Колонки Назар Крупчак
  2832  2

Чому конкурс на керівника Люстраційного департаменту Мінюсту відбувся з порушеннями

В конкурсі на директора Департаменту з питань люстрації Мінюсту перемогла Анастасія Задорожна, яка є креатурою колишнього директара департаменту – Тетяни Козаченко. Як це відбувалось?

17-21 січня, 1-3 березня і 19-21 квітня 2017 року проводилися конкурси на посаду директора Департаменту з питань люстрації Міністерства юстиції України.

25 березня офіційно повідомлено результати конкурсу на посаду директора Департаменту з питань люстрації Міністерства юстиції. Згідно з результатами конкурсу, переможцем визначено виконуючу обов'язки директора Анастасія Задорожна з сумою балів 19,05.

Під час складання тесту вона правильно відповіла на 31 питання з 40 - тобто отримала 1 бал, за ситуаційні завдання отримала 14,5. За підсумком двох етапів – 15,5 балів, що є менший результат, ніж отримали за результатом двох етапів при попередніх двох конкурсах Назар Крупчак та Олександра Чіковані.

Претендентів з балами 18,4 (в Крупчака) та 18,6 (в Чіковані), - без врахування балів за співбесіди, - комісія визнала такими, що не підходять для зайняття даної посади.

Для відома, Анастасія Задоражна не змогла подолати другий етап конкурсу на посаду директора Департаменту з питань люстрації, який проходив з 1 по 3 березня.

Після того як особа, яка рік працювала головним спеціалістом з правового забезпечення, не змогла відповісти на питання по люстрації, її призначили виконуючим обов'язки директора Департаменту з питань люстрації.

Чому саме Анастасія Задорожна?

Можливо тому, що під час конкурсу, що проходив 1-3 березня, було визначено її некомпетентність і, відповідно, вирішено випробувати її на можливість схиляння до вчинення правопорушень. 

Враховуючи викладене вище, я проаналізував рішення, які були офіційно оприлюднені Міністерством юстиції України.

1. Створення громадської ради з питань люстрації. Одним з членів і керівником (секретарем) громадської ради є Тетяна Козаченко, щодо якої законом "Про запобігання корупції" передбачена заборона протягом року представляти інтереси в справах, де другою стороною є орган де вона до цього працювала – Мінюст (п. 3 ч. 1 ст. 26 ЗУ "Про запобігання корупції").

Нагадую, Тетяна Анатоліївна звільнилася 21 листопада 2016 року і до складу органу вона увійшла як представник ГО "Громадський люстраційний комітет". Рішення щодо відповідності документів Козаченко Тетяни Анатоліївни приймала Задорожна Анастасія, в минулому – підлегла Козаченко.

2. Громадська рада складається з 12-ти членів (п. 4 розділу 3 Положення про Громадську Раду з питань люстрації), а утворили її з 7-ми.

3. Згідно з законом "Про очищення влади" (абзац 2 ч.1 ст. 5), до складу громадської ради з питань люстрації ПОВИННІ входити представники ЗМІ та громадських організацій - жодного представника ЗМІ в новому складі немає, всі є представниками громадських організацій.

Зазначу, що в попередньому складі були присутні представники ЗМІ, наприклад Денис Бігус був одночасно представником ЗМІ та громадської організації, що забезпечило дотримання закону.

Також є питання до роботи конкурсної комісії Міністерства юстиції:

Відповідно до п. 67 Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженої постановою Кабміну №246 від 25.03.2016, рішення конкурсної комісії стосовно переможця конкурсу та другого за результатами конкурсу кандидата на посаду державної служби скасовується у разі: 1) встановлення факту порушення умов конкурсу під час його проведення, яке могло вплинути на його результат.

Відповідно до абзацу 2 п. 50 Порядку проведення конкурсу, співбесіди проводить конкурсна комісія. Проте, під час проведення співбесіди 21 квітня мною було виявлено, що проводила співбесіду на рівні з конкурсною комісією чи у складі конкурсної комісії особа, яка представилася Козаченко Тетяною Анатолівною, що є порушенням даного пункту.

Зазначу, що вона не була залучена як експерт, оскільки процедура залучення експерта, передбачена п. 46 Порядку…, передбачає залучення не менше двох експертів. В даному випадку вона була ОДНА!

Також провівши аналіз визначення експерта у всіх законодавчих актах, я дійшов висновку, що висновки експерта повинні бути незалежними та неупередженими. В даному випадку, Тетяна Козаченко не тільки відверто підтримувала Анастасію Задорожну, а й безпідставно критикувала інших учасників конкурсу.

Департамент з питань люстрації Мінюсту. Козаченко і Задорожна поруч (3 і 2 у середньому ряду справа) / Фото: Facebook Козаченко

Також Тетяна Козаченко не була залучена до конкурсної комісії, як представник громадськості, оскільки процедури, передбачені Порядком обрання представників громадських об'єднань до складу конкурсних комісій з відбору осіб на зайняття посад державної служби затвердженим Наказом Національного агентства з питань державної служби №76 від 12.04.2017, взагалі не проводилися.

Крім того, відповідно п. 3 ч. 1 ст. 26 закону "Про запобігання корупції", щодо Козаченко Тетяни Анатолівни діє заборона на представництво будь-яких осіб протягом року в справах, де другою стороною є Міністерство юстиції.

Наявні порушення умов конкурсу під час його проведення, які могли вплинути на його результати, а саме пунктів 15, 46, 50 Порядку…та керуючись пунктом 67 цього ж Порядку.

А тепер найцікавіше:

21 березня Міністерство юстиції призначило Анастасію Задорожну в.о. директора Департаменту з питань люстрації.

24 березня Міністерство продовжує термін подачі документів для членів до Громадської ради з питань люстрації при Мінюсті. Протягом продовженого терміну подає документи тільки Козаченко Тетяна Анатоліївна, як представник ГО "Громадський люстрацій ний комітет", щодо якої діє заборона на представлення інтересів будь-якої особо в справах де другою стороною є Міністерство юстиції.

20 квітня Козаченко призначено керівником (секретарем) Громадської ради з питань люстрації при Міністерстві юстиції.

21 квітня Анастасія Задорожна проходить співбесіду на посаду директора Департаменту з питань люстрації міністерства юстиції (фактично співбесіду як Задорожної так і інших претендентів проводить не конкурсна комісія Мінюсту, а Тетяна Козаченко, особа, яка за добу до цього внаслідок незаконних дій Анастасії Задорожної, була призначена секретарем Громадської ради з питань люстрації при Мінюсті. Козаченко ніяких законних підстав залучатися до роботи чи до складу конкурсної комісії не мала.

Відповідно виникає питання як Тетяна Анатоліївна потрапила до складу конкурсної комісії міністерства юстиції?

Чи не використовуючи свої знайомства як попереднього директора Департаменту?

Чи не є незаконний вплив Козаченко на конкурсну комісію способом розплати  за незаконні рішення Задорожної відносно неї (а саме неправомірною вигодою ст. 368 і 369 ККУ)?

Станом на сьогодні проводиться перевірка Національним агентством з питань запобігання корупції відносно порушення  Тетяною Козаченко заборон передбачених законом "Про запобігання корупції" і факту неподання нею декларації після звільнення з Мінюсту. Також проводиться перевірка Національного агентства з питань державної служби відносно порушень допущених конкурсною комісією Міністерства юстиції.

І невідомо чи зможуть ці агентства прийняти об’єктивні рішення, оскільки Міністерство юстиції здійснює відносно них владні повноваження – реєструє їхні нормативно-правові акти.

Відносно НАЗК Міністерство юстиції України вже активно використовувало цей важіль впливу.

 
 
 вверх