Энергетика
  3609  20

 Лев Підлісецький: "Батьківщина" саботувала закон про ринок електроенергії. Це факт"

Сергій Головньов

Народний депутат від "Самопомочі" Лев Підлісецький в інтерв'ю БізнесЦензор розповів, чому закон про ринок електричної енергії не вдалося прийняти з першого разу, та про те, що принесе запровадження електричного ринку для України.

Лев Підлісецький: Батьківщина саботувала закон про ринок електроенергії. Це факт 01

Фото: samopomich.ua

Верховна рада 6 квітня не змогла затвердити проект закону "Про ринок електроенергії" та відправила його на повторне друге читання.

Цей документ – ключовий етап запровадження конкуренції та ринкових відносин в електроенергетиці. Лише завдяки йому можуть бути ліквідовані схеми перерозподілу коштів на користь компанії ДТЕК Ріната Ахметова, встановлені обґрунтовані тарифи на передачу електроенергії, створені умови для розвитку "зеленої" генерації.

Проект закону в сесійному залі представляв народний депутат Лев Підлісецький - голова підкомітету з питань електроенергетики парламентського Комітету з питань ПЕК.

Всі гравці ринку, європейські донори та майже всі фракції парламенту підтримали цей документ. Чому його не вдалось прийняти з першого разу?

За словами Підлісецького, закон саботували представники фракції "Батьківщина" Юлії Тимошенко. Формальна причина – недостатнє лобіювання "зеленої" енергетики в новому законі.

Наступного разу Верховна рада намагатиметься прийняти його 13 квітня.

Підлісецький розповів в інтерв'ю БізнесЦензор, що насправді ховається під риторикою нардепів від "Батьківщини" та для чого потрібен закон про ринок електроенергії.

Політична складова голосування за законопроект "Про ринок електроенергії"

- Чому законопроект "Про ринок електроенергії" не був прийнятий 6 квітня?

- Фракція "Батьківщина" завалила закон. Вони поставили на підтвердження голосуваням в Раді 11 правок, які були підтримані комітетом. Цим по суті вони розвалили закон, тому що без цих правок його прийняття не має сенсу.

Є норма регламенту: коли твою правку не врахували в комітеті, ти можеш вимагати поставити її на голосування. Це нормальна амбіція кожного народного депутата, який хоче, щоб його правку врахували. А ось ставити на підтвердження враховані комітетом – руйнує цілісність закону.

- Але, навіть якщо правка врахована комітетом, все одно будь-який народний депутат має право вимагати її підтвердження в сесійному залі.

- Так. Навіть, якщо в комітеті умовно підтримана правка про те, що машина має мати чотири колеса, то умовний депутат Іванов має право сказати: хочу поставити на підтвердження, що мають бути чотири колеса.

- В чому проблема?

- Під голосування за правки дуже тяжко зібрати 226 голосів. Там 1200 правок, розгляд проекту тривав три години. Дуже тяжко змобілізувати парламентарів. І їм тяжко зорієнтуватися, бо це швидка дія. Зазвичай за правки голосують не більше ніж сто людей.

- Скільки в енергетичному комітеті представників "Бітьківщини"?

Зараз двоє. Раніше був лише Олексій Рябчин. Зараз з'явився ще один представник Руслан Богдан.

- Рябчин позиціонує себе, як проєвропейський політик, увійшов у міжфракційне депутатське об'єднання "ЄвпрОптимісти"…

- Так, він дуже "євроінтеграційний". Але на засіданні комітету голосував проти цього законопроекту.

Батьківщина саботувала закон. Це факт. Подивіться відео, почитайте стенограму.

30 народних депутатів подавали правки. Там різні сфери інтересів, різні зацікавлені особи: ДТЕК, "Енергоатом", "Донбасенерго", "зелені", лобісти обленерго. Ви розумієте, що задовільнити кожного неможливо? Єдиний вихід – зробити збалансований законопроект не в інтересах якоїсь групи, а в інтересах споживача та економіки держави вцілому.

Але проект закону підтримали всі, крім "Батьківщини". Та нехай би вони його просто не підтримали. Просто б не було їхніх голосів "за". Але вони зруйнували всю конструкцію та не дали його прийняти.

- Гравці ринку кажуть: прийміть закон хоч в якомусь вигляді, щоб почати його імплементацію. Необхідні правки можна довнести згодом.

Якщо подивитись на голосування за сам закон, було 211 голосів. "Самопоміч" була проти. Поясню чому.

Ми фактично врятували закон від голосування в такому вигляді – без ключових правок. Сьогодні (7 квітня – БЦ) міністр енергетики Ігор Насалик подякував, що ми так зробили. Бо без тих 11 правок не факт, що спікер Ради Андрій Парубій підписав би його. Бо там нічого не в'яжеться.

Якщо би підписав, то президент вимушений був би накласти вето. І тоді б його прийняття було би відкладено на довгий час.

Вже після голосування я звернувся до спікера з пропозицією поставити на голосування процедуру скороченого розгляду проекту. Це дало нам шанс вже 13 квітня знов голосувати його в Верховній раді.

- Ви на розглядаєте ризик того, що "Батьківщина" зробить так само 13 квітня, як робила при розгляді на минулому тижні?

- Мені важко прогнозувати, як вони себе будуть поводити. Якщо в них повністю диструктивна позиція, вони і далі так будуть поводити себе.

Вони в своїх виступах і в риториці кажуть абсурдні речі. Наприклад ,кажуть, що закон про ринок призведе до монополізації ринку. Це є нонсенс. Сьогодні у нас єдиний покупець всієї електроенергії – держпідприємство "Енергоринок", а для кожного споживача – єдиний постачальник Обленерго.

То за їх логікою, сьогодні у нас немає монополії, а якщо запровадити ринок, монополія буде. Це цинічна маніпуляція.

Новели закону про ринок електроенергії

- Якщо зараз буде прийнятий закон, коли можна чекати його імплементації?

- Нова модель ринку запрацює через два роки – з 1 липня 2019 року. До того часу ніхто змін не відчує. Але навіть з моменту вступу в дію передбачений річний перехідний період до остаточної імплементації.

Для того, щоб зрозуміти філософію ринку електроенергії, у себе в голові потрібно розділити два поняття – доставка електроенергії і сама електроенергія, як товар. Є дріт, а є те, що по ньому бігає.

- Зараз вся електроенергія купується в один загальний котел (ДП "Енергоринок"), а кожний вид генерації отримує за її виробництво ціну, встановлену регулятором – НКРЕКП. Теж саме для споживачів. Що змінить закон?

- Єдиний котел відміняється. ДП "Енергоринок" у нинішньому його вигляді буде ліквідований. Суть роботи підприємства повністю зміниться.

Він буде мати дві функції – оператора ринку електроенергії, та "гарантованого покупця", який буде викуповувати всю генерацію з відновлювальних джерел енергії (ВДЕ).

Різницю між "зеленим тарифом" та ринковою ціною, вони будуть компенсувати у спосіб, передбачений законом. В перший рік дії нової моделі ринку цю дельту буде компенсувати НАЕК "Енергоатом". З середини 2020 року цю дельту буде оплачувати компанія НЕК "Укренерго" – оператор системи передачі електроенергії. Тобто, ця дельта буде розмазана в тарифах на всіх споживачів.

За два роки – до вступу закону у силу – "Енергоринок" має запровадити відповідне прграмне забезпечення для оперування ринком або отримувати такі послуги на умовах аутсорсінгу.

- Раніше компанія ДТЕК Ріната Ахметова, що сконцентрувала 70% теплової генерації, пропонувала зробити так званий "фонд балансування", щоб покривати високу собівартість виробництва теплової енергії. Які компенсатори передбачені для теплової генерації в цьому законі?

- Немає ніяких компенсаторів. Ринкова ціна. Звичайно, атомна генерація збільшить свою ціну. А теплова зменшить.

Продавати свою електроенергію дорожче теплова генерація зможе на внутрішньодобовому та балансуючому ринках. Тому що ця генерація може маневрувати потужністю. Відповідно – буде більше виробляти в пікові періоди, коли ціна електроенергії найдорожча.

- Наскільки мені відомо, "зелена генерація" була проти того, щоб нести відповідальність за відхилення від графіків виробництва електроенергії. Зараз норма про штрафи за "небаланс" для зелених залишилась в законі?

Так, звичайно. Проблема в тому, що електроенергія – це такий товар, який має бути спожити рівно в такому обсязі, який вироблений. Або навпаки – вироблено стільки, скільки спожито.

Тому кожна генерація має планувати своє виробництво. Одним з механізмів нового ринку є двосторонні договори – коли генерація укладає договір зі споживачем про поставки електрики на довгостроковий період.

Але ж зрозуміло, що завжди є змінні фактори. Неможливо все спрогнозувати. Для цього вводяться поняття про "ринок на добу вперед". Тобто, ти сьогодні продаєш те, що ти завтра гарантовано виробиш.

У "зелених", наприклад, ще складніше: сьогодні вітер не дує, або сонце не світить. Для цього вводиться поняття внутрішньодобового ринку. Ти, наприклад, о 12.00 продаєш те, що виробиш з 13.00 до 14.00.

Ще більш вузький ринок – балансуючий. Коли електроенергія купується зараз на зараз. Наприклад, якщо енергоблок вийшов у неплановий ремонт, диспетчер купує необхідний обсяг енергії на балансуючому ринку.

