Колонки Станіслав Коптілін
  6029  4

Що нового в законопроектах, спрямованих на врегулювання ситуації з "євробляхами"

В останні роки українські автошляхи заполонили автомобілі на єврономерах (найчастіше – литовських). В більшості випадків такі автомобілі ввозяться в Україну в митних режимах "транзит" або "тимчасове ввезення".

Зазначені митні режими та певні прогалини українського законодавства використовуються громадянами з метою уникнення сплати митних платежів, які підлягають сплаті під час митного оформлення транспортного засобу для постійного користування громадянином України.

Основними причинами використання зазначених вище схем є недосяжна, для більшості українців, вартість автомобілів на внутрішньому ринку та занадто високі ставки акцизного збору. При цьому, вартість аналогічних автомобілів за кордоном є в рази нижчою.

Саме тому так звані "євробляхи" отримали популярність серед українців. Проте, більшість схем із використанням "євроблях" не передбачає перехід до покупця права власності на такий автомобіль – він стає його користувачем та отримує від продавця відповідний пакет документів, який начебто надає йому право користування таким автомобілем на території України.

З самого початку виникнення зазначених вище схем держава намагалася їх приборкати як законними (адміністративна відповідальності за порушення митних правил та присудження штрафів), та і незаконними (шляхом направлення митним постам різного роду негласних інструкції) методами.

Проте такі заходи не допомогли державі побороти власників "євроблях". Наразі кількість власників "євроблях" становить сотні тисяч – вони стали справжньою "силою", інтереси якої державі доводиться враховувати.

За таких обставин склалася ситуація, за якої велика кількість громадян України користуються транспортними засобами із порушенням митних правил, на що держава до останнього часу фактично закривала очі.

Лише нещодавно дане питання зрушило з місця: у Верховній Раді України було зареєстровано декілька законопроектів, спрямованих на врегулювання ситуації, а саме:

  • Проект №8487 від 15.06.2018 року Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів";
  • Проект №8487-1 від 27.06.2018 року Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку ринку транспортних засобів";
  • Проект №8488 від 15.06.2018 року Закону України "Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України";
  • Проект №8488-1 від 03.07.2018 року Закону України "Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку ринку транспортних засобів".

З одного боку, зазначеними вище законопроектами пропонується суттєве (в деяких випадках – більше, ніж в 10 разів) зниження, в порівнянні із діючими, ставок акцизного збору (законопроект № 8487-1).

Або формування розміру ставки акцизного збору за наступною формулою (законопроект № 8487): Ставка = Ставка базова х К двигун х К вік, де:

  • ставка базова – ставка податку в євро за 1 штуку транспортного засобу (бензинові двигуни - 50 Євро; дизельні двигуни - 75 Євро);
  • К двигун ‒ коефіцієнт, що визначається діленням об'єму циліндрів двигуна в куб. см на 1000 куб. см;
  • К вік – коефіцієнт, що дорівнює кількості повних календарних років з року, наступного за роком виробництва транспортного засобу, до року визначення ставки податку (для нових транспортних засобів та транспортних засобів віком до 1-го повного календарного року, коефіцієнт дорівнює 1).

При цьому, ставка податку для транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами (одним чи декількома), встановлюються у розмірі 1 євро за 1 кВт ємності електричного акумулятора таких транспортних засобів.

Сьогодні така ставка складає 109,129 євро за одиницю транспортного засобу.

З іншого боку, законопроекти № 8488 та № 8488-1 спрямовані як на вирішення питання з автомобілями на іноземній реєстрації, які вже ввезені в Україну, так і на врегулювання питань, пов’язаних із запобіганням використання громадянами прогалин українського законодавства, які надавали їм можливість користування на території України автомобілями на іноземній реєстрації.

Вирішення питання з вже ввезеними автомобілями

Що стосується автомобілів, які вже ввезені в Україну, то законопроект № 8487-1 передбачає, що такі автомобілі можуть бути за реєстровані в Україні, при цьому, вони мають відповідності екологічним нормам не нижче рівня "Євро-3" (на даний час – не нижче "Євро-5").

