Колонки Артем Стоянов
  654  0

Чому мораторій на продаж землі нікого не захищає

Починаючи з 2002 року і до сьогодні в Україні офіційно діє мораторій на купівлю-продаж земель сільгосппризначення, який був запроваджений на певний час з метою захисту прав, та для розробки законодавства щодо правил на ринку землі.

Мораторій передбачений п.14,15 Перехідних положень Земельного кодексу України та забороняє купівлю-продаж або інший спосіб відчуження і зміну цільового призначення (використання) земельних ділянок.

Якщо виходити зі змісту статті 41 Конституції України, то кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, однак ситуація, що склалась у нашій країні стосовно ринку землі, не сприяє повноцінному використанню своїх прав відносно землі.

Відсутність вільного земельного ринку перешкоджає здоровій конкуренції та розвитку сільськогосподарської галузі. Неефективне управління земельними ресурсами приводить до того, що Україна як аграрна держава втрачає економічну привабливість на світовому ринку.

Існування мораторію на землю с/г призначення обмежує права власників паїв та унеможливлює кредитування сільгоспвиробників під заставу землі, а відсутність інвестицій впливає на розвиток сільського господарства в цілому.

Великі с/г виробники також юридично не захищені, оскільки змушені щороку переукладати сотні договорів, і завжди є ризик того, що хтось не захоче продовжувати термін дії договору оренди земельної ділянки (паю).

Про неефективність мораторію також свідчить можливість виведення землі через законодавчу неврегульованість земельних відносин.

Існують випадки на українському аграрному ринку, коли землі сільськогосподарського призначення, які офіційно знаходяться під мораторієм, продають і перепродують на тіньовому ринку завдяки недосконалості українського законодавства.

Договори оренди землі на 49 років, сервітут, емфітевзис де-факто дозволяють безперешкодно користуватися та продавати права користування землями третім особам. Саме тому існування тіньового ринку сільськогосподарських земель викликає таке занепокоєння.

Відміна мораторію позитивно вплине на економічні показники економіки, але безумовно при дотриманні умов демократичних принципів регулювання земельних відносин, збереження гарантій прав власників та затвердження механізмін державного контролю оббігу земельних ділянок.

Аграрний сектор є одним з найбільш перспективних секторів, які визначають розвиток економіки України, а експорт продукції сільського господарства забезпечує 14% загального обсягу ВВП.

Однак сьогодні невизначена позиція влади щодо регулювання земельного ринку лише посилює проблеми пов’язані з використання сільськогосподарських земель.

В результаті бюджет не отримує відповідні податки, збори від операцій з землею, а держава, як наслідок, не має можливості забезпечувати розвиток сільських територій, стимулювати розвиток агропромислового комплексу (АПК) та залучати інвесторів.

Земельна реформа назріла і вона неминуча.

Виведення ринку землі з тіні стане передумовою для економічного прориву України. Безумовним критерієм успішного проведення земельної реформи повинно бути об’єднання зусиль всіх учасників ринку землі, які б відповідали загальнонаціональним інтересам країни.

Тому, для успішного проведення реформи необхідно приділити особливу увагу земельному законодавству, розробити механізми контролю, встановити додаткові критерії і на законодавчому рівні забезпечити:

  • гарантії прав власників і землекористувачів;
  • ефективне управління земельними ресурсами та їхній обіг;
  • здійснення контролю за використанням земельних ресурсів;
  • встановити адекватний розмір плати за землю та збільшити надходження до бюджетів усіх рівнів.

Відкриття ринку землі потребує чіткого розуміння того, яким чином він функціонуватиме. Напрацьовані сценарії розвитку матимуть принципово різні законодавчі моделі, формат і способи відкриття ринку землі.

Здійснюючи юридичну експертизу запропонованих сценаріїв розвитку ринку с/г землі, ми, в першу чергу, беремо на себе обов'язок визначити моделі законодавчого реформування ринку.

Важливо також, що аналіз моделей законодавчого реформування виявить різні можливі ризики для інвесторів, дрібного і середнього бізнесу, власників та кредиторів.

Отже, в нинішніх умовах, мораторій на землю навряд чи можна вважати таким, що захищає власників землі чи фермерів, тому захист їхніх прав має стати першочерговим завданням для осіб, що прийматимуть рішення про відкриття ринку землі в найближчому майбутньому.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх