Колонки Пітер Тіль
  5120  4

Стартап: що, де і як? Поради засновника PayPal та інвестора Facebook

Якщо ви створюєте новий продукт, який ще не мав попередників, збільшення вартості теоретично нескінченне. Але якщо ви не зуміли придумати ефективний спосіб його продати — ваш бізнес нікчемний.

Фото: Art Streiber for Fortune

Американський бізнесмен німецького походження Пітер Тіль – легенда Кремнієвої долини. Мільярдер і керуючий хедж-фондами, він одним із перших інвествував у  Facebook (де нині є членом Ради директорів), LinkedIn, Airbnb і десятки інших вдалих технологічних стартапів. А ще – заснував PayPal та Palantir Technologies. У 2015 році Тіль став партнером стартап-інкубатора Y Combinator.

Пітер Тіль написав книжку про секрети успіху стартапів "Від нуля до одиниці", яка стала бестселером New York Times. Її український переклад вийшов у видавництві "Наш формат".

В основі книжки – курс лекцій про стартапи, який він викладав студентам альма-матер – Стенфордського університету.

"Студенти коледжу здобувають глибокі фахові знання в певних галузях, але багато з них так ніколи і не зрозуміють, що робити з цими вміннями в реальному житті. Ця книга про питання, які варто поставити та на які потрібно відповісти, щоб досягти успіху в інноваційному бізнесі: те, що ви прочитаєте далі, не посібник і не спроба поділитися знаннями, а вправи для мислення. Тому що саме це має робити стартап: ставити запитання, які породжують ідеї та переосмислювати бізнес з нуля", зазначає бізнесмен.

Пітер Тіль переконаний, що роблячи те, що ми вже знаємо, ми рухаємо світ від 1 до n, додаючи більше чогось вже знаного; проте щоразу, коли ми створюємо щось нове, ми ступаємо від 0 до 1. Акт творення одиничний, як і мить творення, а його результат – щось нове і незвичайне.

 "Пітер Тіль збудував декілька інноваційних компаній, що здійснили прорив… “Від нуля до одиниці” розповідає як він це зробив ", — стверджує Ілон Маск, генеральний директор Tesla та SpaceX.

 

"Ця книга пропонує абсолютно нові, свіжі ідеї про те як створити цінності світового масштабу ", — вважає Марк Цукерберг, генеральний директор Facebook.

 

Досвід успішного підприємця, викладений у книжці, буде цікавий для підприємців, топ-менеджерів і всіх, хто прагне реалізувати нові бізнес-ідеї, які змінять світ і його майбутнє.

"БізнесЦензор" публікує декілька тез Пітера Тіля, викладених у "Від нуля до одиниці".

Що таке стартап

Стартап — це максимально велика група людей, яких ви зможете переконати планами будівництва іншого майбутнього. Найважливішою перевагою нової компанії є нове мислення: воно навіть важливіше за кмітливість, а малий розмір компанії дає простір для роздумів.

У типовому стартапі власність належить засновникам, співробітникам та інвесторам. Керують компанією менеджери і фахівці, які виконують повсякденні операції. А контроль здійснює рада директорів, до складу якої зазвичай входять засновники та інвестори.

Хороший стартап повинен мати потенціал для великого масштабування, вбудований у його початкову конструкцію.

Стартап — найвідчайдушніша спроба, яку ви можете запланувати з усією доступною вам визначеністю. Ви можете отримати владу не тільки над своїм власним життям, а й над маленькою, проте дуже важливою часточкою Всесвіту. І для початку відкиньте несправедливу тиранію удачі. Адже ви — не лотерейний квиток.

Стартап — це команда людей, об’єднаних спільною метою, і правила життя компанії придатні лише в тому випадку, якщо вони влаштовують цих людей.

Стартапи не мусять платити високі зарплати, тому що спроможні запропонувати дещо краще: частка власності у капіталі компанії є однією з форм компенсації, яка може ефективно заохочувати людей на шляху до створення вартості в майбутньому.

Стартап, де наробили помилок від початку, неможливо виправити.

Як створити стартап: вправи для мислення

Для заснування бізнесу потрібна таємниця, яка довго валялася у всіх під ногами, але про яку ніхто не здогадувався. Усе очевидно: шукайте там, де ніхто не шукає. Які сфери діяльності ще не потрапили під тиск стандартизації і не загнані остаточно в рамки стандартів?

Якщо ви створюєте новий продукт, який ще не мав попередників, збільшення вартості теоретично нескінченне. Але якщо ви не зуміли придумати ефективний спосіб його продати — ваш бізнес нікчемний, яким би чудовим не був продукт.

Щоб компанія мала вартість, вона повинна рости і набратися терпцю, але багато підприємців зосереджені тільки на короткотерміновому розвитку. Вони мають виправдання: зростання виміряти легко, а тривалість — ні. Ті, хто піддався манії вимірювання, одержимі щотижневою статистикою користувачів, щомісячними плановими показниками доходів та квартальними фінансовими звітами. Тим не менш, проглядаючи всі ці цифри, ви можете прогледіти глибші, важчі для розуміння проблеми, що загрожують тривалості вашого бізнесу.

Якщо ви все ж таки зважитеся відкрити свою справу, то, щоб добре керувати нею, вам слід пам’ятати про експоненціальний закон. Усе по-справжньому видатне існує в єдиному примірнику. Один ринок, швидше за все, виявиться вигіднішим, ніж усі інші разом. Одна стратегія поширення буде ефективнішою за сукупність усіх інших.

Конкуренція та монополія

Американці міфологізують конкуренцію та дякують їй за порятунок від соціалістичних черг за хлібом. Насправді, капіталізм і конкуренція є протилежностями. Капіталізм ґрунтується на накопиченні капіталу, але в умовах досконалої конкуренції весь прибуток знищує конкуренція".

Підприємці завжди намагаються занизити масштаби конкуренції, але це найбільша помилка, яку може зробити стартап. Спокуса описати свій ринок настільки вузько, що позиція компанії видається домінантною, може мати фатальні наслідки.

Ідеальним цільовим ринком для стартапу є невелика група конкретних людей, яку обслуговує мало конкурентів, або ж їх взагалі немає. Будь-який більший ринок — поганий вибір, а великий ринок, який уже обслуговують конкурентні компанії — ще гірший.

Лише одна річ може дати бізнесу змогу перемагати у щоденній брутальній боротьбі за виживання: монопольні прибутки. Монополія  це не патологія і не виняток. Монополія — це стан кожного успішного бізнесу.

Кожна монополія є унікальною, але зазвичай це певна комбінація таких характеристик: запатентовані технології, мережеві ефекти, економія на масштабі, брендинг.

Зайти першим на ринок — це тактика, а не мета. Першість не дасть вам жодної користі, якщо хтось приходить і витісняє вас. Набагато краще бути останнім, тобто дати останній великий поштовх на певному ринку і роками або навіть десятиліттями отримувати монопольні прибутки.

Питання, на які має відповісти кожен бізнесмен

Питання про технології. Чи здатні ви створити проривну технологію, а не вносити дрібні покращення у вже існуючу?

Питання про час. Чи слушний зараз момент починати задуманий вами бізнес?

Питання про монополії. Ви починаєте із захоплення великої частки на маленькому ринку?

Питання про людей. У вас є потрібна команда?

Питання про збут. У вас є можливість не тільки створити, але й продати ваш продукт?

Питання про перспективу. Чи зможете ви зберегти свої позиції на ринку через 10 або 20 років?

Питання про таємниці. Чи знайшли ви свій унікальний шанс, не помічений іншими?

 
 
 вверх