Колонки Марина Шаркеліс
  2441  1

Як проходить реформа дорожньої галузі

Чи зможе збільшення фінансування і залучення інструментів Prozorro кардинально змінити ситуацію в дорожній галузі?

У березні цього року Уряд України схвалив нову економічну Програму розвитку українських доріг на 2018—2022 роки.

Відтоді в медійному просторі все частіше з’являються повідомлення про виділення безпрецедентних сум на реконструкцію/будівництво доріг, фінансову децентралізацію та про позитивну роль системи Prozorro у цих процесах.

Ухвалена програма має стати потужним кроком до реформації системи обслуговування й будівництва українських доріг.

Однак, серед усіх подібних потужних меседжів приховане одне слушне питання: чи зможе збільшення фінансування і залучення інструментів Prozorro кардинально змінити ситуацію в дорожній галузі?

Щоб відповісти на це питання нам не вистачить звичної пари відповідей "зрада-перемога". В даному випадку треба копати глибше, оцінювати окремі зрушення в різних регіонах України.

Тому пропоную коротко розібрати основні показники закупівель в Prozorro, які оголошували протягом останніх двох років Служби автомобільних доріг в ключових транспортних областях України: Дніпропетровській, Одеській та Київській.

Це дозволить змалювати загальну картину роботи дорожньої галузі й проаналізувати, в яких напрямках їй ще доведеться розвиватися. Почнемо з Одещини — портового центру країни й регіону з одним із найбільших транспортних навантажень на дороги.

За точку відліку візьмемо кількість учасників завершених торгів на проведення будівельних робіт і поточного ремонту.

Середня кількість учасників на одну процедуру становить 2,64 (загальний середній показник конкуренції в Prozorro — 2,33 учасники), а середній відсоток зниження ціни (фактично, номінальна економія) — 1,74%.

Звісно ж, можна було б списати низький показник економії на монополізацію ринку, однак дані говорять про протилежне — в регіоні існує щонайменше п'ять підприємств з достатніми потужностями для конкуренції між собою.

Схожа ситуація склалася і в Дніпропетровській області. Середня кількість учасників на торгах — 2,69, а середній показник зниження ціни — 3,7%. Однак, є суттєва різниця в кількості оголошених процедур: якщо на Одещині їх 142, то у Дніпропетровській області їх удвічі менше — 62.

Отже, тут ми маємо ситуацію з невисокою затребуваністю проведення робіт. Чим меншою буде кількість торгів для участі, тим менша з’являтиметься на ринку нових гравців.

Найкращі показники в галузі — у Служби автомобільних доріг Київської області. Середня кількість учасників на торги — 3,64 учасники, а середній показник зниження ціни становить 11,12%. Конкурентний потенціал на Київщині неймовірно високий.

Із 133 оголошених закупівель третина перемог припадає на чотири ключові підприємства, де сума пропозицій за тендерами у кожного перевалює за 100 млн грн. Услід за ними, з сумою пропозицій у діапазоні від 50 до 90 млн грн йдуть ще шість підприємств.

Тобто, фактично, ці шість підприємств вже є фактичними конкурентами топ-четвірки. Звісно ж, ситуація по країні не завжди виглядає настільки оптимістично. В Україні є регіони, де обрані показники матимуть значно нижчі значення, ніж у наведених для прикладу областях.

І навіть видимі зміни відбуваються не так швидко, як би нам хотілося. Що ж стоїть на перешкоді реформи дорожньої галузі? Спробуємо розбити це питання на три взаємопов’язані складові:

Учасники

Говорячи про слабку конкуренцію, варто розуміти її реальні причини. В Україні наразі не існує затребуваної кількості досвідчених і відповідальних виконавців для повної реалізації поставлених завдань.

Адже до появи Prozorro всі торги відбувалися в закриту "для своїх", що відлякувало приватний бізнес від співпраці з державою. Використання системи Prozorro допомогло змінити ситуацію, відновивши інтерес до державних закупівель для приватних підприємств.

Однак одна справа — відновити інтерес, а інша — реально залучити до ремонтних процесів. Старі гравці нікуди не зникли, а нові лише нарощують власні виробничі потужності. Тому збільшення фінансування не усуває об’єктивні фактори, які затримують реформу дорожньої галузі.

Економія

Слабка конкуренція, невелика кількість торгів для участі в деяких регіонах і, як наслідок, недостатня кількість виконавців — усе це призводить до того, що відсоток зниження ціни для будівельних і ремонтних робіт є, на жаль, не дуже високим.

Залежно від регіону ціна знижується від 1% до 10%, однак у жодному з регіонів не дотягує до середнього значення в системі Prozorro, а саме 13,91%. Держава доволі мало економить на будівництві й ремонті доріг.

Конкуренція

Ні потужне фінансування, ні відкритість і захищеність системи Prozorro не змогли кардинально пришвидшити процес реформування дорожньої галузі. Тут варто чітко усвідомити потребу внутрішньої саморегуляції ринку.

Тому критично важливим є стимулювання конкурентоспроможних умов. Одним із кроків до цього є залучення на ринок іноземних компаній, які неодмінно захищатимуть власні інвестиції, і в такий спосіб виключатимуть для вітчизняних підприємств опцію "обхідних домовленостей".

Хоча перемоги іноземних компаній можуть розцінюватися як зрив політики захисту інтересів вітчизняних компаній, лише так конкуренція зможе проявити себе повною мірою.

Система Prozorro — не панацея від корупції й монополії. Це зручний інструмент контролю, використання якого дозволяє бачити хворобливі точки на мапі українського ринку державних закупівель.

Однією з таких точок є відсутність реальної конкуренції в дорожній галузі і, як наслідок, існування внутрішніх перешкод для її системного реформування. Важелем змін у такій ситуації мають стати вольові рішення місцевої влади й заходження на український ринок нових гравців.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх