Колонки Олег Смотров
  3880  3

Як позбавити юристів роботи і заробити на цьому

Ще декілька років тому юристи конкурували тільки між собою. Сьогодні ж вони конкурують з роботами та алгоритмами.

Уявіть, що більшість юридичних послуг можна отримати самостійно в режимі Online. Більше не треба звертатися до юристів, витрачати час на спілкування, а головне – переплачувати за виконання звичайної рутинної роботи. Тому ми завжди прагнули довести, що юридичні послуги можна автоматизувати і хотіли дозволити підприємцям на заощаджувати на цьому власні кошти.

Ми, як юристи (окрім Микити, він створює бренди) можемо з впевненістю сказати, що в більшості випадків алгоритм роботи правників такий: в одному місці інформацію взяти, в інше місце цю інформацію вставити. Все.

Власне тому ми і вирішили автоматизувати юридичні послуги. Це був 2015 рік.

Тоді ми, на той момент 3 людини – Олег Смотров, Максим Селіванов та Микита Смотров випустили оновлену версію нашого сервісу "Дом юриста".

Загалом проект був створений ще у 2007 році, але тоді Олег та Максим вели власну юридичну практику та керували юридичною фірмою, через що не присвячували час роботі над проектом. Микита ж приєднався в "Дом юриста" з початком роботи другої версії.

Початок "Дому юриста"

Спочатку основною ідеєю "Дому юриста" було надавати підприємцям просто величезну базу юридичних документів, які були доповнені практичним досвідом практикуючих правників.

Кожен документ коштував стільки, скільки, наприклад, звичайна чашка кави. Тоді це було десь 16 грн.

Ми зробили це спеціально. Якщо б вартість була як у звичайних юристів, то ми б були не конкурентоспроможними, а також не йшли до своєї мети – зробити юриспруденцію доступною.

Крім того, нам швидко потрібно було отримати велику кількість постійних користувачів. Не можна стати успішним, якщо не будеш давати певну цінність людям безкоштовно, або майже безкоштовно.

Про заробіток тоді навіть і мови не йшло. Але за рік ми отримали майже 60 000 постійних користувачів в місяць.

Поки "Дом Юриста" не приносив гроші, дохід ми отримували з ведення юридичної практики, Олег та Максим були партнерами регіональної юридичної фірми.

Це дало нам змогу на деякий час не піклуватися про заробіток від "Дому юриста", а через деякий час ми виграли свій перший грант, який допоміг реалізувати сервіс з підготовки заяв онлайн та дозволив найняти нових фахівців.

Прихід Legal Tech в Україну та додавання нових автоматизованих сервісів

Якраз на початку 2016 року, коли "Дом юриста" вже більш-менш стояв на ногах, в Україну прийшов рух під назвою Legal Tech. Це поєднання новітніх технологій з юриспруденцією, щоб допомагати підприємцям і звичайним людям заощаджувати на юридичних послугах.

Іншими словами, щоб ви не переплачували юристам, а могли виконати ту ж саму юридичну роботу самостійно і перед екраном свого ноутбуку.

Legal Tech – це автоматизація. І для того, щоб ми могли рухатись далі, нам дуже швидко потрібно було створити автоматизовані юридичні сервіси.

Ми розуміли, що, хоча документи і були дуже корисними для підприємців, але жодної автоматизації там не було. Тому перший сервіс, який почав працювати майже повністю онлайн, був сервіс "Перевір свій договір".

Він дозволяв підприємцям або власникам бізнесу в онлайн режимі надіслати свій договір на перевірку нашому алгоритму.

Він перевіряв договори за ключовими словами і виявляв певні аномалії в ньому. Місця, де інтереси підприємців можуть бути під загрозою.

Після цього наші "живі" юристи такий договір брали та писали рекомендації, як таких ризиків уникнути.

За місяць сервіс міг перевірити понад 50 договорів, а кількість відвідувачів сайту "перевалила" за 100 000.

Нові автоматизовані сервіси

Ми продовжували створювати нові автоматизації. Наприклад, сервіс "Створити ТОВ" дозволяє підприємцям підготувати повний пакет документів для реєстрації власної компанії в онлайн-режимі. Він працює на основі динамічних документів, які формуються індивідуально під кожну особу.

Алгоритм обробляє інформацію і подає її в правильному вигляді вже в юридичних документах.

Також ми розробили сервіс, який дозволяє звичайним людям готувати заяви до державних органів та захищати свої права як споживачів. Потрібно просто відповідати на запитання, а заяви будуть формуватися автоматично.

Просування проекту

Всі чомусь думають, що, реалізувавши якусь гарну ідею, про неї одразу ж дізнається весь ринок і всі потенційні клієнти. Це не так.

Якою б корисною не була ідея, в її просування все одно потрібно вкладати гроші.

