Колонки Олег Кулініч
  582  1

Чого ми очікуємо від Кабміну, щоб запустити закон про "органіку"

Для українських виробників органічної агропродукції вкрай важливый закон 5448-д, бо нарешті дасть змогу навести лад на цьому ринку, що дуже стрімко розвивається і має величезний експортний і внутрішній потенціал.

Фото: exo.in.ua

10 липня Верховна Рада прийняла в другому читанні і в цілому законопроект 5448-д "Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції", а 30 липня цей закон повернуто з підписом від Президента.

Для українських виробників органічної агропродукції цей закон вкрай важливий, бо нарешті дасть змогу навести лад на цьому ринку, що дуже стрімко розвивається і має величезний експортний і внутрішній потенціал.

Тому що до останнього часу регулювання ринку фактично не було, а, будь-хто, хто хотів, міг видати свою продукцію за органічну і при цьому не отримати жодного покарання.

Тому і на етикетках було маса написів, які свідчили про органічність і екологічність товарів, із яких критеріям органічної продукції відповідали максимум кілька відсотків. Тепер все буде по-іншому.

Але для цього одного прийнятого нами закону про органіку недостатньо. Потрібна низка підзаконних актів від Кабінету Міністрів, які б дозволили нашому закону запрацювати. Про них і піде мова у цьому блозі.

"Підзаконка", без якої закон не працюватиме

Для реалізації закону Кабмін має ухвалити три базові документи, які дозволять органічному ринку ефективно працювати. Що стосується виробників органічної продукції, то для їхньої діяльності необхідний Порядок (детальні правила) органічного виробництва та обігу органічної продукції.

Цей документ має визначити всі вимоги до окремих галузей органічного виробництва. А це, відповідно до закону, і органічне рослинництво, і органічне тваринництво (у тому числі птахівництво, бджільництво), і заготівля рослин та грибів, і навіть вирощування органічних дріжджів та водоростей.

Сюди ж відносимо органічне виноробство. Для органів сертифікації базовим документом, що визначатиме принципи їхньої діяльності, має стати Порядок сертифікації органічного виробництва та/або обігу органічної продукції.

Крім того, КМУ повинен затвердити Порядок ведення реєстрів, які є ключовими для функціонування органічного ринку в Україні, а саме:

  • Державного реєстру операторів, що здійснюють виробництво органічної продукції;
  • Державного реєстру органів сертифікації у сфері органічного виробництва та обігу органічної продукції;
  • Державного реєстру органічного насіння і садивного матеріалу.

Допоки цієї "підзаконки" немає, перемогу святкувати зарано, і виробникам "органіки" потрібно запастись терпінням. Але хотілося б, щоб уряд зміг розробити і затвердити ці документи в розумні і стислі строки.

Бо втрачений час вимірюється в тому числі коштами українських експортерів за органічну продукцію, – а це й кошти держави. Потенційно дуже важливий закон про органіку і для вирішення соціальних проблем держави – це створення робочих місць і відродження сільської місцевості.

Великотоварне виробництво, у зв’язку з оптимізацією процесів та автоматизацією праці, потребує все меншої кількості робочих рук, а органічне виробництво нішевої, ексклюзивної продукції якраз завжди цих робочих рук потребуватиме.

Тому якщо закон запрацює, нехай і не одразу, але він обов’язково матиме позитивний і економічний, і соціальний ефект.

Що ж змінює закон: основні новели

Існуюче до останнього часу органічне законодавство довело, що без дієвої системи санкцій, яка стосуєтья порушників та ефективного і чіткого державного регулювання, закон залишається не більше ніж папірцем. У новому законі все по-іншому.

Ключова позиція нового закону – сертифікація всього процесу органічного виробництва, а не просто готової продукції, як це закладено у старому законодавстві. Тобто контроль виготовлення продукції відбувається на всіх стадіях, а не тоді, коли вона вже потрапляє на прилавки.

Притому дієвий контроль передбачено не лише за виробниками, а і за самими органами сертифікації. Якщо вони допускатимуть порушення – то їх теж можна буде притягнути до відповідальності, аж до вилучення з реєстру і припинення існування такого органу.

Таким чином створюється дворівнева система контролю.

Зрозуміло, що вже існуюче підприємство, яке захоче перевести своє виробництво на органічне, не зможе це зробити за короткий проміжок часу, тому для таких підприємств чітко прописані особливості перехідного періоду.

Адже закон покликаний давати можливості і стимули для переходу на органічне виробництво, а не позбавляти них.

Тож поки що залишається великий пласт роботи з впровадження цієї ініціативи на практиці. Сподіваюся, уряд знайде можливості не затягувати цей процес, ми ж як члени Аграрного комітету, які брали участь у розробці цього закону, готові у цьому допомогти.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх