Колонки Юрій Федчишин
  1919  0

Чи відбудеться реформа митниці

У найближчі тижні уряд Володимира Гройсмана розглядатиме питання про реформу вітчизняної митниці. Що потрібно врахувати в реформі митної політики?

таможня

Як відомо, надходження в бюджет залежать від планів затверджених на початку року. Діюча сьогодні в Україні митна система на практиці побудована на використанні нею усіх можливих способів збору коштів. Аби тільки забезпечити відповідні надходження в рамках плану!

 І поступово така система призвела до того, що робота митниці почала базуватись часто не на нормах чинного законодавства, а на розподілах сфер впливу. Виконання плану надходжень в цій системі – це головне завдання, а не, на жаль, розумне балансування між інтересами держави та бізнесу.

 Зараз перед урядом стоїть амбітне завдання запровадити нову митну систему. В її основі мають бути прозорі правила й законні підстави для здійснення її діяльності.

 При цьому такі правила повинні задовольняти бізнес і забезпечувати надходження до бюджету. Але – виключно й відповідно до нових підходів у питаннях рівномірного розподілу зобов'язань між усіма без виключення імпортерами.

 Загалом своєрідним індикатором низької якості митної системи в контексті інтересів держави і підприємців в Україні є жалюгідне місце в рейтингу ведення бізнесу за рейтингом світового банку.

Зокрема, за показником міжнародної торгівлі Україна посідає загальне 115 місце. Час на експорт (прикордонний та митний контроль) за методологією Світового банку визначається для України як 26 годин, тоді як середній у країнах Організації економічного співробітництва та розвитку – 12 годин.

Час на оформлення документів в Україні становить – 96 годин, у країнах ОЕСР – 3 години.

Час на імпорт (прикордонний та митний контроль) в Україні 72 години, а середній по ОЕСР – 9 годин. Час на оформлення документів для імпорту – 168 годин! В той час як середній час по ОЕСР – 4 години.

І на додаток, варто відзначити, що поєднується така неефективність з надзвичайно високою корупцією та втратою надходжень до бюджету.

 Загалом реформа має торкнутися переважної більшості аспектів митної діяльності. Це - аудит і нова регламентація усіх митних процедур та процесів; модернізація наявної IT-системи та системи ризиків; перегляд системи оцінки митної вартості; нова кадрова політика та запобігання корупції; міжвідомча координація та реформа контролюючих служб; систематизація законодавства та дерегуляція... І це лише частина запропонованих міжнародними та вітчизняними експертами напрямків реформи митниці.

 Отже під час реалізації митної реформи у 2017 році перед урядом стоятимуть великі виклики.

По-перше, слід посилити контроль за обігом товарів через кордон. Або іншими словами - побороти контрабанду. По-друге, слід паралельно значно спростити процес митного оформлення.

Саме на ці прозорі та публічні індикатори слід звертати увагу під час аналізу, коли в уряді обговорюватиметься питання митної реформи.

 
 
 вверх