Перша державна реєстрація таких транспортних засобів, здійснюється на підставі:

  • документів, що підтверджують зняття їх із реєстрації за межами України станом на момент проведення їх першої державної реєстрації в Україні;
  • документів, що підтверджують право власності на транспортний засіб.

Слід звернути увагу на те, що більшість користувачів таких автомобілів не є їх власниками та навряд чи мають необхідні документи, які могли б підтвердити їх право власності.

Це унеможливить державну реєстрацію таких транспортних засобів в України, а отже – дане питання для більшості таких громадян залишиться невирішеним.

Усунення прогалин законодавства та закриття існуючих схем

З метою запобігання використанню громадянами прогалин українського законодавства, зазначеними вище законопроектами пропонується внести до законодавства наступні зміни.

  • Якщо громадянин-нерезидент ввозитиме більше одного транспортного засобу особистого користування, то усі такі, окрім першого, автомобілі зможуть бути ввезені за умови письмового декларування та надання фінансової гарантії у вигляді документа чи грошової застави. Таким чином буде закритий "коридор" із постачання нерезидентами в Україну транспортних засобів із наступною передачею їх в користування громадянам-резидентам.

  • Транспортні засоби, які ввозитимуться громадянами-резидентами у зв’язку із виконанням своїх обов’язків за укладеними трудовими договорами із іноземними компаніями, вважатимуться транспортними засобами особистого (не комерційного) користування. Тимчасове ввезення громадянами-резидентами таких транспортних засобів дозволятиметься на строк до 10 діб за умови письмового декларування та із застосуванням до них зазначених вище заходів гарантування. Так буде закрита "схема" із використанням положень "Стамбульської конвенції", на підставі якої громадяни користувалися на території України транспортними засобами комерційного призначення начебто як співробітники іноземних компаній.

  • Транспортні засоби особистого користування, тимчасово ввезені на митну територію України громадянами більш як на 30 днів, підлягатимуть державній реєстрації.

  • Громадянам дозволятиметься поміщувати у митний режим транзиту транспортні засоби особистого користування тільки з метою прохідного транзиту через митну територію України за умови їх письмового декларування та внесення на рахунок органу доходів і зборів грошової застави в розмірі митних платежів, що підлягатимуть сплаті при ввезенні таких транспортних засобів на митну територію України з метою вільного обігу.

  • Тимчасово ввезені транспортні засоби особистого користування зможуть бути використовувані виключно громадянами, які ввезли такі транспортні засоби в Україну, для їхніх особистих потреб. Такі транспортні засоби не зможуть використовуватися для підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, бути розкомплектовані чи передані у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили ці транспортні засоби.

Посилення відповідальності за порушення митних правил

В законопроектах міститься пропозиція щодо диференціації обсягу відповідальності за порушення митних правил в залежності від тривалості правопорушення, збільшення обсягу відповідальності, а також встановлення відповідальності за правопорушення, яка до цього законодавством передбачена не була, зокрема:

  • Пропонується ввести відповідальність у розмірі 34 000 грн. за передачу транспортного засобу особистого користування, тимчасово ввезеного на митну територію України чи поміщеного у митний режим транзиту, у володіння, користування або розпорядження особі, яка не ввозила такий транспортний засіб на митну територію України чи не поміщувала його у митний режим транзиту, а так само за використання такого транспортного засобу для підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні.

  • Пропонується ввести відповідальність у розмірі 8 500 грн. за керування водієм транспортним засобом, стосовно якого порушено строки тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту, використання такого транспортного засобу для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, передачу у володіння, користування або розпорядження транспортного засобу комерційного призначення особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту.

Відповідальність за повторне протягом року вчинення такого порушення становитиме штраф у розмірі 17 000 грн. з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.

  • Пропонується диверсифікувати обсяг відповідальності за перевищення встановлених Митним Кодексом строків вивезення транспортних засобів, які були ввезені в митних режимах транзиту або тимчасового ввезення, в залежності від терміну порушення (доба, до 10, 20, 30 або більше 30 діб відповідно) та встановити максимальну відповідальність за такі правопорушення у розмірі 170 000 грн. або конфіскацію транспортного засобу.

