Колонки Денис Черніков
  7535  7

Ринок вживаних авто – чи правильно ми розуміємо стандарти ЄС?

Законодавство України доволі жорстко обмежує право імпорту автомобілів, що були у використанні. Але попит на дешевий сегмент є, він далекий від задоволення, тому у нас процвітають сірі схеми, і відверто шахрайські.

Представники вітчизняного автопрому виступають проти законодавчих послаблень імпорту автомобілів, що були у використанні.

Обидві сторони посилаються на європейський досвід. Спробуємо розібратись, які правові механізми діють в країнах ЄС, і чи можна назвати про європейськими новітні законодавчі ініціативи, покликані пожвавити попит на ринку українському?

Діюче вітчизняне законодавство передбачає, що усі автомобілі, ввезені громадянами України мають бути розмитнені. Імпортувати можна тільки транспортні засоби, що відповідають екологічним нормам не нижчим за Євро-5.

За зниженими ставками акцизу українцям дозволено ввозити автомобілі не старше 2010 року, причому такі пільгові ставки діють, якщо завозиться не більше одного автомобіля протягом року, а продати його власник зможе тільки через рік, інакше пільга скасовується і доведеться доплатити податок.

У Верховній раді зареєстровано одразу чотири законопроекти, які вносять зміни до цих норм.

Екологія та імпорт іномарок

Темі екологічних норм у регулюванні автоімпорту присвячено кілька законопроектів. Зокрема, проект "Про внесення змін до Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів" щодо формування цивілізованого ринку вживаних автомобілів" № 5561 пропонує не застосовувати вимоги екологічних стандартів "Євро" до вживаних транспортних засобів, лише для нових.

Для старих авто автори новації запроваджують обов’язковий технічний огляд і скасовують обов'язкову сертифікацію.

Законодавство ЄС не забороняє імпорт вживаних транспортних засобів, які не відповідають екологічним нормам щодо викидів.

Аналіз законодавчої практики більшості держав-членів ЄС, а також дані дослідження про ринок вживаних авто Європейського Союзу свідчить про відсутність заборони на такий імпорт (дані наводить Європейська комісія).

Щоб обмежити імпорт автівок з високими рівнями викиду в країнах Євросоюзу використовують інший підхід - фіскальні інструменти, відповідно до яких ставки податків на імпорт/реєстрацію/використання вживаних авто збільшуються залежно від кількості шкідливих викидів в атмосферу та/або від року випуску автомобіля.

Таким чином, проект Закону не суперечить зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію та праву ЄС і може бути прийнятий.

Певні послаблення передбачає і проект Закону "Про внесення змін до статті 2 Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів" (щодо вдосконалення норм Закону України)" № 5470.

Зокрема, відміняє положення про пропуск на територію України лише тих транспортних засобів, які відповідають екологічним нормам.

Цілком слушна новація, адже, відповідно до чинного законодавства України перевірка відповідності транспортних засобів екологічним нормам здійснюється двічі: митницями при митному оформленні і територіальними органами з надання сервісних послуг МВС при проведенні державної реєстрації.

Законодавство ЄС встановлює лише заборону на продаж, реєстрацію та експлуатацію транспортних засобів, якщо вони не відповідають екологічним нормам щодо шкідливих викидів або іншим технічним нормам.

Загальні положення щодо митного контролю встановлені в Європейському Союзі Регламентом № 450/2008, який запроваджує Митний кодекс Співтовариства. У положеннях зазначеного Регламенту немає вимоги здійснення на митниці контролю за дотриманням транспортними засобами технічних або екологічних норм.

Що робити з акцизами?

Знижені ставки акцизів на імпорт вживаних авто діють, згідно з чинним законодавством, до кінця 2018 року. (Діє Закон№1389-VIII, який умовно називають "законом про зниження акцизу").

Однак, у Верховній раді зареєстровано законопроект №5562, яким пропонується продовжити дію цих норм до 31 грудня 2020 року.

Також законопроект "Про внесення змін до Розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо формування цивілізованого ринку вживаних автомобілів" пропонує зняти обмеження на застосування цих ставок (нагадаємо, на сьогодні дозволяється за пільговим акцизом пригнати з-за кордону не більше одного авто протягом року і продати його – не раніше, ніж через рік).

Якщо документ приймуть, то за зниженими ставками зможуть ввозити автівки, старше 2010 року випуску.

Питання акцизного податку на авто, що були у використанні, на рівні законодавства ЄС не має єдиних правил. Європейські країни на національному рівні встановлюють ставки акцизних податків на вживані автомобілі в залежності від різних технічних критеріїв автомобіля.

Отже, проект Закону не суперечить зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію та праву ЄС і пільгові терміни дії акцизів на вживані авто може бути продовжено.

