Колонки Джеффрі Лайкер
  4638  2

Філософія Toyota: 14 принципів роботи злагодженої команди

Практичні поради одного з найуспішніших виробників автомобілів у світі

Сьогодні Toyota є компанією, яка робить одні з найякісніших автомобілів світу з найменшою кількістю дефектів і витрат. Як корпорації вдалося досягти такого приголомшливого успіху? Книжка Джеффрі Лайкера, яка нещодавно вийшла друком у видавництві "Наш формат", вперше розкриває для широкої аудиторії 14 принципів менеджменту та бізнес-філософії компанії, яка має репутацію найуспішнішого виробника у світі.

Легендарна корпорація безперервно вдосконалює свою структуру за рахунок використання значно меншої кількості людино-годин, інвентаризації та виробничих площ, ніж її конкуренти.

А ще вона дотримується усталених принципів, які дають їй змогу зростати. Ці принципи універсальні. Вони можуть використовуватися в будь-якій галузі для формування досконалої організаційної структури. У своїй книжці Джеффрі Лайкер ділиться практичними ідеями, актуальними для кожного бізнесу.

Джеффрі Лайкер – професор промислового й операційного інжинірингу Мічиганського університету і президент Liker Lean Advisors. Його компанія – це мережа практиків, які вчать застосовувати принципи Toyota.

Книжка "Філософія Toyota" стала світовим бестселером, перекладена 27 мовами. Продано понад 650 тис. примірників.

БізнесЦензор публікує стислий виклад 14 принципів філософії "Тойоти":

Секція І. Довгострокова філософія

Принцип 1. Ухвалюйте управлінські рішення на основі довгострокової філософії, навіть якщо для цього доведеться пожертвувати короткостроковими фінансовими цілями.

  • Майте філософське розуміння своєї цілі, ширше за короткострокові вигоди. Працюйте, зростайте і будуйте організацію довкола спільної мети, вищої, ніж заробляння грошей. Розумійте своє місце в історії компанії і спрямовуйте зусилля на те, щоб вивести її на наступний рівень розвитку. Ваша філософська місія — основа всіх інших принципів.
  • Створюйте цінність для споживача, суспільства та економіки — це ваша відправна точка. Оцінюйте кожну функцію компанії з точки зору її можливості це робити.
  • Будьте відповідальними. Намагайтеся тримати власну долю в своїх руках. Дійте впевнено, вірте у власні можливості. Беріть відповідальність за свою поведінку і відточуйте вміння, які допоможуть вам створювати додаткову цінність.

Секція ІІ. Правильний процес дає правильні результати

Принцип 2. Створюйте процес у вигляді безперервного потоку, який винесе всі проблеми на поверхню.

  • Переробіть виробничі процеси таким чином, щоб вони створювали постійний потік доданої вартості. Прагніть скоротити до нуля час, протягом якого робота над проектом простоює або чекає на когось, хто нею займеться.
  • Створіть потік, по якому матеріали та інформація рухатимуться швидко, а процеси і люди будуть пов’язані між собою так, щоб негайно виявляти будь-які проблеми.
  • Потік повинен бути видимим у вашій організаційній культурі. Це ключ до справжнього процесу безперервного вдосконалення та розвитку людей.

Принцип 3. Використовуйте систему "витягування", щоб уникнути перевиробництва.

  • "Споживачі" на різних ланках вашого процесу виробництва мають отримувати те, що їм потрібно, коли їм це потрібно і в потрібних кількостях. Поповнення запасів відповідно до попиту споживачів — основа принципу "тоді, коли треба".
  • Мінімізуйте обсяги незавершеного виробництва та складських запасів товару шляхом зберігання невеликої кількості кожного продукту і їх поповнення лише в обсягах, "витягнутих" споживачами.
  • Реагуйте на щоденні зміни споживацького попиту, а не покладайтеся на комп’ютерні графіки та системи для відстеження надлишкових запасів.

Принцип 4. Вирівнюйте робоче навантаження (хейдзунка). (Працюйте як черепаха, а не як заєць).

