Колонки Світлана Ковалівська
  1193  0

"Туманні" інвестиційні проекти в програмі уряду

Кабмін планує вкладати в інвестиційні проекти близько мільярда гривень на рік. Однак серед них немає інфраструктурних проектів – таких, які дозволять країні заробляти гроші.

инвестиции

Наступного тижня парламент, як очікується, розглядатиме Основні напрямки бюджетної політики на 2017-й рік. Як відомо, проект цього документу затвердив Кабінет міністрів із певним запізненням.

Відповідно до "чернетки" Основних напрямків уряд упродовж наступних трьох років планує фінансувати розробку та реалізацію державних інвестиційних проектів в обсязі не менше мільярда гривень на рік.

Тобто за орієнтовним прогнозним курсом на ці цілі спрямовуватиметься у 2017 – 36,8 млн дол США, у 2018 – 35, 8 млн дол США та у 2019 – 35,6 млн дол США. Отже приблизно 0,03% від прогнозованого номінального ВВП.

Чи не вперше задекларовано намір спрямувати кошти, як зазначають у Мінфіні, на "державні інвестиційні проекти у пріоритетних сферах". Що ж це за проекти?

Очевидно, мова йде про продовження фінансування відібраних у 2015 році десяти проектів, загальною вартістю 9,5 млрд грн.

Але це не проекти економічного розвитку. Найвірогідніше фінансування торкнеться реконструкції та реставрації існуючих об’єктів – рентген-радіологічного відділення Інституту отоларингології, Національного інституту раку, автомобільних доріг у Львівській області, гідротехнічних споруд захисних масивів дніпровських водосховищ, клінічного корпусу Інституту нейрохірургії, Маріїнського палацу, будівництво лікарні "Охматдит", створення музейного комплексу "Мистецький арсенал", закриття сховищ ПЗРВ "ІІІ черга ЧАЕС" та консервація сховища №29 ПЗРВ "Буряківка".

Як видно, відібрані проекти для державного фінансування не передбачають розширеного відтворення, потрібного для розвитку економіки країни та прискорення темпів її зростання.

Серед перелічених проектів – жодного нового виробництва, чи масштабного інфраструктурного проекту. Винятком може бути лише реставрація львівської автодороги, хоча в бюджеті-2016 були передбачені кошти на розвиток автомобільних доріг в обсязі 6,5 млрд грн.

Звичайно, перераховані об’єкти також потребують фінансування з боку держави. Але варто називати речі своїми іменами. Це не інвестиційні проекти, які сприятимуть економічному зростанню.

Якщо реалізовуватимуться лише саме ці проекти, це означатиме замороження інвестиційної політики держави на наступні 10 років (9,5 млрд грн по 1 млрд грн в рік).

І це в той час, коли, приміром, Китай на початку року затвердив 21 інвестиційний проект варітістю $8 млрд. А наші східноєвропейські сусіди реалізовують інфраструктурні проекти вартістю, що в …надцять разів перевищують українські!

Протягом останніх років ми спостерігаємо, як відбувається зменшення частки інвестицій з державного та місцевих бюджетів у загальному обсязі фінансуванні капітальних інвестицій в Україні (з 11% у 2006 до 7,4% у 2015 році, при цьому у 2014 було 3,3%).

А загальна частка і бюджетних, і приватних, і залучених капітальних вкладень у ВВП торік була на рівні 12,7%.

При цьому державні інвестиції охоплюють в розвинутих країнах світу 5-20% валових капіталовкладень. І ці кошти значною мірою сприяють прискоренню темпів нагромадження капіталу й економічного зростання.

Уряди країн Організації економічного співробітництва та розвитку здійснюють довгострокові інвестиції в громадську інфраструктуру, а також наукові дослідження і розробки, які можуть сприяти збалансованості економічних циклів, створенню нових робочих місць і підвищенню продуктивності.

Приміром, у 2013 році уряди країн ОЕСР інвестували в середньому 7,8% від загального обсягу державних витрат. Цей рівень різниться від 17,2% в Кореї до 4% в Ірландії.

Європейські країни щороку починають реалізовувати зазвичай 1-2 інвестиційних проекти, не більше. Наприклад, у Греції, яка досі оговтується від перманентної кризи, наразі зосереджені на підготовці та реалізації проекту будівництва аеропорту "Омірос" вартістю 105 млн євро.

Туристичний бізнес для Греції – одне з основних джерел наповнення державної скарбниці. Тому тамтешні інвестиційні проекти побудовані саме навколо цього виду бізнесу.

Очевидно, що запропонований вітчизняним урядом прогноз державних інвестицій не забезпечуватиме стабілізацію економіки.

Якщо взяти запланований мільярд гривень на рік та профінансувати не десять проектів, які фінансуються лише з держбюджету в наступні роки, а спільно з приватним інвестором, використовуючи засади приватного партнерства, тоді ефект для економіки був б в рази більший.

Варто нагадати, що основними напрямами державного інвестування мають бути вкладення у сфери, які мають значну суспільну важливість, дозволять посилити ефективність поточних бюджетних видатків, створюють умови для посилення підприємницької активності та прискорення економічного розвитку.

Тобто потрібно обирати такі проекти, що стимулюють інвестиції у супутні виробництва та послуги.

 
 
 вверх