Колонки Андрій Герус
  4433  0

Мої відповіді на гострі питання телеканала Ахметова

Журналісти ТРК "Україна" повідомили, що знімають новий репортаж про громадських діячів-антикорупціонерів.

Подібний сюжет вже був показаний на цьому каналі, там фігурували депутати Лещенко, Заліщук, Найєм, а також голова Центру протидії корупції Віталій Шабунін.

Судячи із питань, які надіслали, цього разу одним із "героїв" плануюся і я. Я надав повні відповіді, у них немає нічого секретного, тому публікую їх повну версію тут.

1. Ви колишній член НКРЕ і при цьому вас називають найактивнішим критиком запровадженої нею методики розрахунку ОРЦ електроенергії. Чому так?

Як колишній член НКРЕ, я розумію справедливі принципи тарифоутворення – тому і критикую несправедливі. Коли я працював в НКРЕ (вересень 2014 – червень 2015), тариф теплової генерації був 0,8-0,85 грн за кВт*г.

На мою думку, він тоді був навіть дещо занижений, але тариф встановлюється більшістю голосів членів НКРЕ (4 з 7). Так, тоді не то "деолігархізовували", не то "віджимали" Ахметова.

У кінці 2016 року, завдяки формулі "Роттердам+" тариф ТЕС був вже 1,7 грн, а у травні 2017року – 1,9 грн. А такі тарифи явно завищені. Вважаю, що коли чиновники чи "віджимають", чи завищують тариф – це погано.

Більше того, цей тариф зараз суттєво вище відповідної ціни електроенергії у Європі, що за межами навіть здорового глузду. І незважаючи на те, що у нас в тарифах закладена найвища ціна вугілля у Європі, ці гроші до шахт та шахтарів не доходять – у них борги по зарплаті, найнижча зарплата у Європі і одна із найнижчих у світі.

Цю формулу критикую не тільки я. У листі до Президента і Прем'єра у березні цього року цю формулу назвав "контраверсійною" віце-президент Єврокомісії з питань енергетики Марош Шевчович. А якщо вже навіть у Брюселі говорять контраверсійність, значить підстави є.

2. Ви відчували тиск на вас після вашої критики дій регулятора?

Все добре: живий, здоровий, зберігаю душевну рівновагу.

3. У жовтні 2016 року міністр енергетики Ігор Насалик у Facebook різко розкритикував ваші прогнози щодо загрози віялових відключень в Україні та поставив під сумнів вашу компетентність як експерта ("Господин Андрей Герус! Я оставил на своей странице Ваши прогнозы блек-аута в мае этого года, которые так и остались Вашими страшилками, что уже дает Вам оценку как специалисту. (…) Уверяю Вас, что и отопительный сезон 2016/2017 года мы завершим без проблем" - цитата з Facebook). Прокоментуйте будь-ласка.

Міністр говорить про мої прогнози блек-аутів, але цих прогнозів не наводить. Думаю, і ви їх не змогли знайти, тому посилаєтесь не на мої прогнози, а на слова міністра. Дякую за таку увагу до моїх прогнозів, але прошу їх читати уважно, запам’ятовувати і не додумувати.

Стосовно опалювального сезону 2016/2017, то лютнева заява премєр-міністра "що альтернативи поставкам антрациту з ОРДЛО немає", на мою думку, є свідченням проблеми.

Бо залежність від сторони (проросійських маріонеткових квазі-республік) "Л/ДНР", з якої де-факто іде війна – це проблема. Все-таки альтернатива мала би бути, і мала би бути сформована ще до зими. Бо всі вже платили у тарифах ціну вугілля "Роттердам+" ще з квітня 2016 року.

4. Ви часто коментуєте питання, пов’язані проблемою сміття в Україні. Питання до вас, як до колишнього члена НКРЕ. Чому будучи на посаді ви не сприяли формуванню тарифу на переробку сміття?

Згідно чинного тоді законодавства тарифоутворення у сфері переробки твердих побутових відходів дійсно відносилось до НКРЕКП. Але також згідно чинного законодавства тарифи НКРЕКП мала право встановлювати тільки ліцензіатам, тобто тим, кому видавала ліцензії.

А згідно чинного тоді законодавства ні захоронення побутових відходів, ні переробка твердих побутових відходів не підлягали ліцензуванню. Також такого права не мали і органи місцевого самоврядування. Була правова колізія, цього права не мав ніхто.

Звертаю вашу увагу, що НКРЕКП не наділений правом законодавчої ініціативи. А офіційне донесення своєї позиції до Кабміну, парламенту чи окремих депутатів від імені НКРЕКП здійснює голова НКРЕКП (в.о. голови), як адміністративний керівник, а не якийсь із шести членів НКРЕКП.

Звичайно, я на рівні особистих розмов звертав увагу депутатів різних фракцій на цю проблему. На сьогодні вже є чотири законопроекти щодо врегулювання питань у сфері поводження з твердими побутовими відходами.

Допускаю, що ви вважаєте мене впливовим, але запевняю, - не настільки, щоб легко збирати 226 голосів за законопроекти.

5. Ви балотувалися до Київради як кандидат від Об’єднання "Самопоміч" Андрія Садового. Чи можна вважати ваші експертні заключення щодо проблеми із Львівським сміттям незаангажованими?

Я не можу заборонити нікому вважати мої заключення заангажованими чи незаангажованими. Я просто рекомендую почитати законодавство, альтеративну аналітику і самостійно знайти відповідь на питання, чому за 25 років не збудовано жодного повноцінного сучасного сміттєпереробного заводу у жодному місті України.

6. Деякі з ваших опонентів називають вас "адвокатом" Садового. Прокоментуйте будь-ласка.

У Facebook кожен день тисячі користувачів називають іншу тисячу чиїмось агентами та "адвокатами". Такі речі просто несерйозно коментувати. В суботу мер Києва Віталій Кличко сказав, що аналогічна проблема зі сміттям може повторитись у будь-якому місті України. Це абсолютна правда і я радий, що мер Києва це розуміє. Розуміння проблеми відкриває шлях до вирішення. Тому я, як киянин, адвокат Кличка у цьому питанні.


Разом з тим висловлюю вам повагу за дотримання журналістських стандартів та висловлюю подяку, що звернулися за коментарем. Співчуваю, що ситуація в українській телеіндустрії така, що повністю залежить від фінансування олігархів.

З метою економії коштів та часу мої відповіді може озвучити будь-яка особа приємним чоловічим голосом, головне, щоб вони були повними та не були обрізаними.

Обіцяю вам і в подальшому бути об’єктивним та не допускати необгрунтованої критики пана Ахметова або його бізнесів.

До речі, мені подобається, як грає футбольний клуб Шахтар, а також дуже прикро, що компанія Метінвест, яка прозоро працює на висококонкурентних глобальних ринках, змушена сплачувати завищені тарифи на електроенергію внаслідок таких контраверсійних підходів до тарифоутворення.

 
 
 вверх