  • Усунення втрат — це третина формули успіху ощадливого виробництва. Усунення надлишкових навантажень на людей/обладнання і усунення нерівномірності виробничого графіка не менш важливі. Проте компанії, які намагаються втілити принципи ощадливості на виробництві, зазвичай не розуміють цього.
  • Працюйте над вирівнюванням робочого навантаження всіх виробничих та сервісних процесів. Це — альтернатива виробництву партіями і чергами, притаманному більшості компаній.

Принцип 5. Створюйте культуру зупинки виробництва при виявленні проблем, щоб досягнути "якості з першого разу" (дзідока).

  • Прагнення до якості для споживача стимулює процес створення цінності.
  • Використовуйте всі сучасні методи гарантії якості.
  • Вбудуйте в обладнання функцію виявлення проблем та зупинки. Розробіть візуальну систему попередження команди або лідерів проекту про те, що машина чи процес потребують допомоги. Дзідока (машини з людським інтелектом) — основа "вбудованої" якості.
  • Створіть такі системи підтримки, які допомагатимуть вашій організації швидко вирішувати проблеми та відразу вживати контрзаходи.
  • Філософія зупинки або сповільнення виробництва для отримання "якості з першого разу" повинна стати невід’ємною складовою вашої культури. Це стимулює продуктивність у довгостроковій перспективі.

Принцип 6. Стандартизовані завдання — основа безперервного вдосконалення і надання повноважень працівникам.

  • Використовуйте стабільні і повторювані методи роботи. Це допоможе досягти передбачуваності, регулярності графіка та регулярності випуску продукції. Вони — основа для принципів потоку та витягування.
  • Накопичуйте знання про процес до певного моменту, потім стандартизуйте найкращі практики виконання. Не чиніть перепон індивідуальному самовираженню працівників та творчому підходу, які допомагають вдосконалити стандарт, відразу закріпіть усі зміни в новому стандарті. Так ви зможете при заміні або переведенні працівника передати знання тому, хто прийде на його місце.

Принцип 7. Застосовуйте візуальний контроль, щоб не залишати прихованих проблем.

  • Використовуйте прості візуальні індикатори і сигналізуйте людям, якщо їхня ситуація є відхиленням від стандартної.
  • Уникайте використання комп’ютерних екранів, якщо вони відволікають працівників від роботи.
  • Розробіть прості візуальні системи для робочих місць для підтримання потоку та витягування.
  • Скоротіть ваші звіти до одного аркуша паперу, якщо це можливо. Навіть якщо мова йде про важливі фінансові рішення.

Принцип 8. Застосовуйте лише надійні та ретельно перевірені технології, якщо вони слугують вашим працівникам і процесам.

  • Використовуйте технології для підтримки, а не заміни працівників. Краще спершу розробити процес вручну, а потім підкріпити його технологіями.
  • Нові технології, як правило, ненадійні й важко піддаються стандартизації. Це ставить під загрозу весь потік. Перевірений процес зазвичай має перевагу над новими невипробуваними технологіями.
  • Перевіряйте будь-які нові технології, перш ніж вводити їх у бізнес-процеси, виробничі системи або продукти.
  • Не приймайте або змінюйте технології, які не узгоджуються з вашою культурою, і ті, що ставлять під загрозу стабільність, надійність і передбачуваність.
  • Водночас заохочуйте своїх людей до освоєння нових технологій під час пошуку нових підходів до роботи. Якщо технології ретельно перевірені, довели свою ефективність і можуть покращити потік, їх потрібно впровадити якомога швидше.

Секція ІІІ. Підвищуйте цінність організації, розвиваючи працівників і партнерів

Принцип 9. Виховуйте лідерів, які досконало знають свою справу, живуть філософією компанії і можуть навчити цьому інших.

