Колонки Марія Яковлєва
  1477  0

Щоб ви так жили, як створюєте "ринки"…

Чому в Україні не працюють ринки природного газу та електроенергії?

рынок

Прийнятий в першому читанні законопроект №4493 "Про ринок електроенергії".

Чи справді він здатний створити вільний, конкурентний ринок електроенергії? Чи зможе, нарешті, звичайний український споживач отримати право вибору постачальника електроенергії?

Перш ніж відповісти на ці важливі для кожного з нас питання, проаналізуємо, що відбулось за півтора року існування закону "Про ринок природного газу".

Результати аналізу невтішні: ринок так і не народився, простий побутовий споживач газу право вільно обирати собі постачальника так і не отримав. Тому що держава не надала можливості незалежним постачальникам запропонувати постачання газу для таких категорій, як побутовий споживач, для виробників тепла для населення і для виробничо-технологічних втрат в мережах.

Проблеми двох законів, які повинні були б започаткувати ринки європейського зразка, однакові. І в законі "Про ринок газу", і в законопроекті "Про ринок електричної енергії" перша  головна проблема – це закріплення на законодавчому рівні існування вертикально-інтегрованих компаній, що є нічим іншим, як монополією.

Третій енергетичний пакет (ТЕП) говорить, що ринки треба чітко розділити за видами діяльності. При цьому суб’єкт господарювання повинен займатись тільки одним видом діяльності.

Це або виробництво електроенергії (видобування природного газу), або передача електроенергії (транспортування природного газу), або розподіл електроенергії, або постачання електроенергії (постачання природного газу).

Але монополія з цим не згодна. І як доказ в законопроекті "Про ринок електроенергії" з’являється дозвіл на існування вертикально-інтегрованих компаній, тобто монополій.

Наслідок таких недалекоглядних рішень – унеможливлення запровадження вільного, конкурентного ринку.

Українські енергетичні ринки значно деформовані за рахунок існування надвеликих монополій. На ринку природного газу більше ніж 75% - державна монополія. На ринку теплової електричної енергії – так само більш ніж 75%, але вже приватна монополія.

В такому стані енергетичні ринки України потенційному інвестору не цікаві.

Друга велика проблема і в законопроекті "Про ринок електроенергії", і в Законі "Про ринок природного газу", це – свідоме усунення загальноприйнятого європейського ринкового механізму. Тобто – клірингової системи.

Європейська клірингова система складається:

  • кліринговий центр, який реєструє ліцензованих учасників ринку, перевіряє їх на юридичну, фінансову та податкову відповідність;
  • клірингові банки, які уповноважені проводити розрахунки за спожитий енергоносій між усіма учасниками ринку;
  • товарна біржа природного газу та електричної енергії, як підрозділ фондової біржи;
  • хаб.

 

В законі "Про ринок природного газу" просто зробили вигляд, що такої системи не існує. І в результаті залишили всю українську газову галузь в стані "кам’яного століття".

В законопроекті "Про ринок електричної енергії" включили тільки адміністратора клірингових розрахунків та клірингові банки (які будуть призначатись, а не обиратись на відкритих конкурсах з затвердженими зрозумілими критеріями та вимогами), а все решта – так само, як і в законі "Про ринок природного газу", просто загубили.

"… Коли заклеюють рота, звязують руки і ноги, вішають на шию камінь і штовхають у воду, то зрозуміло що плавати в такому стані неможливо…"

Саме тому без ринкового механізму, яким є клірингова система, неможливо забезпечити надійне енергопостачання за ринковими цінами і створити ринок.

В електроенергетиці ми маємо чотири види виробництва електроенергії, які суттєво відрізняються за собівартістю. Це атомна, гідро-, теплова енергії та "зелений тариф".

Усунувши ринкову платформу для справедливого ціноутворення, таку як біржа електричної енергії, ми отримуємо "керований" хаос на ринку.

За двосторонніми договорами буде скуплена вся дешева електроенергія, а ринок для побутового споживача буде формувати найдорожча за ціною електроенергія.

А ще якщо додати до цього таке неринкове нововведення, як "трейдер", який купує електроенергію виключно для перепродажу постачальникам, то зрозуміло, що такі перетворення і ринком не можна назвати.

Ще є час до другого читання доопрацювати законопроект "Про ринок електричної енергії". Треба заборонити існування вертикально-інтегрованих компаній, чим нарешті реально започаткувати процес демонополізації на ринку електричної енергії, про який проголошував ще рік тому президент України.

І так само внести відповідні зміни в Закон "Про ринок природного газу".

Також потрібно включити в майбутній закон "Про ринок електричної енергії" і в існуючий закон "Про ринок природного газу" вже опрацьовану і перевірену десятирічною роботою європейського ринку клірингову систему ринку.

Власного велосипеда придумувати не потрібно…

 
 
 вверх