Але справа в тому, що на початку роботи Дому юриста і досить довгий час ми не вкладали в рекламу майже нічого. Просувалися самостійно і досить активно.

Ми використовувати соціальні мережі, намагалися самостійно знімати відео та вступати в партнерство з іншими компаніями.

Радимо підприємцям не ризикувати з великими інвестиціями в рекламу. Те, що ви зробите великий ривок вперед, не значить, що ваша компанія досягне успіху.

Краще, щоб компанія зростала органічно. Так з’являється можливість швидко корегувати свою бізнес модель.

Ось декілька практичних порад, які, можливо, допоможуть вам просунути власний продукт

 

- Відслідковуйте платформи, де знаходиться більше ваших потенційних клієнтів та будьте представлені саме там.

- Будьте цікавими. Якщо постійно тільки говорити: "Купіть ось це", або ж "Вау, наш  засновник виступив ось тут, перегляньте", – кому це буде цікаво?

- Викликайте емоції. Нехай люди зупиняться та скажуть "Нічого собі, це круто" або ж навіть "Мені не подобаються", але головне тут – щоб люди зупинилися "навпроти" вашої компанії.

- Вчіть людей. Є чудова стратегія "Give-Give-Give-Ask". Ви маєте давати, давати, давати, а вже потім про щось попросити. Без першого не буде і другого. Пишіть контент, допомагайте щось зробити, робіть цікаві відео. Одним словом – давайте корисний матеріал.

- Активно просувайтеся в соціальних мережах. Сьогодні більшість вже робить висновок про розвиток тієї чи іншої компанії з її соціальних сторінок. Дивно, коли остання публікація була три тижні тому. Це не мотивує аудиторію слідкувати за компанією і показує, що такий бізнес не займається своїм розвитком.

Про гроші

Ми не ставили за мету отримувати прибуток. Тому, наприклад, документи коштували всього 16 гривень.

Але згодом користувачі, які бачились якість наших документів, почали цікавитись, чому вони коштують настільки дешево. Інколи це навіть закінчувалось певною недовірою до ресурсу.

Тоді ми взяли приклад з Itunes, де музика коштує близько 1 долару та поставили схожу вартість. Загалом, до кінця 2017 року ми не ставили собі на мету отримування прибутку, тому "Дом юриста" існував за рахунок грантів та інвестицій.

Перший наш невеличкий грант складав 7 000 євро і був наданий для розробки сервісу, який  допомагав в онлайн-режимі готувати заяви до державних органів.

Наразі сервіс активно працює та вдосконалюється.

Наразі ми працюємо над першим в Україні сервісом з прогнозування судових рішень "Дом юриста Analytics". Під нього ми залучили грант в декілька десятків тисяч євро.  

Як казав відомий бізнесмен Джек Ма: "Ми маємо будувати бізнес з урахуванням того, яким він буде через 10 років. Якщо компанія через 10 років буде потрібна, якщо вона буде нести користь, то є сенс вкладати в неї час та фінанси".

Пошук команди

Багато часу ми були втрьох і мови про пошук людей навіть не йшло. Тоді Олег Смотров відповідав за стратегічні і фінансові питання "Дому юриста", Макси Селіванов очолював технічні питання, а Микита Смотров займався маркетингом продукту, пошуком партнерів та створенням його бренду.

Проте так не могло бути завжди, адже кількість сервісів постійно збільшувалося, а ще потрібно було більше сил інвестувати в маркетинг та технічні задачі.

Ми активно почали займатися пошуком людей.

Резюме не грало для нас майже жодної ролі. У побудові компанії якості людей грають більшу роль аніж їх знання та вміння. Всьому можна навчити, все показати і допомогти освоїти. Але це буде тоді, коли людина забажає цього.

Ми дивилися на такі якості кандидатів як креативність, амбіціозність, вміння брати на себе відповідальність, бажання дізнаватися щось нове і відсутність страху змін.

Якщо ці якості будуть, то компанія досягне успіху.

Порада стартаперам

В майбутньому більшу частину роботи будуть виконувати роботи і технології. І це не щось нереальне.

Трансформація ринків відбувається дуже швидко. Ще декілька років тому юристи конкурували тільки між собою. Сьогодні ж вони конкурують з роботами та алгоритмами.

Майбутнім підприємцям важливо мати такі якості:

 

- лідерство, щоб мотивувати та об’єднувати людей навколо ідеї;

- творчість, щоб вигадувати щось нове;  

- не боятися ризикувати.

Пробуйте щось нове і спостерігайте за людьми. Люди скажуть вам, де є проблема, а далі шукайте шляхи її вирішення.

Олег Смотров - CEO
Максим Селіванов - Law Engineer
Микита Смотров - Chief Marketing Officer

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх