Колонки Марія Яковлєва
  1053  0

Газотранспортна система - "в тимчасове користування"

Аби не допустити "псевдореформування", необхідно, щоб корпоративні права ГТ "Магістральні газопроводи України", ПАТ "Укртрансгаз" та ПАТ "Укргазвидобування" належали виключно державі Україна.

укртрансгаз

Фото: Facebook "Укртрансгазу"

Нарешті закінчилась довготривала коаліціада… Весь український народ вже зачекався реальних змін в своєму житті, які йому обіцяли з високих трибун останні два роки. Бо лише реальні реформи можуть дати людям і країні в цілому відчутний результат.

Які ж "домашні заготовки з реформування" дістануться новому уряду? Сьогодні хотілось би закцентувати увагу на нафтогазовій галузі, яка є однією з найбільших бюджетоутворюючих для України.

Є дуже цікавий документ під назвою "План реструктуризації НАК "Нафтогаз України" з метою відокремлення діяльності з транспортування природного газу відповідно до вимог Закону "Про ринок природного газу".

Напевно, для більшості його назва мало про що говорить. Однак головна мета документу – шокуюча. Мова йде про створення господарського товариства "Магістральні газопроводи України", акціонером якого буде НАК "Нафтогаз України".

До речі, саме цьому новоствореному товариству хочуть передати всю газотранспортну систему України.

А це означатиме, що "Нафтогаз" буде 100-відсотковим акціонером господарськ ого товариств а "Магістральні газопроводи України", діючи від власного імені, а не від імені держави Україна.

Тобто, право власності на корпоративні права в ГТ "Магістральні газопроводи України" набуває НАК "Нафтогаз", а не держава Україна.

Поняття власності держави і власності такого суб'єкта не є тотожними, оскільки ця власність належить різним особам, самостійним учасникам цивільного обігу.

Це дуже легко перевірити на прикладі ПАТ "Укртрансгаз" та ПАТ "Укргазвидобування". Відповідно до статті 12 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" корпоративні права, які належать державі повинні бути внесені до Єдиного реєстру об'єктів державної власності, який формується Фондом державного майна та наявний у вільному доступі в мережі Інтернет.

За інформацією Єдиного реєстру, до державної власності належать тільки корпоративні права НАК "Нафтогаз України", а корпоративні права ПАТ "Укртрансгаз" та ПАТ "Укргазвидобування" в даному Реєстрі не значаться. Тому що за своїм юридичним статусом вони є приватними і не відносяться до державного сектору економіки.

Саме на підставі такого твердження ПАТ "Укргазвидобування" не допускає на перевірку Державну фінансову інспекцію. Тому корпоративні права НАК "Нафтогаз" в ГТ "Магістральні газопроводи України" ніколи не будуть зареєстровані в Єдиному реєстрі об’єктів державної власності, як державні і не будуть належати державі Україна. Це суперечить статті 21 Закону "Про ринок природного газу", де газотранспортна система може бути передана виключно суб’єкту господарювання, 100 % корпоративних прав якого належать державі Україна.

Далі ще цікавіше. ГТ "Магістральні газопроводи України" заключає договір з ПАТ "Укртрансгаз". Ми пам’ятаємо, що ПАТ "Укртрансгаз" не є державним.

В результаті ми отримуємо те, що приватне господарське товариство "Магістральні газопроводи України", засновником якого є НАК, а не держава Україна, укладе договір з іншим приватним товариством ПАТ "Укртрансгаз" на використання державного майна.

No comments …

Розробники цього "Плану" вносять елементи "державницького" підходу до стратегічної власності держави Україна. Вони наголошують, що ми беремо у "тимчасове" користування газотранспортну систему України не назавжди, а тільки до того часу, поки будуть внесені змін до контракту між НАК "Нафтогаз" та ПАТ "Газпром" від 19.01.2009 року щодо об’ємів та умов транзиту природного газу через територію України на період з 2009 по 2019 рік.

А потім вони нібито одразу повернуть акції ГТ "Магістральні газопроводи України" Фонду держмайна..

Зазвичай всі зміни до контрактів вносяться за взаємною згодою сторін. В даному випадку обидві сторони контракту: "Нафтогаз" та "Газпром" не зацікавлені у внесені таких змін і передача акцій на користь Фонду держмайна може взагалі не відбутися.

Висновок ґрунтується на тому, що за цим контрактом "Нафтогаз" одноосібно отримує грошові кошти за транзит газу та на власний розсуд перераховує їх до ПАТ "Укртрансгаз" або не перераховує.

"Газпром", в свою чергу, не зацікавлений в нових тарифах на транспортування природного газу, які значно підвищенні.

Таке "псевдореформування" відбувається під прикриттям приведення корпоративного управління у відповідність до положень Третього енергетичного пакету, що на думку НАК "Нафтогаз" полягає в "усуненні" політичного впливу на компанію.

Хоча управління корпоративними правами держави в господарських товариствах є складовою її економічної та соціальної політики. Тому за будь-яких умов такі товариства, в тому числі "Нафтогаз", будуть перебувати під політичним впливом.

Така аргументація - ніщо інше, як прикриття для виведення НАК "Нафтогаз" з-під контролю держави, а згодом – об’єктів газотранспортної системи. В результаті для "Нафтогазу" таке відчуження стане реальністю.

Аби не допустити такого "псевдореформування", необхідно, щоб корпоративні права ГТ "Магістральні газопроводи України", ПАТ "Укртрансгаз" та ПАТ "Укргазвидобування" належали виключно державі Україна.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 вверх