  • Краще виховувати лідерів усередині компанії, ніж переманювати їх з інших організацій.
  • Робота лідера — не лише виконувати завдання та взаємодіяти з працівниками. Лідер має власним прикладом показувати, якою є філософія компанії і як потрібно вести справи.
  • Хороший лідер повинен розуміти щоденні завдання в деталях, щоб могти пояснити філософію компанії іншим працівникам.

Принцип 10. Виховуйте виняткових працівників і творіть команди, які дотримуватимуться філософії вашої компанії.

  • Створюйте міцну, стабільну культуру, всі учасники якої розділяють цінності й принципи компанії і живуть ними протягом довгих років.
  • Виховуйте виняткових працівників і творіть команди, які працюватимуть у межах корпоративної філософії і показуватимуть вражаючі результати. Вкладайте багато зусиль у постійну підтримку культури компанії.
  • Створюйте крос-функціональні або міжфункціональні команди для покращення якості та продуктивності і підсилення потоку шляхом вирішення складних технічних проблем. Працівники відчувають, що мають більше прав і можливостей, коли можуть використовувати інструменти компанії для її вдосконалення.
  • Постійно навчайте працівників працювати разом, як команда, щоб досягати спільної мети. Командній праці потрібно вчитися.

Принцип 11. Поважайте всіх своїх партнерів і постачальників — ставте їм складні завдання й допомагайте вдосконалюватися.

  • Поважайте своїх партнерів і постачальників і вважайте їх продовженням вашого бізнесу.
  • Кидайте виклики своїм незалежним бізнес-партнерам, щоб вони росли і розвивалися. Це свідчитиме про те, що ви їх цінуєте. Ставте їм непрості цілі й допомагайте їх досягати.

Секція IV. Безперервне вирішування ключових проблем стимулює організаційне навчання

Принцип 12. Для розуміння ситуації треба піти й побачити все на власні очі (ґенті ґенбуцу).

  • Для вирішення проблем і покращення процесів ідіть безпосередньо до їх витоків. Шукайте підтвердження отриманим даним через власні спостереження, а не теоретизуйте на підставі інформації, отриманої від інших людей чи за допомогою комп’ютерів.
  • Говоріть і думайте лише на підставі особисто перевірених даних.
  • Навіть менеджери та керівники найвищого рівня повинні перевіряти все особисто. Так вони отримають глибинніше розуміння ситуації.

Принцип 13. Ухвалюйте рішення неспішно, спільно й ретельно обміркувавши всі варіанти, а втілюйте — швидко й негайно (немаваші).

  • Не прив’язуйтесь до єдиного напрямку, не обміркувавши всіх альтернатив. Після того як ухвалили рішення, рухайтеся швидко, але обережно.
  • Немаваші — процес обговорення проблеми та потенційних рішень з усіма, кого ця проблема зачіпає. У процесі збираються ідеї та погоджується спільне вирішення. Такий процес пошуку консенсусу, попри те, що він забирає багато часу, допомагає розширити коло пошуку виходів із ситуації та підготувати майданчик для швидкого втілення рішення, щойно воно буде ухвалене.

Принцип 14. Станьте організацією, що постійно навчається завдяки наполегливому самоаналізу (хансей) та безперервному вдосконаленню (кайдзен).

  • Після стабілізації процесу використовуйте інструменти безперервного вдосконалення для визначення першопричин неефективності та вжиття контрзаходів.
  • Конструюйте процеси так, щоб вони не вимагали наявності запасів. Саме їхня відсутність виявить усі втрати часу й ресурсів. Після виявлення втрат попросіть працівників застосувати процес безперервного вдосконалення (кайдзен) для їх усунення.
  • Захищайте базу знань організації через стабільність персоналу, їх поступове просування кар’єрними сходами, ретельно продуману систему наступності/наступництва.
  • На кожному важливому переході між етапами та після закінчення проекту проводьте хансей (самоаналіз) для виявлення всіх недоліків. Розробіть набір контрзаходів, щоб не повторити цих помилок.

• Навчайтеся через стандартизацію найкращих розробок, а не винаходьте колесо для кожного нового проекту і з кожним новим менеджером (керівником).

 
 
 вверх