Колонки Вікторія Пташник
  6394  5

Як "звичайний Вася з вулиці" може заблокувати роботу світових корпорацій в Україні

Європейських партнерів дивує ситуація, коли необхідні законодавчі зміни блокуються через бажання дрібних чинуш заробити свої три копійки.

чиновник

Більшість західних компаній вже зовсім не дивує розмах корупції в Україні. Вони розуміють: хочеш працювати на українському ринку – плати.

Але іноді навіть вони здивовано округлюють очі, коли "звичайний Вася з вулиці" блокує роботу відомої компанії.

Так, в Україні будь-яка фізична особа може зареєструвати на себе торговельні марки всесвітньо відомих компаній, не маючи до них жодного відношення.

А справжні власники брендів дізнаються про це вже по факту реєстрації, коли така фізична особа починає недобросовісно використовувати чужий бренд.

Але ще більше здивування у європейських партнерів викликає ситуація, коли законодавчі зміни, покликані виправити ситуацію, блокуються через бажання дрібних чинуш заробити свої три копійки на вирішенні проблеми.

Сьогодні, наприклад такі торговельні марки, як Nautica, Starbucks, Economist, Watsons та інші, в Україні зареєстровані на фізичних осіб, які жодного відношення не мають до власне компаній – справжніх власників знаків.

Це означає, що ці фізичні особи можуть у будь-який час заборонити використання знаку для товарів та послуг в Україні й, відповідно, створити перешкоди для, наприклад, постачання товарів.

Або зареєструвати на себе домен ua. Й на практиці маємо випадки, коли www.starbucks.ua - сайт знайомств.

Для чого це фізичним особам? Вони намагаються заробити гроші нечесним шляхом. Приходять до справжніх власників брендів, які вклали гроші та репутацію в бренд, та починають їх шантажувати.

А ми, як держава, фактично підтримуємо дії недобросовісних власників торговельних марок. Отака "інвестиційна привабливість".

Власне через ці ганебні факти і з’явився законопроект 5419, покликаний припинити "тролінг" в сфері знаків для товарів та послуг.

По-перше, він зобов’яже Службу з інтелектуальної власності публікувати всі заявки, які подаються на реєстрацію знаків, для того, щоб треті особи мали можливість дізнаватися про можливе порушення їхніх прав на етапі лише подачі заявки про реєстрацію.

По-друге, вводить процедуру адміністративного оскарження таких поданих заявок на знак.

Це значить що компанія, чиє ім’я намагаються вкрасти, матиме можливість подати всі наявні у неї докази під час проведення експертизи, для того щоб запобігти реєстрації таких знаків за недобросовісними заявниками, а не витрачати потім роки, щоб оскаржувати таке рішення в судах.

Представники ЄС, бізнес-асоціації, патентні повірені підтримали цей законопроект. Я вже не кажу, що проект повністю відповідає Угоді про асоціацію з ЄС та направлений на її імплементацію.

Тим не менш, він вже майже два роки блокується. Його попередня редакція була зареєстрована в парламенті ще у квітні 2015 року. І не якимись міфічними лобістами, а звичайними дрібними клерками, які хочуть отримати свої "три мідяки".

Перший мідяк

"У нас на комітеті рішення приймаються не депутатами, тому задля позитивного проходження законопроекту ви маєте з нами домовлятися", - з такими словами до мене підійшли працівники секретаріату комітету ВРУ з питань науки і освіти ще влітку 2015 року.

Власне, працівники секретаріату протягом багатьох років звикли до практики "продажу" наукових висновків на законопроекти, що потрапляли до їхнього відання.

Це люди, які мають певні зв’язки з академічною спільнотою та намагаються заробляти корупційним шляхом гроші на тому, щоб писати позитивні або негативні висновки до того чи іншого законопроекту.

Я, звісно, не збираюся йти на таке. Як наслідок, отримала негативні висновки науковців.

Особливо була здивована, коли один з поважних мною інститутів випустив відразу два протилежні висновки.

Вгадайте, який з них працівники секретаріату комітету роздали депутатам? Звісно, негативний. А Інститут, до речі, потім повідомив, що їхньою офіційною позицію був позитивний висновок, який в ВРУ намагалися приховати.

Другий мідяк

Проти законопроекту активно виступають в Державній службі інтелектуальної власності України. У цій установі працюють старі кадри, які звикли мати вплив на всі процеси, які відбуваються.

Тож цілком зрозуміло, що вони не хочуть робити процедуру реєстрації знаків прозорою. Вони не хочуть мати обов’язок публікувати абсолютно всі заявки на реєстрацію знаків, вони хочуть мати можливість робити це вибірково.

Крім того, в Службі існує практика, коли за прискорення строків розгляду відповідних заявок (ще більш швидке прискорення, ніж передбачено законом) береться додаткова плата "поза касою".

І деякі реєстрації відбуваються за дуже прискореною процедурою. А тут ми їм законопроектом пропонуємо ввести чітку процедуру з чіткими строками. Зрозуміло, що це викличе обурення.

Третій мідяк

Свій зиск у блокуванні законопроекту має і департамент Міністерства економіки, відповідальний за сферу інтелектуальної власності.

В цьому випадку причина взагалі анекдотична – вони хочуть бути лідерами процесу реформ. Але нерозуміння теми заважало видати власний продукт більше, ніж 2 роки.

Дуже надіюся, що ситуація зміниться з призначенням заступника міністра економіки Михайла Титарчука, визначеного відповідальним за сферу інтелектуальної власності.

Адже він, на відміну від колег-попередників, хоче досягти конкретного результату, а не демонструвати процес здійснення реформи.

Здається, всі ці причини такі дрібні й на фоні підтримки ЄС та схвалення багатьма профільними асоціаціями та бізнес-спільнотою і не можуть вплинути на розгляд законопроекту.

Але сьогодні на комітеті з питань освіти та науки на мене чекає війна. Про те, що будуть валити, мене вже попередили. Що ж, будемо боротися.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 вверх