- Ці інструменти мають забезпечити стабільне прогнозування виробітку електроенергії?

- Так. Це гарні ринкові механізми. Якщо ти справний керівник і можеш планувати, ти не підпадеш під штрафні санкції.

Звичайно, для "зелених" умови м'якіші, ніж для інших. По-перше, під відповідальність не підпадають ті об'єкти ВДЕ, які були введенні в експлуатацію до вступу у дію закону про ринок.

По-друге, для тих, хто запуститься пізніше, діє "коридор безвідповідальності". Зараз в проекті закону прописано, що для сонця відхилення може складати 10% від запланованого обсягу, для вітру – 20%.

- Хто має покривати "небаланс" у разі скорочення виробітку "зелених" у рамках "коридору безвідповідальності"?

Ці ризики візьме на себе НЕК "Укренерго", як диспетчер системи. І вони будуть закладені у тарифи для споживачів. Ми маємо за все це заплатити, бо диспетчер вимушений буде тримати резерв потужності, щоб все це перекрити.

Нові поняття в законі про ринок електроенергії

 - Які компанії мають запровадити нове програмне забезпечення для імплементації закону?

- Є два сегменти. По-перше, після затвердження парламентом закону про ринок, мають бути прийняті понад 50 актів вторинного законодавства: кодекси, методики, правила і таке інше.

Другий сегмент – нове програмне забезпечення, яке дозволить оперувати енергосистемою. Воно потрібно для ДП "Енергоринок" та НЕК "Укренерго".

Новації у цих двох сегментах частково вже напрацьовані. Але кінцеве їх прийняття можливо лише тоді, коли буде прийнято закон.

- В законі прописане поняття "уповноваженого банку", через який будуть проводитися розрахунки на ринку. Яка фінустанова може виконувати ці функції?

- Це може бути не один банк. Відповідне рішення приймає Кабмін спільно з Нацбанком. Скоріше всього, це будуть державні банки. На сьогодні є єдиний такий уповноважений банк – державний Ощадбанк.

В уповноважених банках мають будуть відкриті спецрахунки гравців ринку. Якщо, наприклад, постачальник купує електроенергію, він має вчасно за неї розрахуватись.

Не розрахувавшись за куплений ресурс, він не зможе перевести гроші зі спецрахунку куди-небудь, крім як на спецрахунок продавця чи виробника.

І тільки якщо ти виконав всі свої зобов'язання в системі, ти можеш перекидати гроші на власний рахунок. Завдання – поставити максимальні бар'єри для шахрайських схем.

- Закон вводить поняття "постачальника останньої надії" в ринку електроенергії. Хто ним може бути?

- Це структура, яка має гарантувати поставку електроенергії у разі, якщо продавець електроенергії не виконує свої зобов'язання, або збанкротував. Таких постачальників визначатиме Уряд в межах конкретної території, наприклад – в межах області.

Детальніше має визначити вторинне законодавство.

Які функції після імплементації нового закону буде виконувати регулятор?

Він буде відповідати за регуляцію тарифів для природних монополій – система передачі (НЕК "Укренерго") та система розподілу (обленерго).

- Чи потрібно чекати розділення тарифу на електроенергію, як товар та його її транспортування?

- По-перше ціна на товар складається на ринку. А щодо передачі та розподілу, то закон передбачає більше, ніж одну ставку на послуги з передачі та розподілу електроенергії. При правильному підході я не бачу в цьому ніякої проблеми. Але конкретики визначається в методиці, яка вже є відповідальністю НКРЕКП.

Тут є специфіка яка, доречі, відрізняється від ситуації в постачанні газу. Як я вже казав, генерація має виробити стільки електроенергії, скільки використає споживач. Але споживач не несе відповідальність за те, що він бере менше ресурсу, ніж заплановано.

Якщо, наприклад, ти можеш використати потужність 5 кВт в день, то обленерго має забезпечити тобі можливість використати її. Тобто, навіть коли ти не використовуєш, під тебе діють резрви, щоб в будь який момент забезпечити видачу потрібної потужності.

Тому логіка абонплати в електроенергетиці – вона абсолютно правильна.

І на кінець, хотів би сказати, що запровадження конкуренції у відносинах в електроенергетиці буде сприяти встановленню ринково-обгрунтованих цін без суб’єктнивного впливу того чи іншого чиновника. Функції НКРЕКП значно звужуються, хоча запровадження повноцінного та об’єктивного ринку у великій мірі залежить від регулятора.

Ще один важливий момент, запровадження ринкової моделі в електроенергетиці є передумовою для об’єднання електроенергетичної системи України з Європейською, а це вже буде гарантією реальної конкуренції.

Источник: http://biz.censor.net.ua/r3024437
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 вверх