  • Пропонується запровадити обов’язкове тимчасове вилучення транспортних засобів у разі виявлення порушень митних правил, передбачених ч. 6 ст. 470 та ч. 6 ст. 481 Митного Кодексу (перевищення строків вивезення транспортних засобів, які були ввезені в режимах транзиту або тимчасового ввезення, більше ніж на 30 діб).

Запровадження взаємообміну інформацією між державними органами

Чи не найпроблемнішими для власників "євроблях" можуть бути законодавчі зміни, відповідно до яких з метою контролю за використанням на території України транспортних засобів особистого користування, тимчасово ввезених на митну територію України та/або поміщених у митний режим транзиту.

Між органами доходів і зборів, Державною прикордонною службою та органами Національної поліції здійснюватиметься автоматизований обмін інформацією про такі транспортні засоби та осіб, які їх ввозили чи поміщували в митний режим транзиту.

Правоохоронні органи будуть зобов’язані інформувати органи доходів і зборів та митні органи:

  • про виявлення нецільового використання та/або передачі транспортних засобів особистого користування, тимчасово ввезених на митну територію України чи поміщених у митний режим транзиту, у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такі транспортні засоби на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту, а також про виявлення розкомплектування таких транспортних засобів;

  • про наявність оперативної інформації щодо можливих випадків переміщення товарів, у тому числі транспортних засобів особистого користування, транспортних засобів комерційного призначення, з порушенням норм законодавства України.

  • про виявлені ними порушення митних правил або контрабанду.

Органи доходів і зборів будуть зобов'язані надавати Державній прикордонній службі України доручення щодо інформування органів доходів і зборів про факт наміру перетинання державного кордону України особами, стосовно яких органами доходів і зборів було виявлено порушення митних правил, якщо особи, які притягуються до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, не були присутні при складанні протоколу про порушення митних правил.

Органи доходів і зборів у автоматизованому режимі будуть зобов'язані передавати органам Нацполіції інформацію щодо:

  • транспортних засобів особистого користування із зазначенням строків їх тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту та із зазначенням відомостей про осіб, які тимчасово ввезли такі транспортні засоби чи помістили їх у митний режим транзиту;

  • транспортних засобів особистого користування, стосовно яких порушено строки їх тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту із зазначенням відомостей про осіб, які тимчасово ввезли ці транспортні засоби чи помістили їх у митний режим транзиту.

На Державну прикордонну службу України буде покладено виконання інших доручень правоохоронних та уповноважених законом державних органів, у тому числі доручень органів доходів і зборів щодо інформування органів доходів і зборів про факт наміру перетинання державного кордону України особами, стосовно яких органами доходів і зборів було виявлено порушення митних правил.

Надання нових повноважень правоохоронним органам

Окрім зазначеного вище, важливим нововведенням буде розширення повноважень Нацполіції, оскільки дотепер поліцейські через брак повноважень фактично нічого не могли зробити з "євробляхерами".

Так, законопроектами пропонується надати органам Нацполіції наступні повноваження:

зупиняти транспортні засоби на іноземній реєстрації:

  • з метою виявлення передачі транспортного у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту;

  • у зв’язку із наявністю інформації, що свідчить про порушення власником транспортного засобу митних правил, виявлених органами доходів і зборів відповідно до Митного Кодексу, а саме порушення строків тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту іншого транспортного засобу особистого користування, використання такого транспортного засобу для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, розкомплектування чи передачу у володіння, користування або розпорядження такого транспортного засобу особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту;

  • у зв’язку із наявністю інформації, що свідчить про те, що транспортний засіб не зареєстрований в Україні у встановлені законодавством строки чи перебуває на території України з порушенням строків тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту, чи використовується для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, чи переданий у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту.

На підставі вищенаведеного, можна зробити висновок про те, що найближчим часом держава нарешті спромогнеться розробити дієві механізми, введення в дію яких матиме результатом закінчення "Євробляхового періоду".

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх