідаючи не жодне запитання членів комісії, особливо якщо вони були незручними.

Вся розповідь звелася до одного єдиного досягнення – запровадження електронних торгів, ідейної концепції, розроблення та прийняття якого він, судячи з уього, має таке саме відношення, як до відкриття Тарасівського родовища.

Проте значна частина членів комісії мовчки ставила найвищі бали.

Призначення переможця конкурсу Урядом на посаду з випробувальним терміном в три місяці відбулось, не дивлячись на оскарження результатів конкурсу декількома його учасниками до суду, всупереч прямій забороні відповідно до закону.

Якщо уважно роздивитися завдання на випробування, затверджені Урядом, більшість з них не містить конкретних заходів, які має виконати оскільки очільник відомства, а саме:

  • надходження до державного бюджету від збору за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та коштів від продажу таких дозволів – не визначено кількості дозволів та суми надходжень (тобто якщо за три місяці буде продано навіть один дозвіл, особа вважатиметься такою, що виконала завдання);
  • розроблення та подання до Мінприроди проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615" – незрозуміло, про що саме мають бути зміни та який їх результат;
  • реалізація дорожньої карти щодо прискорення проведення аукціонів та конкурсів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами на видобування вуглеводнів, схваленої на засіданні Кабінету Міністрів України 31 жовтня 2018 року – не містить конкретних заходів та строків виконання;
  • складення переліку суб'єктів господарювання, що підлягають державному нагляду (контролю) у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, з розташуванням їх у порядку зменшення сум балів, нарахованих суб'єкту та розміщення та офіційному сайті – плановий захід.

За наявною інформацією, три конкретних заходи, які потребують виконання, на грані зриву:

  • підготовка та проведення електронних аукціонів з продажу спеціальних дозволів не менше 25 ділянок надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку та видобування – замість 50 на вуглеводні, передбачених Концепцією 2020;
  • розроблення та подання до Мінприроди проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Методики визначення вартості геологічної інформації, отриманої за рахунок коштів державного бюджету, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 № 1075";
  • розроблення та подання в установленому порядку до Мінприроди проекту наказу Міністерства екології та природних ресурсів України "Про затвердження Порядку функціонування Державного сховища геологічної інформації та кам'яного матеріалу і порядку передачі до нього первинної геологічної інформації".

Як вбачається, завдання на випробувальний термін не містять таких найважливіших завдань, як розробка проекту Кодексу України про надра та антикорупційних заходів.

За наявних обставин випробувальний термін швидше за все буде Урядом продовжений на штучних підставах.

Тому не дивним є і зелене світло, і безмежне право почувати себе в Держгеонадрах як вдома, де діють свої неписані закони та принципи, які не завжди відповідають загальнодержавним та суспільно-моральним.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх