Колонки Руслан Ткаченко
  998  0

"Укрзалізниця": реформувати не можна залишити

Згідно з пропозиціями Єврокомісії, для динамічного розвитку залізничного транспорту необхідно створити європейську мережу, що об'єднає незалежних операторів інфраструктури.

Будемо реалістами: країни Балтії та Польща втратили значну частину обсягу залізничних перевезень, здебільшого через дезінтеграцію з Росією та іншими країнами пострадянського простору, але втрати були би катастрофічні без реформ і можливості інтегруватися в європейський простір.

Такі тенденції були притаманні країнам Центральної та Східної Європи ще задовго до 2014 року, а Україну чекають подібні реалії саме зараз, на тлі конфлікту з РФ, і ці процеси лише прискоряться.

Отже, за міжнародними стандартами бухобліку, 2015 року "Укрзалізниця" мала збитків на 15 млрд грн, 2016 року - 6 млрд. За планами на 2017 рік, компанія планує отримати 15 млн грн прибутку.

Керівництво компанії зазначає серед пріоритетів вихід на ринок транспортних послуг Європейського союзу, створення нових транспортних коридорів. І це потребує широкомасштабної реформи – інфраструктурної, управлінської та ін.

Ситуація ускладнюється ще й тим, що сам ЄС перебуває у процесі реформування сфери залізничного транспорту, приймаються нові директиви, а ті, що закладені в Угоді про євроінтеграцію між Україною та ЄС, стають неактуальними.

Спеціалісти проекту "Підвищення спроможності Парламенту у сфері європейської інтеграції шляхом удосконалення якості законодавства та прискорення правового наближення на основі Угоди про асоціацію Україна-ЄС" проаналізували, яким є оптимальний шлях реформування у цих складних умовах, про що йшлося на тематичному семінарі у Комітеті ВР з питань європейської інтеграції (Проект підтримується Посольством Великої Британії в Україні).

Передусім, маємо цікаві паралелі: на залізничні перевезення вантажів у ЄС припадає лише 10%, прибуток від них становить 13 млрд євро. В Україні ж показник перевезень у 6-8 разів вище, але висока інтенсивність супроводжується значним рівнем збитковості.

Європа відкриває ринки

Загалом ринок залізничних послуг багатьох держав-членів ЄС, як вантажних, так і пасажирських, характеризується негативними тенденціями, частина пасажирських перевезень є дотаційною.

Тому на початку 2013 року Європейська комісія представила комплекс заходів, спрямованих на вдосконалення та підвищення якості цих послуг. Заплановано технічні та структурні реформи, що дозволить зекономити 40 млрд євро до 2035 року та підвищити клієнтоорієнтованість галузі.

Такі пропозиції містить "четвертий залізничний пакет", націлений на послідовну реструктуризацію залізничного транспорту ЄС. Його прийнято у 2016 році.

В першу чергу передбачається скорочення адміністративних витрат і спрощення входу нових операторів на ринок залізничних послуг, заміна національної системи дозволів і сертифікатів на загальноєвропейські сертифікати для операторів та загальноєвропейські дозволи на використання локомотивів та рухомого складу.

Пропонується відкрити ринок пасажирських перевезень в межах усього ЄС: компаніям дозволять здійснювати внутрішні залізничні перевезення по території Європи через впровадження практики послуг комерційного характеру, або шляхом проведення тендерів, які розподіляють державні контракти. Досі внутрішній європейський ринок пасажирських залізничних перевезень був повністю відкритим лише у Швеції і Великобританії, частково відкритим – в Німеччині, Австрії, Італії, Чехії та Нідерландах.

Згідно з пропозиціями Єврокомісії, для динамічного розвитку залізничного транспорту необхідно створити європейську мережу, що об'єднає незалежних операторів інфраструктури.

Незалежність є також ключовим критерієм і для будь-якого транспортного оператора в ЄС. Об’єднана Європа йде до скорочення регулювання на залізничному транспорті, посилення якості та безпеки перевезень за рахунок збільшення конкуренції операторів ринку. Модель доволі проста.

Що з цього можливо впровадити в Україні?

Зобов’язання застарілі, але… Угодою про асоціацію Україна зобов’язалась імплементувати "стару" європейську Директиву 91/440 – це мінімальний стандарт (директива від 1991 року).

Для пришвидшення інтеграції та вихід на ринок європейських перевезень, збільшення обсягів транзитних перевезень доцільно вивчити можливості впровадження сучасніших стандартів. І в разі позитивного рішення необхідно гарантувати достатні перехідні періоди, щоб суб’єкти ринку встигли адаптуватися.

На сьогодні "Укрзалізниця" є одночасно перевізником та компанією, що управляє залізничною інфраструктурою. Безперечно, ключовою вимогою європейської реформи галузі є розмежування цих функцій. Але ж це неможливо здійснити одразу. Практика імплементації Директиви 91/440 країнами ЄС свідчить, що є два шляхи перетворень.

Перший – залишити інтегровану компанію і забезпечити розмежування на рівні внутрішньої організаційної структури.

Другий: створити окремі суб’єкти, які мали би залежність від держави та обмежену державою комерційну свободу.

У суспільстві триває дискусія, чи є корпоратизація "Укрзалізниці" виконанням вимог щодо незалежності компанії від держави. Насправді, прийняті Україною нормативно-правові акти, які забезпечують корпоратизацію підприємства, не містять вимог, передбачених Директивою та Угодою про асоціацію.

Це означає, що реформа попереду. На запровадження незалежності управління "Укрзалізницею" та розподіл між управлінням інфраструктурою та транспортними операціями маємо ще як мінімум п’ять років, що зазначено в Угоді про асоціацію.

Час є, але ж, враховуючи досвід країн Центральної та Східної Європи, процеси інтеграції є доволі складними, вони супроводжуються втратами певних сегментів ринків, переорієнтацію, модернізацію рухомого складу та інфраструктури, що неможливо здійснити одномоментно.

В країнах Європи залізнична реформа відрізняється темпами і глибиною, проте у більшості країн-членів ЄС спостерігається конкурентний безпечний ринок перевезень і контроль держави над інфраструктурою.

 
 
 вверх