Маємо в Раді три абсолютно виважені ініціативи, які відповідають європейським нормам і практиці. Автори слушно звертають увагу, що зі вступом Польщі в ЄС ринок ввозу вживаних авто зріс у 23 рази, і запровадження цивілізованих стандартів, зняття штучних бар’єрів дозволить пожвавити вітчизняний ринок, знизить рівень махінацій, застосування сірих схем задля уникнення оподаткування.

Фактично, ці законопроекти дозволять імпортувати законним чином і легалізувати будь-яке технічно справне авто.

Авто без розмитнення – тільки для нерезидентів

Найдискусійнішим з усього цього пакету автомобільних законодавчих ініціатив є законопроект "Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо врегулювання транзиту та тимчасового ввезення транспортних засобів особистого користування)" №5567. Ним пропонується умовно частково звільнити резидентів від митних платежів транспортних засобів особистого користування і встановити рівень оплати за їх тимчасове ввезення.

Простіше кажучи, українцям мали би дозволити за невелику плату ввозити вживані іномарки і їздити них без розмитнення протягом року, після чого була би можливість ще раз сплатити відповідні ставки податків і ще на рік продовжити задоволення.

Причому, під дію законопроекту підпадали би і авто старше семи років. Ідея настільки популярна серед населення, що під нею поставили підписи майже сто народних депутатів, і так, з деякими доопрацюваннями, законопроект Володимира Парасюка набув певного резонансу.

З вимогою його прийняття, активісти вже блокують траси, переважно, звісно, на Західній Україні, де питання є надто актуальним (адже зараз перетинати кордон на іномарці з іноземною реєстрацію доводиться надто часто, це створює затори на пропускних пунктах).

Водночас, вітчизняні автовиробники висловлюються проти. Отже, що можна сказати на предмет відповідності цієї ініціативи праву ЄС?

Передбачений законопроектом механізм не відповідає статті 162 Регламенту ЄС № 450/2008, а також статті 250 Регламенту ЄС № 952/2013, якими режим тимчасового ввезення товарів із можливим повним або частковим звільненням від мит передбачено лише для нерезидентів.

Цей же принцип закріплений і в Стамбульській конвенції про тимчасове ввезення. Статтею 5 Додатка С "Додаток щодо транспортних засобів" Стамбульської конвенції закріплено, що для отримання прав на пільги транспортні засоби повинні бути зареєстрованими на території, яка не є територією тимчасового ввезення, на ім'я особи, яка зареєстрована або постійно проживає за межами території тимчасового ввезення, і ввозитись та використовуватись особами, які здійснюють свою діяльність з такої території.

Таким чином, проект Закону №5567 не відповідає законодавству ЄС та зобов’язанням України в рамках Угоди про асоціацію.

***

Для того, щоб прийняти помірковане рішення щодо подальшої долі законопроектів, необхідно звернути увагу принаймні на два моменти.

По-перше, для забезпечення більш доступного імпорту вживаних авто не обов’язково використовувати механізми, що суперечать міжнародним зобов’язанням України. Зокрема, механізм тимчасового ввезення, який по своїй суті призначений для осіб, що мають потребу у використанні транспортного засобу для здійснення ними своєї діяльності на території іншої країни. Економічний тягар на громадян під час імпорту вживаних авто може бути зменшений, наприклад, з допомогою скорочення податкових ставок.

По-друге, і це більш важливий аспект, слід усвідомити, що добробут громадян – це не лише доступні вживані авто, але й здоров’я нації.

Необдумана екологічна політика, спрямована на стимулювання ввезення в Україну старих авто, в довготривалій перспективі може спричинити більш значні витрати громадян та державного бюджету на заходи з охорони здоров’я.

В Європейському Союзі підходять до цього питання більш комплексно та збалансовано, намагаючись, навпаки, з допомогою податкових механізмів сприяти оновленню, а не старінню автопарку. У багатьох країнах ЄС податки встановлюються залежно від віку та рівня викидів автомобіля. Чим старшим є автомобіль та чим вищий у нього рівень викидів, тим більшими ставками податків він обкладається.

То чи потрібно взагалі сприяти створенню в Україні "звалища старих автомобілів", в той час як у Норвегії та Німеччині реєструються законопроекти, якими планується з 2025 року та з 2030 року відповідно взагалі відмовитися від дизельних та бензинових авто, повністю перейшовши на автомобілі з електричним або водневим двигуном?

Чи, можливо, щоб уникнути збільшення техногенного тиску транспорту на довкілля більш правильним підходом було б прийняття заходів, спрямованих на збільшення доступності та ввезення електромобілів, а також розвиток відповідної інфраструктури?

Денис Черніков, Руслан Ткаченко,

Парламентська експертна група з євроінтеграції

Матеріал підготовлено за підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 вверх