Колонки Руслан Ткаченко
  2708  2

Чи відповідають праву ЄС законопроекти про "євробляхи"

Український законодавець вкотре намагається вирішити проблему з реєстрацією масово завезених вживаних автівок на польських та литовських номерах. Що з пропонованих нововведень прийнятне з огляду на право Європейського союзу та зобов’язання України за Угодою про асоціацію з ЄС?



До парламенту внесено низку законопроектів, що зменшують податкові збори при реєстрації та водночас збільшують санкції за користування іномарок без української реєстрації.

Отже, у ВР зареєстровано декілька законопроектів, які торкаються акцизних податків.

Зокрема, проект закону "Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо лібералізації умов ввезення на територію України вживаних автомобілів)" №8398 пропонує знизити акцизні ставки на вживані авто в залежності від об’єму двигуна.

Автори документу не беруть до уваги рік випуску іномарки. Така норма відповідає праву ЄС: запропонований механізм обрахування акцизу не має дії, еквівалентної ввізному миту.

Розмір податку не перевищує податки накладені на аналогічні транспортні засоби, вироблені в Україні, не порушуються принципи конкуренції, що важливо з огляду на європейські принципи.

Дещо інший механізм пропонує законопроект "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів" №8487. Автори документу ставлять за мету стимулювання придбання більш нових транспортних засобів.

Також вони пропонують суттєво знизити ставки акцизного оподаткування на вже ввезені вживані авто у 2-10 разів. А сама система оподаткування оперує такими показниками як об’єм двигуна та рік випуску автомобіля, з застосування відповідних коефіцієнтів.

Можливість зареєструвати ввезене авто, сплачуючи 1 тис. євро у якості податку, а не за ввезення іномарки на іноземній реєстрації на підставну фірму, сприятиме легалізації ринку і збільшенню надходжень до бюджету.

Водночас, стаття 110 Договору про функціонування ЄС говорить про забезпечення вільного переміщення товарів між державами-членами ЄС в умовах загальної конкуренції та усунення всіх форм захисту, які можуть виникнути в результаті застосування внутрішнього оподаткування.

Суд Європейського Союзу розтлумачив 110 статтю Договору як таку, що встановлює повний нейтралітет внутрішнього оподаткування щодо конкуренції між товарами, які вже знаходяться на внутрішньому ринку, та товарами, що імпортуються.

Таким чином, стягнення акцизу з імпортованого товару та товару, що вже знаходиться на ринку, на підставі різних критеріїв, призводить до вищого оподаткування імпорту – це порушення вимог статті 110. Отже, цей законопроект не відповідає праву ЄС.

Менше з тим, в Угоді про асоціацію між Україною та ЄС відсутні зобов'язання, аналогічні тим, які діють для держав-членів, зокрема, статті 110 Договору про функціонування ЄС.

Відповідно до статті 353 Угоди про асоціацію Україна взяла на себе зобов'язання поступово наблизити власне законодавство до структури оподаткування, що діє в Євросоюзі. Тому запропонований механізм у законопроекті №8487 на сьогодні є прийнятним.

Альтернативний законопроект №8487-1 теж пропонує зниження ставок акцизного податку та створення передумов для митного оформлення та державної реєстрації в Україні раніше ввезених автомобілів з іноземною реєстрацією.

Пропонується знизити ставки акцизу, які будуть диференціюватися за віком, об’ємом і типом двигуна. І цей законопроект так само як і чинне українське законодавство не відповідає праву ЄС – частині 110 Договору про функціонування ЄС.

Оскільки передбачає залежність розміру акцизного податку від віку транспортного засобу, що робить вартість вживаних імпортованих транспортних засобів вищою, ніж аналогічних в Україні.

Попри невідповідність праву ЄС, документ також не суперечить зобов'язанням України, передбаченим Угодою про асоціацію. Більше того, законопроектом передбачається суттєве зменшення акцизного податку з авто, що були у використанні, що сприятиме доступності імпортованих автомобілів.

Законопроект №8487-1 пропонує змінити порядок розмитнення іномарок: необхідність дотримання екологічних норм "ЄВРО-5" переноситься на 1 січня 2021 року, а "ЄВРО-6" – на 1 січня 2022 року.

А щодо транспортних засобів, які зареєстровані в іноземній державі та ввезені на територію України до набрання чинності цим законом законопроектом, пропонується дозволити їх митне оформлення та реєстрацію за умови відповідності нормам не нижче рівня "ЄВРО-3".

Законопроект не змінює саму вимогу щодо відповідності автомобілів певним екологічним нормам, він не суперечить зобов'язанням України, передбаченим Угодою про асоціацію.

Водночас, необхідно підкреслити, що право ЄС взагалі не забороняє імпорт вживаних транспортних засобів через невідповідність екологічним нормам.

Для того, щоб стимулювати споживачів не використовувати автівки з високим рівнем шкідливих викидів в ЄС використовують фіскальні інструменти – ставки податків збільшуються в залежності від кількості шкідливих викидів в атмосферу та/або від року випуску автомобіля.

Окрім того, ВР пропонують розглянути законопроект "Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України" №8488.

Він посилює відповідальність та вводить низку штрафних санкцій для власників авто за несвоєчасне розмитнення. Більшість з цих норм не суперечить праву ЄС.

Однак, положення про те, що транспортні засоби, тимчасово ввезені на територію України більш як на 30 днів, підлягають державній реєстрації, суперечить принципам Євросоюзу.

Відповідно до статті 7 Рішення Ради ЄС від 15 березня 1993 року, товари (включаючи транспортні засоби), що тимчасово ввезені, реекспортуються протягом періоду, який вважається достатнім для досягнення мети тимчасового ввезення.

Встановлено, що протягом одного року транспортні засоби приватного використання можуть перебувати на території тимчасового ввезення протягом шестимісячного терміну.

Отже, положення законопроекту щодо реєстрації автівок, тимчасово ввезених більш як на 30 днів, містять додаткову адміністративну вимогу, не передбачену правом ЄС, і це може бути розцінено як порушення зобов'язань України, передбачених Угодою про асоціацію.

Тобто, законопроект №8488 може бути прийнятий за винятком цієї норми.

Загалом, пакет законопроектів щодо усунення правової колізії з реєстрацією так званих "євроблях" матиме позитивний вплив на ситуацію і мав би бути прийнятий з урахуванням зазначених зауважень.

Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду "Відродження" в рамках проекту "Громадська синергія"

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх