Колонки Володимир Пищида
  627  0

Як відбуватиметься концесія українських портів

Активне обговорення питання щодо залучення приватних інвестицій в портову інфраструктуру України відбувається протягом останніх двадцяти шести років. Проте реальні кроки в бік створення привабливих умов їх залучення представниками державної влади відбуваються дуже повільно.

Фото: usubc.org

2018 рік у сфері державно-приватного партнерства обіцяє бути продуктивним. Нарешті,  світові портові оператори виявили реальну зацікавленість в такому партнерстві.

Серед них компанія Dubai Port World, яка є третім найбільшим портовим оператором світу з долею ринку в 6,7% та масштабним інвестуванням в портову галузь 31 країни.

Співробітництво держави та приватних інвесторів планується здійснювати у формі концесії, яка є вдалим вибором і ось чому.

Концесія передбачає реалізацію суспільно значимих проектів, при цьому приватне управління предметом концесії є строковим.

За такої форми державно-приватного співробітництва інвестор, вкладаючи кошти в предмет концесійного договору, окрім сплати концесійних платежів до державного бюджету, після спливу строків дії договору повертає вже реалізований проект до державного відання.

Окрім цього, на початку вересня 2017 року Міністром економічного розвитку і торгівлі України Степаном Кубівим було презентовано розроблений разом з Європейським банком реконструкції та розвитку законопроект "Про концесії".

Степан Кубів стверджує, що новели в концесійне законодавство відкриють нові можливості для залучення інвестицій та сприятимуть втіленню масштабних проектів в усіх регіонах України, включаючи суттєве покращення інфраструктури.

Скоріш за все, найпершими портами, переданими в концесію стануть спеціалізований морський порт "Ольвія",  морський торговий порт "Чорноморськ" та Херсонський морський торговий порт.

Вказані об’єкти обрано не випадково, вони мають великий потенціал. Так, порт "Ольвія", що розташовується на березі Дніпровсько-бузького лиману за 25 км від Миколаєва є найбільш сучасним портом України з новітнім обладнанням.

Порт "Чорноморськ" є одним з найбільших портів України та завдяки своєму вдалому географічному розташуванню може поєднувати зовнішньоекономічні зв’язки з більш ніж ста країнами світу, а навігація в Херсонському морському торговому порту завдяки криголамам триває протягом всього року.

Країни Європи активно використовують концесійну форму взаємовідносин у державно-приватному секторі, постійно вдосконалюючи законодавчу базу з метою створення привабливих умов для інвестування в портову галузь економіки.

Так, наприклад, в 2003 році компанія Dubai Port World отримала право на будівництво глибоководного терміналу в Румунії (Constanța South Container Terminal). Угода між державою та портовим оператором була підписана у формі концесії строком на 18 років.

В результаті даної угоди контейнерний вантажопотік зріс з 206 тисяч TEU (умовна одиниця вимірювання місткості вантажних транспортних засобів) в 2003 році до 689 тисяч TEU в 2015 році.

Наразі Constanța South Container Terminal має щорічну пропускну спроможність 1,5 мільйони TEU. З серпня 2009 року Dubai Port World здійснює розширення, після завершення якого термінал буде здатний обслуговувати близько 1,7 мільйонів TEU.

Ще одна країна Європейського Союзу - Республіка Мальта, в 2004 році уклала договір концесії з транспортною суднохідною компанією CMA CGM Group, яка зобов’язалася інвестувати в мальтійський вільний порт 40 млн євро.

Спочатку угодою було передбачено строки користування в 30 років, проте, вже в 2008 році у зв’язку зі зростанням контейнерного обороту у півтори рази, строки дії договору були пролонговані до 65 років.

Окрім економічно розвинутих країн, таку форму державно-приватного співробітництва у портовій галузі як концесія успішно запроваджує, наприклад, одна з країн Західної Африки – Республіка Бенін.

В 2009 році країна передала на умовах концесії порт Котону французькій компанії The Société de Manutention du Terminal à Conteneurs de Cotonou.

Республіка Бенін погодилася передати порт на 25 років у приватне відання за умови інвестування в його потужності не менш ніж $256 млн, а концесійні платежі за перші вісім років використання предмету концесії повинні складати $200 млн.

В результаті угоди контейнерний обіг зріс з 300 тисяч TEU до 723 тисяч TEU. Таким чином, в передачі українських портів у концесію, безсумнівно, держава зацікавлена.

З приходом інвестицій у портову галузь здійснюється розширення пропускної можливості, в результаті чого зростає вантажопотік та товарообіг, а разом з ними нові робочі місця та розвиток інфраструктури.

Більше того, за умови вдалого вибору формули розрахунків концесійних платежів, держава отримує значні надходження до бюджету, що не може не вплинути на зростання економічного потенціалу країни.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 вверх