Колонки Наталія Васильєва
  570  1

Парламент голосує за створення системи моніторингу парникових газів: навіщо

Моніторинг парникових газів — система збору, обробки, аналізу та зберігання даних для оцінки викидів. Верифікація — діяльність, пов'язана з перевіркою звіту оператора, підготовкою та видачею за результатами перевірки верифікаційного звіту.

Фото: budport.com.ua

Кожна держава повинна робити свій внесок у протидію глобальній зміні клімату та зменшення викидів парникових газів, які її пришвидшують.

Проект Закону "Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів", розроблений Міністерством екології та природних ресурсів, є ще одним кроком трансформації суспільства та переходом до низьковуглецевої економіки.

Для чого потрібен закон

Моніторинг є основою політики зниження парникових викидів. Без належної системи моніторингу, звітності та верифікації (МЗВ) неможливо вести систематичну політику — адже немає даних, які б показували, скільки точно парникових газів було викинуто в атмосферу внаслідок діяльності промисловості.

Окрім цього, без системи МЗВ неможливо створити власний національний ринок торгівлі квотами на викиди парникових газів.

Втім, система потрібна для реалізації не тільки ринкових, але й і неринкових механізмів сприяння скороченню викидів парникових газів, таких як податок на викиди парникових газів.

Наразі існує податок на викиди двоокису вуглецю, який є складовою екологічного податку, проте не існує загальноприйнятої методики розрахунку цих викидів та процедури верифікації даних, що подаються підприємствами до контролюючих органів.

На сьогодні маємо таку картину:

  • в Україні відсутня система моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів, яка б відповідала зобов’язанням країни щодо запровадження системи МЗВ, передбаченої Угодою про Асоціацію;
  • проведення розрахунку викидів парникових газів в Україні проводиться підприємствами без використання обов'язкової методики, що призводить до відсутності репрезентативних даних щодо викидів парникових газів установками;
  • відсутній належний контроль за розрахунком викидів парникових газів;
  • відсутній уповноважений орган у сфері МЗВ та невизначений правовий статус верифікатора звітів про викиди парникових газів.

Ці прогалини у повній мірі закриваються розробленим законопроектом і в результаті прийняття якого має бути створений дієвий механізм — зручний і для бізнесу, і для держави, і для громадськості.

Бізнес-кліматичні зміни

Енергетика, промисловість, сільське господарство, відходи є головними джерелами викидів парникових газів в Україні.

Під регулювання законом підпадають установки секторів енергетики та промисловості, діяльність яких призводить до викидів парникових газів більше за встановлений поріг.

Поки що продовжуються консультації із бізнесом та експертами, яким саме буде поріг — для того аби виключити найменші установки, вплив від діяльності яких є відносно незначним і для яких ведення складних обрахунків є надмірним адміністративним навантаженням.

Закон у свою чергу встановлює рамки взаємодії між бізнесом (операторами установок), державним регулятором, акредитованими верифікаторами та громадянами.

Установки, які все ж підпадуть під регулювання, мають бути обов’язковим чином зареєстровані у Державному реєстрі установок на підставі заяви оператора та документів, що підтверджують відомості, наведені в ній.

Після офіційної реєстрації оператор установки веде тісну співпрацю із уповноваженим органом та верифікатором, готує план моніторингу викидів парникових газів та звіти щодо здійснених викидів, надає доступ до установки та сплачує штрафи у разі порушення законодавчих вимог.

Громадський контроль

Законопроект передбачає, що будь-яке громадське об’єднання та будь-яка фізична або юридична особа мають право запитувати в органів влади інформацію про діяльність підприємств, що здійснюють парникові викиди, вносити пропозиції щодо вдосконалення її нормативно-правової бази, організовувати різноманітні заходи інформаційного характеру.

Іншим важливим аспектом є відкритість інформації про кількісні та якісні показники викидів парникових газів, що генеруються підприємствами. Тому вплив громадськості як на органи державної влади, так і на бізнес потенційно допоможе досягти цілей закону.

Судний час

Для українського бізнесу настання нової доби законодавчого регулювання викидів парникових газів не має бути неочікуваним, більше того — в запасі ще є трохи часу.

Окрім цього, якщо бізнес в майбутньому хоче продовжувати торгівлю з ЄС, він має переходити на ці інструменти, адже недалеко вже той час, коли ЄС зможе почати використовувати екологічні розділи Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС в торговельній політиці.

В лютому цього року законопроект був прийнятий Парламентом у першому читанні. Висока вірогідність того, що він буде прийнятий ще до парламентських виборів восени цього року.

Після цього ще півроку передбачається на розробку та прийняття вторинного законодавства, яке регулює окремі аспекти галузі, і ще певний час потрібен буде на пілотний етап, тобто період, коли підприємства будуть "вчитись", практикуючи звітування про свої викиди парникових газів, за активної підтримки уряду.

Лише після цього, за найсміливішими прогнозами, на початку 2021 року підприємства будуть зобов’язані звітувати про викиди парникових газів від своїх виробничих процесів відповідно до закону про МЗВ та розробленого вторинного законодавства.

Ці кілька років найкраще використати на ознайомлення з положеннями законодавства, участь в публічному обговоренні вторинного законодавства, навчання персоналу звітуванню про парникові гази, з’ясуванню у Мінприроди незрозумілих аспектів моніторингу, звітності та верифікації.

В той же час, власникам підприємств варто обміркувати модернізацію виробництва, перелаштування процесів таким чином, аби викидів парникових газів утворювалося менше, адже незалежно від того, в основу якого інструменту буде покладено систему МЗВ, фінальна мета уряду  зменшення викидів парникових газів.

Встановлення урядом далекосяжних цілей щодо скорочення викидів — це важливий орієнтир для всіх учасників процесу. Для того ж, щоб досягнути поставленої стратегічної мети, потрібно йти у заданому напрямку крок за кроком і прийняття законопроекту про МЗВ є одним з них.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх