Колонки Грігол Катамадзе
  2468  3

Ліберальний Податковий кодекс виведе українську економіку з тіні

Асоціація платників податків запропонувала свою версію Податкового Кодексу. В чому його новації?

Після року роботи в Асоціації платників податків ми прийшли до висновку, що зміни, які вносяться кожного року до податкового законодавства, – косметичні.

Вони не дають результату, на який очікує бізнес та суспільство загалом. Існуюча податкова система абсолютно не відповідає сучасним викликам і вимогам. Світ змінюється, а податкова система України не дає можливості конкурувати українським виробникам і розвиватися бізнесу.

Рік тому фахівці та експерти Асоціації вирішили створити новий проект. Ми повністю змінили структуру існуючого Податкового Кодексу України (ПКУ), який, до речі, у всьому світі називають "другою Конституцією", і презентували його 23 листопада 2016 року на великому економічному бізнес-форумі, де були присутні понад 600 представників бізнесу.

Було багато запитань, і ми вирішили, що потрібно продовжувати спілкуватись із бізнесом не тільки в Києві, але й по всій країні, для того щоб отримати відповідь на одне з найважливіших запитань: "Як думає бізнес?".

Ми провели 19 круглих столів, зустрічаючись з бізнесом у 17-ти областях України. Аудиторія всіх зустрічей склала щонайменше 3000 учасників – представників органів місцевої влади, великого, середнього та малого бізнесу, фахівців, учених, громадських діячів та ін.

Після обговорення ми отримали на 75% змінений проект ліберального Податкового Кодексу України – це проект, з яким погоджується український бізнес.

Лібералізація

Ми говоримо про лібералізацію з точки зору зменшення кількості податків. Наразі існує 13 податків, які варто скоротити до 9.

Ми говоримо про зменшення тиску на бізнес. Це можливо завдяки об’єднанню двох податків в один: податку на фізичних осіб та єдиний соціальний внесок.

І разом зі вступом в дію ліберального ПКУ цей податок буде встановлено на рівні 32% замість існуючих 42%. Наступні роки ми пропонуємо поступово скорочувати даний податок: 28% у 2019 році, а у 2020 році вивести його на рівень 20%.

Саме такий підхід дасть можливість вивести з "тіні" український бізнес.

Лібералізація ставок, нове ставлення до мікробізнесу, податок на виведений капітал, дерегуляція – все це сприяє лібералізації.

Крім того, потрібно негайно організувати фінансовий контроль в Україні. Для цього треба об’єднати економічні підрозділи Служби безпеки, Міністерства внутрішніх справ і податкової міліції у Службу фінансових розслідувань, яку необхідно зосередити на аналітичній роботі та розслідуваннях.

Звичайно ж, у такої структури буде і поліцейська функція, але це вже відійде на другий план.

Після прийняття нового ліберального ПКУ і вступу його в дію з 1 січня 2018 року ми пропонуємо оголосити мораторій на зміни податкового законодавства на 3 роки, щоб не було "шарпанини", аби бізнес і суспільство підготувались і зрозуміли нові правила.

У той час, коли буде мораторій на зміни, ми пропонуємо провести добровільне "нульове" декларування. Це потрібно для того, щоб всі громадяни України задекларували все, що у них є: добровільно, протягом 6 місяців.

І держава не буде мати питань до цих людей, а визнає, що все, що вони задекларували, – це чесно зароблені кошти та майно.

Це сприятиме комплексній лібералізації економіки. Ми розуміємо, що лібералізація призведе до зменшення доходів до бюджету. Але, за нашими розрахунками, не більше ніж на 6-10 місяців. Є багато компенсаторів для мінімізації цих втрат.

На руках у населення перебувають кошти у розмірі від 60 до 100 млрд доларів. Упровадження проекту дасть можливість вивести ці кошти з "тіні" у банківський сектор, і з’явиться ресурс для отримання кредитів мікробізнесу, малому та середньому бізнесу.

Прийшов час відмовитись від спрощеної системи оподаткування (ССО) і створити новий підхід до мікро- та малого бізнесу.

Мікробізнес ми поділили на дві категорії: перша – бізнес, який має обсяг доходу на рік до 2-х млн грн, друга – до 5-ти млн грн.

Перша категорія буде сплачувати фіксований податок у розмірі 500 грн на місяць. Друга категорія – 2% від обороту.

Ці дві категорії три роки, за нашими пропозиціями, не повинні застосовувати розрахунковий апарат. Це буде величезний крок з боку держави по відношенню до мікробізнесу, до самозайнятих людей.

Цим держава продемонструє бізнесу свою довіру. Бізнес, у свою ж чергу, відновить до держави довіру, якої на сьогоднішній день просто не існує.

У ліберальному ПКУ чітко прописані умови існування мікробізнесу, задля уникнення зловживання ССО, оскільки ми бачимо, що нею "користуються" великі компанії, переймаючи всі її пільги.

У кодексі є розділ про податок на виведений капітал (ПВК). В основі його лежить проста ідея: бізнес, що реінвестуватиме прибуток у власне виробництво, буде звільнятися від сплати податку на прибуток.

Але у випадку виведення капіталу, дивідендів або роялті ПДВ залишиться.

Гроші залишити в Україні

Нещодавно я натрапив на статистику, що свідчить: за часи незалежності з України виведено $148 млрд. Якщо припустити, що такі цифри існують, то це надзвичайні суми.

Тож треба приймати такий закон, який стимулюватиме бізнес залишати гроші в країні, а не ухилятись від сплати податків. Ці пропозиції дадуть можливості раз і назавжди вирішити питання кризи економіки України, дадуть можливості вивести економіку та бізнес з "тіні".

При впровадженні ліберального Податкового Кодексу України через 3 роки ми будемо мати долю малого і середнього бізнесу у ВВП України замість 10-15%, що є зараз, – 55%.

Всі успішні країни спираються на малий і середній бізнес, тільки Україна спирається на великий.

М’яч на боці влади

Ми передали проект ліберального ПК на розгляд виконавчої та законодавчої влади. 14 червня я особисто вручив його держсекретарю Мінфіну Євгену Капінусу.

Одночасно з цим проект був направлений прем'єр-міністру України Володимиру Гройсману, Голові Комітету ВР з питань податкової та митної політики Ніні Южаніній, Голові Комітету ВР з питань бюджету Андрію Павелко, Голові Комітету ВР з питань промислової політики і підприємництва Віктору Галасюку, а також усім головам парламентських фракцій і ряду народних депутатів України.

Тепер м'яч на їхньому боці.

Податковий Кодекс має бути прийнятий за 6 місяців до нового фінансового року. Ця умова зафіксована у діючому ПКУ, але, на жаль, вона не враховується та порушується при внесенні змін.

Тому ми й наполягаємо на тому, що його треба прийняти зараз, щоб він вступив у силу з 1 січня 2018 року. Це повинно дати суспільству та бізнесу час для підготовки до нових правил гри.

 
 
 вверх